Takwim Tamil

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bulan-bulan dalam kalendar Tamil.

Takwim Tamil ialah takwim suria ikut bintang yang digunakan oleh orang Tamil di benua kecil India.[1][2] Ia juga digunakan di Puducherry, dan oleh penduduk Tamil di Sri Lanka, Malaysia, Singapura, dan Mauritius.

Ia digunakan pada zaman kontemporari dalam acara kebudayaan, keagamaan dan pertanian,[3] dengan kalendar Gregorian sebahagian besarnya digunakan untuk tujuan rasmi di dalam dan di luar India. Kalendar Tamil adalah berdasarkan kalendar solar Hindu klasik yang juga digunakan di Assam, Benggala Barat, Kerala, Manipur, Nepal, Odisha, Rajasthan dan Punjab.[4]

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Kalendar ini mengikuti kitaran 60 tahun yang juga sangat kuno dan diperhatikan dalam kebanyakan kalendar tradisional India dan China. Ini berkaitan dengan 5 revolusi Musytari selama 12 tahun mengelilingi Matahari dan satu yang menambah sehingga 60 tahun dan orbit Nakshatras (bintang) seperti yang diterangkan dalam Surya Siddhanta. .

Pada tahun 2023 Masihi, tahun Tamil bermula pada 14 April 2023, Kaliyuga 5125. Era Vikrama dan Shalivahana (Shaka) juga digunakan.

Terdapat beberapa rujukan dalam kesusasteraan Tamil awal berkenaan tahun baharu. Nakkeerar, pengarang Neṭunalvāṭai pada zaman Sangam, menulis pada abad ketiga Masihi bahawa Matahari bergerak setiap tahun dari Mesha/Chittirai pada pertengahan April melalui 11 tanda zodiak berturut-turut.[5] Kūdalūr Kiḻar pada abad ketiga Masihi merujuk kepada Mesha Rāsi/Chittirai, iaitu pertengahan April sebagai permulaan tahun dalam Puṟanāṉūṟu.[6][7] Tolkappiyam ialah teks tatabahasa Tamil tertua yang masih ada, yang membahagikan tahun kepada enam musim di mana Chihthirrai iaitu pertengahan April menandakan permulaan musim Ilavenil atau musim panas.[8] Silappadhigaaram pada abad kelima menyebut 12 rasigal atau tanda zodiak yang sepadan dengan bulan Tamil, bermula dengan Mesha/Chittirai pada pertengahan April.[9] Manimekalai merujuk kepada kalendar matahari Hindu yang sama seperti yang kita ketahui hari ini.[10] Adiyarkunalaar, seorang pengulas awal zaman pertengahan atau Urai-asiriyar menyebut 12 bulan kalendar Tamil dengan rujukan khusus kepada Chittirai iaitu pertengahan April. Terdapat rujukan inskripsi berikutnya di Pagan, Burma bertarikh abad ke-11 dan di Sukhothai, Thailand bertarikh abad ke-14 CE kepada India Selatan, selalunya Vaishnavite, pegawai istana yang ditugaskan untuk mentakrifkan kalendar tradisional yang bermula pada pertengahan April.[11]

Tahun Baharu Tamil mengikuti ekuinoks vernal (Mac) nirayanam[12][halaman diperlukan] dan biasanya jatuh pada 14 April tahun Gregory. 14 April menandakan hari pertama kalendar Tamil tradisional dan merupakan cuti umum di negeri Tamil Nadu, Sri Lanka dan Mauritius. Ekuinoks vernal tropika jatuh sekitar 22 Mac, dan dengan menambahkan 23 darjah gementar (ayunan) padanya, kita mendapat sidereal Hindu atau Nirayana Mesha Sankranti (peralihan Matahari menjadi nirayana Aries). Oleh itu, kalendar Tamil bermula pada tarikh yang sama pada bulan April yang diperhatikan oleh kebanyakan kalendar tradisional di seluruh India – Assam, Bengal, Kerala, Odisha, Manipur, Punjab dll.[13] Ini juga bertepatan dengan tahun baru tradisional di Burma, Kemboja, Laos, Sri Lanka, Bangladesh, Nepal dan Thailand.

Minggu[sunting | sunting sumber]

Hari dalam seminggu (Kiḻamai) dalam takwim Tamil berkaitan dengan jasad angkasa dalam sistem suria: Matahari, Bulan, Marikh, Utarid, Musytari, Zuhrah dan Zuhal, dalam susunan itu. Minggu bermula dengan hari Ahad.

Bahasa Tamil Alih huruf Sanskrit Planet/Dewa Hari setara Masihi
ஞாயிற்றுக்கிழமை Nyayitru-kiḻamai Ravi-vāsara Matahari (Surya) Ahad
திங்கட்கிழமை Thingat-kiḻamai Soma-vāsara Bulan (Cendera) Isnin
செவ்வாய்க்கிழமை Chevvai-kiḻamai Mangala-vāsara Marikh (Mangala) Selasa
புதன்கிழமை Bhudhan-kiḻamai Budha-vāsara Utarid (Budha) Rabu
வியாழக்கிழமை Vyaḻa-kiḻamai Guru-vāsara Musytari (Brihaspati) Khamis
வெள்ளிக்கிழமை Velli-kiḻamai Śukra-vāsara Zuhrah (Shukra) Jumaat
சனிக்கிழமை Sani-kiḻamai Śani-vāsara Zuhal (Shani) Sabtu

Bulan[sunting | sunting sumber]

Bilangan hari dalam sebulan berbeza antara 29 dan 33. Ini adalah bulan-bulan Kalendar Tamil.

bahasa Tamil Alih huruf Sanskrit Kalendar Gregorian bersamaan
சித்திரை Chittirai Caitra pertengahan April hingga pertengahan Mei
வைகாசி Vaikāsi Vaisākha pertengahan Mei hingga pertengahan Jun
ஆனி Āni Jyeṣṭha pertengahan Jun hingga pertengahan Julai
ஆடி Ādi Āshāḍha pertengahan Julai hingga pertengahan Ogos
ஆவணி Āvaṇi Shrāvaṇa pertengahan Ogos hingga pertengahan September
புரட்டாசி Puraṭṭāsi Bhādrapada / Prauṣṭhapada pertengahan September hingga pertengahan Oktober
ஐப்பசி Aippasi Aśvīna pertengahan Oktober hingga pertengahan November
கார்த்திகை Kartikai Karttika pertengahan November hingga pertengahan Disember
மார்கழி Mārgaḻi Mārgaṣīrṣa pertengahan Disember hingga pertengahan Januari
தை Thai Pauṣa / Taiṣya pertengahan Januari hingga pertengahan Februari
மாசி Māsi Magha pertengahan Februari hingga pertengahan Mac
பங்குனி Panguni Phālguṇa pertengahan Mac hingga pertengahan April

Bulan Sanskrit bermula beberapa minggu lebih awal daripada bulan Tamil, kerana kalendar Tamil ialah kalendar suria, manakala kalendar Sanskrit ialah kalendar qamari-suria.[14]

Musim[sunting | sunting sumber]

Tahun Tamil, selaras dengan kalendar India lama, dibahagikan kepada enam musim, setiap satu berlangsung selama dua bulan:

Musim dalam bahasa Tamil Alih huruf Terjemahan bahasa Inggeris Musim dalam bahasa Sanskrit Musim dalam bahasa Inggeris Bulan Tamil Bulan Gregorian
இளவேனில் Ila-venil Kehangatan ringan Vasanta Musim bunga Chittirai, Vaikāsi Pertengahan Apr – Pertengahan Jun
முதுவேனில் Mudhu-venil Kehangatan kuat Grishma Musim panas Āni, Ādi Pertengahan Jun – Pertengahan Ogos
கார் Kar Awan gelap/Hujan Varsha tengkujuh Āvaṇi, Puraṭṭāsi Pertengahan Ogos – Pertengahan Okt
குளிர் Kulir Sejuk Sharada musim luruh Aippasi, Kārtikai Pertengahan Okt – Pertengahan Dis
முன்பனி Mun-pani Kabus awal Hemanta musim sejuk Mārgaḻi, Thai Pertengahan Dis – Pertengahan Feb
பின்பனி Pin-pani Kabus lewat Sishira Prevernal Māsi, Panguni Pertengahan Feb – Pertengahan Apr

Kitaran 60 tahun[sunting | sunting sumber]

Kitaran 60 tahun adalah biasa bagi kedua-dua kalendar tradisional India Utara dan Selatan, dengan nama dan urutan tahun yang sama. Rujukan terawalnya ditemui dalam Surya Siddhanta, dengan Varahamihirar (550 M) dipercayai sebagai yang paling tepat daripada teori astronomi semasa. Walau bagaimanapun, dalam senarai Surya Siddhanta, tahun pertama adalah Vijaya dan bukan Prabhava seperti yang digunakan sekarang. Terdapat beberapa persamaan dalam kitaran 60 tahun ini dengan kalendar Cina.[15][16][17] Surya Siddhanta dan teks-teks klasik India yang lain mengenai astronomi mempunyai sedikit pengaruh pada kalendar Cina[18] walaupun patut diberi perhatian bahawa kitaran 60 tahun di China sendiri sudah sangat tua.

Selepas genap enam puluh tahun, kalendar memulakan yang baharu dengan tahun pertama. Ini sepadan dengan satu "abad" Hindu. Vakya atau Tirukannitha Panchangam (almanak Tamil tradisional) menggariskan urutan ini. Ia berkaitan dengan kedudukan planet-planet di langit berkenaan dengan bumi. Ini bermakna bahawa dua planet utama Sani/Zuhalin (yang mengambil masa 30 tahun untuk melengkapkan satu kitaran mengelilingi matahari) dan Viyaḻan/Musytari (yang mengambil masa 12 tahun untuk melengkapkan satu kitaran mengelilingi Matahari) datang ke kedudukan yang sama selepas 60 tahun.

Perayaan[sunting | sunting sumber]

Bulan-bulan takwim Tamil mempunyai kepentingan yang besar dan berakar umbi dalam kepercayaan orang Tamil Hindu. Beberapa bulan dianggap sangat bertuah, sementara beberapa bulan dianggap tidak menguntungkan juga. Bulan Tamil bermula dan berakhir berdasarkan peralihan Matahari dari satu Rāsi ke satu lagi, tetapi nama bulan berdasarkan bintang pada permulaan Pournami pada bulan itu. Nama bulan kadangkala nama bintang itu sendiri. (cth Chittirai sentiasa menjadi bintang pada Pournami bulan Chittirai).

Beberapa perayaan untuk setiap bulan disenaraikan di bawah. Tarikh dalam kurungan tidak tepat dan biasanya terpesong satu atau dua hari. Di bawah (atau di sebelah) bulan-bulan kalendar Hindu adalah rakan-rakan Gregorian mereka.[19][20]

Bulan Anggaran tarikh Nota
சித்திரை – Chittirai 14 April – 13 Mei Nakshatram (bintang) yang dianggap naik semasa pournami (hari bulan purnama) bulan ini ialah Chittirai. Chittirai Pournami dan Varusha-Pirappu adalah perayaan yang paling penting dalam bulan ini. Chittirai Tiruviḻa yang terkenal diraikan di kuil Madurai Meenakshi Amman. 14 April ialah Tahun Baru Tamil.
வைகாசி – Vaikāsi 14 Mei – 14 Jun Nakshatram (bintang) yang dianggap naik semasa pournami (hari bulan purnama) bulan ini ialah Visākam. Vaikāsi Visākam adalah hari yang paling penting dalam bulan ini. Bulan ini dianggap sebagai bulan suci bagi Murugan.
ஆனி – Āni 15 Jun – 15 Julai Nakshatram (bintang) yang dianggap naik semasa pournami (hari bulan purnama) bulan ini ialah Anusham. Āni Thirumanjanam atau Āni Uththiram untuk Nataraja adalah hari yang paling terkenal dalam bulan ini.
ஆடி – Ādi 16 Julai – 16 Ogos Nakshatram (bintang) yang dianggap naik semasa pournami (hari bulan purnama) bulan ini ialah Pooraadam (atau) Uthiradam. Ia dianggap sebagai bulan yang baik untuk wanita. Hari-hari yang paling bertuah ialah Jumaat dan Selasa dalam bulan ini, ini dipanggil Ādi Velli dan Ādi Chevvaai dan Ādi Ammavaasai. Ādi Pooram juga merupakan hari suci. Hari ke-18 Ādi merupakan hari terpenting bagi petani (wilayah delta) mereka menyediakan anak benih padi.
ஆவணி – Āvaṇi 17 Ogos – 16 September Nakshatram (bintang) yang dianggap naik semasa pournami (hari bulan purnama) bulan ini ialah Thiruvonam. Bulan penting dengan banyak ritual. Brahmin menukar benang suci mereka pada Āvaṇi Avittam. Setiap hari Ahad setiap bulan didedikasikan untuk doa – Āvaṇi Gnayiru. Vinayakar Chaturti, perayaan Ganesha diadakan pada bulan ini.
புரட்டாசி – Puratāsi 17 September – 16 Oktober Nakshatram (bintang) yang dianggap naik semasa pournami (hari bulan purnama) bulan ini ialah Poorattathi (atau) Uthirattathi. Bulan penting bagi Waisnawa. Puratāsi Sani (Sabtu) adalah hari yang baik untuk Dewa Vishnu. Navarathri & Vijayadhashami atau Ayuda Pooja diraikan untuk memanggil dewi Durga, Lakshmi, dan Saraswati.
ஐப்பசி – Aippasi 17 Oktober – 15 November Nakshatram (bintang) yang dianggap naik semasa pournami (hari bulan purnama) bulan ini ialah Ashvini. Musim tengkujuh biasanya bermula di Tamil Nadu bulan ini.

Deepavali disambut pada bulan ini.

கார்த்திகை – Kartikai 16 November – 15 Disember Nakshatram (bintang) yang dianggap naik semasa pournami (hari bulan purnama) bulan ini ialah Kārtikai. Satu lagi perayaan bertuah untuk penganut Shiva ialah Thirukaarthigai. Krittika Pournami ialah hari suci bulan purnama pada bulan Kārtikai, dan bintangnya Krithikaa.

Setiap hari Isnin bulan ini didedikasikan bagi penyembahan Shiva.

மார்கழி – Margaḻi 16 Disember – 13 Januari Nakshatram (bintang) yang dianggap naik semasa pournami (hari bulan purnama) bulan ini ialah Mrigasheersham. Ini adalah bulan suci dalam Kalendar Tamil, terutamanya bagi Vaishnava dan wanita yang belum berkahwin.[21] Arudra Darisanam (bintang Thiruvaadirai dalam bahasa Tamil) ialah hari yang paling bertuah dalam bulan ini. Persembahan yang dibuat kepada dewa Shiva ialah Thiruvaadirai Kali - pencuci mulut rebus yang manis. Mukkodi Ekathesi dipanggil "Paramapadha vaasal Thirappu" bagi dewa Vishnu. Puasa Thiruvenpaavai dan Thiruppaavai berlangsung pada bulan ini.
தை – Thai 14 Januari – 12 Februari Nakshatram (bintang) yang dianggap naik semasa pournami (hari bulan purnama) bulan ini ialah Poosam. Pongal, yang merupakan perayaan menuai Tamil, disambut pada hari pertama bulan ini. Thaipusam juga merupakan hari keramat bagi penganut Murugan, yang membawa kavadi ke salah satu Arupadaiveedu (Secara harfiah bermaksud "enam tempat tinggal").
மாசி – Māsi 13 Februari – 13 Mac Nakshatram (bintang) yang dianggap naik semasa pournami (hari bulan purnama) bulan ini ialah Magam. Māsi Magam adalah hari suci yang jatuh pada bulan ini. Shivaratri adalah perayaan penting yang disambut secara meluas oleh penganut Hindu pada bulan ini.
பங்குனி – Panguni 14 Mac – 13 April Nakshatram (bintang) yang dianggap naik semasa pournami (hari bulan purnama) bulan ini ialah Uththiram. Panguni Uthiram, bulan terakhir tahun ini, adalah perayaan yang terkenal dan suci kepada penganut Murugan dan Shiva.

Kepentingan[sunting | sunting sumber]

  • Orang Hindu membangunkan sistem takwim yang merangkumi tempoh masa yang luas.[22] Untuk mengira umur bumi dan pelbagai zaman geologi dan lain-lain, serta zaman manusia, mereka masih menggunakan kalendar Tamil yang diperoleh daripada data astronomi purba, yang dikenali sebagai Tirukkanida Panchanga[23]
  • Bulan ke-10 Tamil, dipanggil Thai, jatuh pada pertengahan Januari setiap tahun. Ia disambut dengan penuh semangat dalam warga Tamil di seluruh dunia. Thai ditandai dengan pemberian pakaian baru untuk ahli keluarga dan doa kepada Tuhan untuk kemakmuran pada tahun mendatang. Thai dan bulan kelima Āvaṇi dianggap sangat bertuah untuk perkahwinan dan kebanyakan perkahwinan berlaku pada bulan-bulan ini.
  • Bulan keempat Ādi ialah bulan yang sibuk bagi kebanyakan orang termasuk imam kerana akan ada perayaan kuil utama sepanjang bulan, jadi kebanyakan perkahwinan tidak selalunya jatuh pada bulan ini. Ādi ialah bulan persediaan bagi kitaran tanaman seterusnya oleh petani. Oleh itu, masyarakat petani mengelak acara besar seperti perkahwinan pada bulan ini. Ahli masyarakat Tamil yang tidak aktif menyumbang/menyertai pertanian mengambil kesempatan dengan mengadakan majlis penting seperti perkahwinan pada bulan ini. Sebagai contoh, komuniti perniagaan lebih suka bulan ini untuk majlis perkahwinan. Ādi biasanya merupakan bulan paling teruk bagi perniagaan, walaupun apabila perniagaan baru-baru ini memulakan diskaun Ādi, keadaan ini telah berubah dengan ketara. Setiap hari Jumaat di bulan ini dikhususkan bagi beribadat.
  • Ādi digambarkan sebagai bulan yang tidak menguntungkan bagi penyatuan pengantin baru kerana mengandung pada bulan ini mungkin sering mengakibatkan kelahiran anak sekitar April–Mei, bulan paling panas di Tamil Nadu (Agni natchathiram – ['pineḻu'] 7 hari terakhir Chithirai dan ['muneḻu'] 7 hari pertama Vaigasi). 'Ādi' juga merupakan bulan paling berangin di Tamil Nadu, dan oleh itu ungkapan Ādi kaatru ammiyai nagatrum (harfiahnya, "angin kencang pada bulan Ādi boleh menggerakkan pengisar batu")
  • Puratāsi ialah apabila kebanyakan orang Tamil bukan vegetarian berpuasa daripada daging selama sebulan. Setiap hari Sabtu bulan ini diasingkan untuk memuja planet Zuhal.
  • Deepavali, disambut pada hari bulan baru, pada bulan ketujuh Aipasi. Bulan Aipasi biasanya dicirikan oleh Monsun Timur Laut di Tamil Nadu, yang telah melahirkan frasa, Aipasi adai maḻai yang bermaksud "hujan tanpa henti".
  • Margaḻi jatuh pada musim sejuk di Tamil Nadu, dan merupakan bulan yang bertuah. Bulan itu dianggap suci. Semasa bulan suci Margaḻi, rumah dihiasi dengan kolam berwarna-warni dan rumit. Ini ditarik pada ambang untuk mengalu-alukan tetamu dan makhluk ilahi untuk memberkati rumah mereka dengan kemakmuran dan kebahagiaan. Puasa Saivisme Thiru-vembaavai dan puasa Waisnava Thiru-paavai juga dilaksanakan pada bulan ini.
  • Jumlah bilangan hari dalam Kalendar Tamil ialah purata 365 hari. Vakiya Panchangam digunakan untuk pengiraan suci dan sivil. Trikanitha Panchangam digunakan untuk pengiraan astrologi.

Perayaan[sunting | sunting sumber]

Kalendar Tamil adalah penting dalam kehidupan orang berbahasa Tamil dan kebanyakan perayaan Tamil Nadu adalah berdasarkannya. Beberapa perayaan termasuk:

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ S.K. Chatterjee, Indian Calendric System, Publications Division, Ministry of Information and Broadcasting, Government of India, 1998
  2. ^ Sewell, Robert and Dikshit, Sankara B.: The Indian Calendar – with tables for the conversion of Hindu and Muhammadan into a.d. dates, and vice versa. Motilal Banarsidass Publ., Delhi, India (1995). Originallyஆஊஊன்னூpublished in 1896
  3. ^ Indian Epigraphy, D.C. Sircar, TamilNet, Tamil New Year, 13 April 2008
  4. ^ S.K. Chatterjee, Indian Calendric System, Publications Division, Ministry of Information and Broadcasting, Government of India, 1998.
  5. ^ JV Chelliah: Pattupattu: Ten Tamil Idylls. Tamil Verses with English Translation. Thanjavur: Tamil University, 1985 -Lines 160 to 162 of the Neṭunalvāṭai.
  6. ^ The Four Hundred Songs of War and Wisdom: An Anthology of Poems from Classical Tamil, The Purananuru. Columbia University Press. 13 Ogos 2013 – Poem 229 of Puṟanāṉūṟu
  7. ^ Professor Vaiyapuri Pillai, 'History of Tamil Language and Literature' Chennai, 1956, m/s 35, 151
  8. ^ Tolkappiyam Porulatikaram, Peraciriyam. Ed. by R.P.C Pavanantam Pillai. 2 Vols, Longmans,Creen and Co, Madras/Bombay/Calcutta. 1917
  9. ^ R. Parthasarathy, The Tale of an Anklet: An Epic of South India: The Cilappatikāram of Iḷaṅko Aṭikaḷ. New York: Columbia University Press – Canto 26. Canto 5 also describes the foremost festival in the Chola country – the Indra Vizha celebrated in Chitterai
  10. ^ Lakshmi Holmstrom, Silappadikaram, Manimekalai, Orient Longman Ltd, Madras 1996.
  11. ^ G.H. Luce, Old Burma – Early Pagan, Locust Valley, New York, m/s 68, and A.B. Griswold, 'Towards a History of Sukhodaya Art, Bangkok 1967,m/s 12–32
  12. ^ Dershowitz, Nachum and Reingold, Edward M.: Calendrical Calculations. Third edition, Cambridge University Press (2008).
  13. ^ Underhill, Muriel M.: The Hindu Religious Year. Association Press, Kolkata, India (1921).
  14. ^ Kielhorn, Franz: Festal Days of the Hindu Lunar Calendar. The Indian Anti- quary XXVI, 177–187 (1897).
  15. ^ Samuel Wells Williams, The Middle Kingdom, V 2, Columbia University Press, New York, 2005 m/s 69–70
  16. ^ Paul Kekai Manansala, Quests of the Dragon and Bird Clan, 2006, m/s 236
  17. ^ Terrien de Lacouperie, Western Origin of the Early Chinese Civilization: From 2,300 BC to 20 AD, Asher and Co, London 1894 m/s 78
  18. ^ George Gheverghese Joseph, Crest of the Peacock: Non-European Roots of Mathematics, Princeton University Press, 2011, m/s 304-305
  19. ^ Kielhorn, Franz: Festal Days of the Hindu Lunar Calendar. The Indian Anti-quary XXVI, 177–187 (1897).
  20. ^ Underhill, Muriel M.: The Hindu Religious Year. Association Press, Kolkata, India (1921).
  21. ^ Achuthananda, Swami (2018-08-27). The Ascent of Vishnu and the Fall of Brahma (dalam bahasa Inggeris). Relianz Communications Pty Ltd. m/s. 107. ISBN 978-0-9757883-3-2.
  22. ^ Wijk, Walther E. van: On Hindu Chronology, parts I–V. Acta Orientalia (1922–1927).
  23. ^ H.m/s Blavatsky, 'The Secret Doctrine: The Synthesis of Science, Religion and Philosophy' Book 2: m/s 49–51, Theosophical University Press, 1888