Taksonomi rakyat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Taksonomi rakyat ialah sistem penamaan vernakular, yang berbeza dengan taksonomi saintifik. Pengelasan biologi rakyat adalah cara orang secara tradisional menggambarkan dan mengatur persekitaran semula jadi mereka/dunia di sekitarnya, biasanya menggunakan bentuk taksa seperti "pokok renek", "pepijat", "itik", "ikan" dan sejenisnya, atau kriteria ekonomi seperti "haiwan buruan" atau "haiwan pengangkut".

Taksonomi rakyat dihasilkan dari pengetahuan sosial dan digunakan dalam pertuturan seharian. Ia dibezakan dari taksonomi saintifik yang mengaku terpisah dari hubungan sosial dan dengan itu objektif dan universal. Taksonomi rakyat wujud untuk membolehkan pengenalan kelas objek yang popular, dan berlaku untuk semua bidang aktiviti manusia. Semua bahagian dunia mempunyai sistem mereka sendiri untuk memberi nama tumbuhan dan haiwan tempatan. Sistem penamaan ini adalah bantuan yang sangat penting bagi kelangsungan hidup dan merangkumi maklumat seperti pola pembuahan pokok dan kebiasaan mamalia besar. Sistem penamaan tempatan ini adalah taksonomi rakyat. Theophrastus mencatatkan bukti taksonomi rakyat Yunani untuk tumbuh-tumbuhan, tetapi kemudian taksonomi botani yang diformalkan disusun pada abad ke-18 oleh Carl Linnaeus.

Ahli antropologi telah memperhatikan bahawa taksonomi umumnya tertanam dalam sistem budaya dan sosial tempatan, dan menyediakan pelbagai fungsi sosial. Salah satu kajian taksonomi rakyat yang paling terkenal dan berpengaruh adalah Elmile Durkheim iaitu The Elementary Forms of Living Life. Para saintis secara amnya menyedari bahawa taksonomi rakyat kadang-kadang bertentangan dengan taksonomi Linnaean atau tafsiran semasa hubungan evolusi, dan cenderung untuk merujuk kepada sifat umum dan bukan maklumat kuantitatif dalam organisma. Sebilangan ahli antropologi mengatakan kaum adalah taksonomi rakyat.[1][2][3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Michael Alan Park, Introducing Anthropology: An Integrated Approach (2003, ISBN 0072549238), pages 346-353
  2. ^ Conrad Phillip Kottak, Anthropology: The Exploration of Human Diversity (1982), page 45
  3. ^ The Carlos Hoyt, Arc of a Bad Idea: Understanding and Transcending Race (2016, ISBN 0199386285)

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Bailenson, JN, MS Shum, S Atran, DL Medin, JD Coley (2002) "A bird's eye view: biological categorization and reasoning within and across cultures". Cognition 84:1–53
  • Berlin, Brent (1972) "Speculations on the growth of ethnobotanical nomenclature", Language in Society, 1, 51–86.
  • Berlin, Brent & Dennis E. Breedlove & Peter H. Raven (1966) "Folk taxonomies and biological classification", Science, 154, 273–275.
  • Berlin, Brent & Dennis E. Breedlove & Peter H. Raven (1973) "General principles of classification and nomenclature in folk biology", American Anthropologist, 75, 214–242.
  • Brown, Cecil H. (1974) "Unique beginners and covert categories in folk biological taxonomies", American Anthropologist, 76, 325–327.
  • Brown, Cecil H. & John Kolar & Barbara J. Torrey & Tipawan Truoong-Quang & Phillip Volkman. (1976) "Some general principles of biological and non-biological folk classification", American Ethnologist, 3, 1, 73–85.
  • Brown, Cecil H. (1986) "The growth of ethnobiological nomenclature", Current Anthropology, 27, 1, 1–19.
  • Hjørland, Birger and Claudio Gnoli. 2021. “Folk classification”. In ISKO Encyclopedia of Knowledge Organization, eds. B. Hjørland and C. Gnoli, https://www.isko.org/cyclo/folk