Takumi Usui

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Takumi Usui
Watak Maid Sama
Kemunculan pertama

Episod 1, "Misa ialah Pelayan!"
Disuarakan oleh

Nobuhiko Okamoto (Jepun)
Nama

17
18
19
29 (10 Tahun Kemudian)
Hari Lahir

27 April
Jantina

Lelaki
Tinggi

186 cm
Jenis Darah

0
Keluarga

Yū Hirose (Ayah)
Patricia Walker (Ibu)
Gerald Walker (Abang Tiri)
Encik Usui (Ayah Angkat)
Puan Usui (Ibu Angkat)
Misaki Ayuzawa (isteri)

Takumi Usui (碓 冰 拓 海, Usui Takumi) adalah protagonis lelaki dalam siri anime dan manga Kaichou wa Maid-Sama!. Dia antara yang paling popular, pelajar pintar dan olahraga di Sekolah Tinggi Seika. Dia digelar "makhluk asing sesat" oleh Misaki Ayuzawa sejak pertemuan pertamanya dan kemudian hubungan mereka menjadi semakin rapat dalam siri ini . Usui kemudiannya menjadi teman lelakinya dalam Bab 56 dan, dalam Bab 81, sebagai tunangnya. Dalam bab terakhir iaitu selepas sepuluh tahun dia menjadi seorang doktor dan juga suami Misaki.

Penampilan[sunting | sunting sumber]

Takumi adalah seorang remaja sekolah tinggi dengan mata hijau terang dan rambut perang. Dia seorang yang sangat kacak, dan kebanyakan pelajar perempuan yang melihatnya akan jatuh cinta kepadanya dengan serta-merta . Dia biasanya dilihat memakai pakaian seragam Sekolah Tinggi Seika. Walau bagaimanapun, selepas dia dipindahkan ke Miyabigaoka pada tahun ketiga, dia dilihat memakai seragam Miyabigaoka sehingga semua orang terkejut dengannya. Dia lebih menyerupai ayahnya daripada ibunya. Takumi mewarisi personaliti ibunya.

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Takumi dilahirkan pada 27 April sebagai kanak-kanak yang tidak sah taraf oleh Patricia Walker, seorang wanita Inggeris-Jepun, dan butler peribadi dia Yu Hirose. Patricia sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak dengan suaminya, tetapi dia jatuh cinta dengan butlernya. Apabila dia jatuh sakit dan mendapati dia mengandung anak Yu, dia pergi ke Jepun menyembunyikan diri. Patricia meninggal dunia ketika melahirkan Takumi dan bapanya telah ditendang keluar daripada Keluarga Walker dan tidak pernah mendengar lagi.

Kemudian Takumi dijaga oleh sepupu ibunya dan dibesarkan secara rahsia dan tidak rapat dengan Gerald. Hal ini kerana datuknya yang berbangsa inggeris sangat marah pada tindakan anak perempuannya dan tidak mahu sesiapa mengetahui mengenai kewujudannya, daripada pergi ke sekolah dia diajar di rumah dan kerap menukar tutor kerana mereka tidak tahu apa yang perlu diajar kepadanya tetapi memberitahu dia bahawa dia perlu menggunakan otaknya dengan lebih kerap. Salah satu tutornya ialah ibu Maria Miyazono.

Takumi berasa bosan bersekolah di rumah dan memilih sekolah secara rawak (melalui katalog sekolah) dan mengambil keputusan untuk mendaftar ke Sekolah Tinggi Seika dengan kebenaran ayah angkatnya dan datuknya selepas menjelaskan bahawa Seika adalah sekolah biasa dan tidak ada yang akan tahu tentang keluarganya. Keluarganya tidak mahu dia melakukan apa-apa kerja sambilan kerana mereka takut bahawa rahsia dia seorang anak luar nikah akan didedahkan. Menjalani kehidupan keseorangan, dia dibantu dari segi kewangan dan telah dibenarkan untuk berpindah ke kondo bertingkat tinggi di mana dia tinggal bersendirian.