Tall Girl

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tall Girl
PengarahNzingha Stewart
PenulisSam Wolfson
Dihasilkan oleh
  • McG
  • Mary Viola
  • Corey Marsh
Dibintangi
SinematografiEric Edwards
Disunting olehPriscilla Nedd Friendly
Muzik olehMateo Messina
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehNetflix
Tarikh tayangan
  • 13 September 2019 (2019-09-13) (United States)
Masa tayangan
102 minit
NegaraAS
BahasaInggeris
Bajet$13.6 juta[1]

Tall Girl merupakan sebuah filem komedi romantik remaja Amerika Syarikat tahun 2019 yang diarahkan oleh Nzingha Stewart, dan lakon layar oleh Sam Wolfson. Filem ini dibintangi oleh Ava Michelle, Griffin Gluck, Sabrina Carpenter, Paris Berelc, Luke Eisner, Clara Wilsey, Anjelika Washington, Rico Paris, Angela Kinsey, dan Steve Zahn . Ia disiarkan oleh Netflix pada 13 September 2019.

Plot[sunting | sunting sumber]

Jodi Kreyman berumur 16 tahun dan ketinggian 6 kaki 1.5 inci. Dia menjadi tinggi berbanding rakan-rakan sebaya dengannya sejak berumur tiga tahun. Ia menjadikannya kurang keyakinan sepanjang hidupnya. Para pelajar sering menjadikannya ketinggiannya sebagai gurauan seperti bertanyakan "bagaimana keadaan cuaca di atas sana?" . Jodi mempunyai seorang kakak, Harper yang mempunyai ketinggian sederhana dan merupakan pemenang pertandingan ratu cantik sebanyak beberapa kali. Jack Dunkleman, rakan yang mempunyai perasaan terhadapnya tetapi sering ditolak oleh Jodi kerana merasakan Dunkleman rendah daripadanya.

Stig Mohlin, pelajar pertukaran dari Sweden. Dia menyertai kelas Jodi dan membuatkan Jodi meminati Stig. Selain Jodi, Stig turut diminat gadis-gadis lain di sekolah. Dunkleman berasa tertekan apabila mengetahui bahawa Stig akan tinggal di rumahnya sebagai keluarga angkat. Jodi meminta bantuan Harper supaya Stig menyedarinya. Harper dan ibu mereka membantunya dengan perubahan yang lengkap.

Kimmy dan Schnipper telah membuat panggilan telefon kepada Jodi dengan menyamar sebagai Stig dan memintanya menjadi teman majlis tarian sekolah. Namun, akhirnya Jodi mengetahui panggilan tersebut hanyalah gurauan. Jodi telah bersembunyi untuk mengelakkan daripada Kimmy. Semasa bersembunyi di salah sebuah bilik, Jodi terserempak dengan Stig yang sedang bermain piano. Stig menggalakkan Jodi untuk bermain piano, dan mereka menyanyikan lagu duet " I've Never Been in Love Before " daripada muzikal Guys and Dolls .

Jodi mendapati bapanya telah menganjurkan mesyuarat bab Tip Toppers (kelab orang tinggi) di rumah mereka, yang dia mendapati ia sangat menjengkelkan. Stig menelefon, dan pada mulanya, Jodi beranggapan bahawa ia meupakan sebuah lagi panggilan gurauan. Namun ternyata ia sebenarnya daripada Stig. Stig menjemput Jodi untuk menontot muzikal. Jodi telah pergi ke rumah Dunkleman yang menyebabkan rakannya itu menjadi cemburu apabila menyedari Jodi berada di sana untuk berjumpa Stig. Dia terus mengganggu malam mereka, tetapi ketika Stig mengiringi Jodi pulang, mereka berciuman. Kemudian, berasa bersalah, Stig meminta nasihat Dunkleman, dan dia memberitahunya untuk fokus bersama Kimmy. Jodi marah kepada Dunkleman apabila dia mengetahui perkara ini.

Sementara itu, seorang lagi gadis—Liz—meminta Dunkleman untuk berpacaran. Schnipper kini berminat dengan Jodi, jadi dia telah meminta Kimmy untuk mengajak Jodi menyertai mereka bagi permainan escape room. Di bilik melarikan diri, mereka berciuman dalam pasangan: Jodi dan Schnipper, Kimmy dan Stig, serta Dunkleman dan Liz, sehingga Jodi kecewa dan pergi. Cemburu, Stig bercakap dengan Jodi dan bersetuju untuk pergi ke tarikh pertandingan pertandingan Harper. Harper menang, tetapi Stig tidak muncul. Di parti Dunkleman, Stig menjelaskan bahawa dia kehilangan jejak masa membantu Dunkleman membuat persediaan.

Dunkleman menolak Liz apabila dia mengajaknya ke majlis tarian sekolah. Dia meminta maaf kepada Jodi kerana menjadi kawan yang tidak baik. Jodi telah menerima sebuah video. Dalam video tersebut, Stig telah menipu bahawa Jodi mempunyai cinta yang tidak berbalas kepadanya. Dunkleman telah bertindak mempertahankan Jodi dengan menumbuk Stig.

Pada majlis tarian sekolah, Kimmy dan Stig dinobatkan sebagai Ratu dan Raja, tetapi Stig bertindak berpisah dengannya. Jodi tiba dengan kasut tumit tinggi yang diberikan Dunkleman kepadanya dan membuat ucapan menyatakan keyakinan yang baru ditemui dalam dirinya. Stig mengajak Jodi keluar, tetapi dia menolaknya. Dia bercakap dengan Dunkleman: Dunklemen mendedahkan sebab dia selalu membawa kotak peti susu sebagai persediaan untuknya berdiri di atasnya dan mencium Jodi.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

  • Ava Michelle sebagai Jodi Kreyman, gadis tinggi lampai berusia 16 tahun yang mempunyai masalah keyakinan diri.
  • Griffin Gluck sebagai Jack Dunkleman, rakan baik Jodi yang akhirnya menjadi teman lelaki Jodi di akhir filem.
  • Luke Eisner sebagai Stig Mohlin, pelajar pertukaran dari Sweden
  • Clara Wilsey sebagai Kimmy Stitcher, pembuli Jodi..
    • Milena Rivero sebagai Kimmy Stitcher ketika berusia 10 tahun
  • Sabrina Carpenter sebagai Harper Kreyman, kakak Jodi.
  • Paris Berelc sebagai Liz, rakan Kimmy.
  • Rico Paris sebagai Schnipper
  • Anjelika Washington sebagai Fareeda Marks, rakan baik Jodi.
  • Angela Kinsey sebagai Helaine Kreyman, ibu Jodi dan Harper.
  • Steve Zahn sebagai Richie Kreyman, bapa Jodi dan Harper.
  • Bria Condon sebagai Crystal Spitz
  • Shane Guilbeau sebagai Bob Brickman
  • Christina Moses sebagai Nina Dunkleman, ibu Jack.
  • Andrew Brodeur sebagai Will
  • Jason Rogel sebagai Dr. Seeger
  • Gralen Bryant Banks sebagai Pengetua O'Sullivan
  • Kelly Murtagh sebagai Ms. Novey
  • Chima Chekwa
  • Kerry Cahill sebagai Gina

Produksi[sunting | sunting sumber]

Pada November 2018, telah diumumkan bahawa Netflix akan bekerjasama dengan McG of Wonderland Sound and Vision untuk kali keempat dalam filem Tall Girl, dengan Nzingha Stewart ditetapkan sebagai pengarah. [2] Pada Januari 2019, Ava Michelle, Griffin Gluck, Luke Eisner, Sabrina Carpenter, Paris Berelc, Steve Zahn, Angela Kinsey, Anjelika Washington, Clara Wilsey dan Rico Paris menyertai barisan pelakon filem itu. [3]

Pengambaran pada filem itu bermula pada Januari 2019 di New Orleans dan berakhir pada Mac 2019. [4]

Tayangan[sunting | sunting sumber]

Filem ini ditayangkan pada 13 September 2019. [5] Pada 17 Oktober 2019, Netflix mengumumkan bahawa filem itu telah ditonton oleh lebih 41 juta penonton selepas tayangannya di platform mereka. [6]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Pada tapak web pengagregat ulasan Rotten Tomatoes, filem ini mendapat penilaian kelulusan sebanyak 38% berdasarkan 13 ulasan dan penilaian purata 5.3/10 . Konsensus pengkritik laman web itu berbunyi, "Walaupun adakala menawan, Tall Girl kebanyakannya adalah komedi remaja yang tidak berinspirasi yang gagal membawa sesuatu yang baharu kepada genre itu." [7]

Sekuel[sunting | sunting sumber]

Pada 1 Disember 2020, DiscussingFilm melaporkan bahawa Tall Girl 2 sedang dalam perancangan bersama Netflix, dengan Michelle akan kembali sebagai Jodi bersama kebanyakan pelakon sokongan yang sama. Sekuel itu dilaporkan akan berkisarkan Jodi sebagai gadis popular selepas apa terjadi dalam filem pertama. Bagaimanapun, dia mula merasakan tekanan populariti yang menyebabkan masalah dengan hubungannya dengan Dunkleman. [8] Laporan mengatakan Sam Wolfson akan kembali menulis lakon layar, tetapi Nzingha Stewart belum terikat untuk mengarahkan filem itu. Penggambaran bermula pada April 2021. [9] Tall Girl 2 telah ditayangkan bermula pada 11 Februari 2022. Ia diarahkan oleh Emily Ting.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Fastlane NextGen: Initial Certification Search" (Type "Tall Girl" in the search box). Louisiana Economic Development. Dicapai pada May 10, 2020.
  2. ^ N'Duka, Amanda (November 2, 2018). "Netflix, McG & Director Nzingha Stewart Team On 'Tall Girl' Teen Comedy". Deadline Hollywood. Penske Media Corporation. Dicapai pada January 29, 2019.
  3. ^ Kilday, Gregg (January 24, 2019). "Netflix Finds Its 'Tall Girl'". The Hollywood Reporter. Billboard-Hollywood Reporter Media Group. Dicapai pada January 29, 2019.
  4. ^ Hipes, Patrick (January 24, 2019). "Ava Michelle to Star in Netflix Teen Romance 'Tall Girl'". Decider. News Corp. Dicapai pada January 29, 2019.
  5. ^ Moore, Kasey (August 17, 2019). "What's Coming to Netflix in September 2019". What's on Netflix. Dicapai pada August 19, 2019.
  6. ^ Koblin, John (October 17, 2019). "Netflix's Top 10 Original Movies and TV Shows, According to Netflix". New York Times. Dicapai pada November 11, 2019.
  7. ^ "Tall Girl (2019)". Rotten Tomatoes. Fandango. Dicapai pada Templat:RT data. Check date values in: |access-date= (bantuan)
  8. ^ Fisher, Jacob (December 1, 2020). "'Tall Girl' Sequel In The Works At Netflix (EXCLUSIVE)". Discussing Film. Dicapai pada January 14, 2021.
  9. ^ "'Tall Girl 2' Coming to Netflix, Filming Begins in April 2021". What's on Netflix. March 3, 2021.