Taman Botani Diraja, Kew

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Taman Kew
Kew Gardens
Rumah Palma dan Parterre
Map
JenisBotanical
LokasiLondon Borough of Richmond upon Thames, England
Koordinat51°28′44″N 00°17′37″W / 51.47889°N 0.29361°W / 51.47889; -0.29361Koordinat: 51°28′44″N 00°17′37″W / 51.47889°N 0.29361°W / 51.47889; -0.29361
Keluasan121 hektar (300 ekar)
Dibuka pada
1759 (1759)
Pelawatmore than 1.35 million per year
Spesies> 50,000
Capaian transit awam
London Underground London Overground Kew Gardens
Laman sesawang
www.kew.org
Taman Botani Diraja, Kew
Tapak Warisan Dunia Tapak Warisan Dunia UNESCO
Maklumat am
TermasuklahCampanile
Great Pagoda
Japanese Gateway (Chokushi-Mon)
King William's Temple
Marianne North Gallery, Royal Botanic Gardens, Kew
Museum Number 1
Museum Number 2
Orangery
Palm House
Queen's Beasts
Ruined arch, including fragments of masonry at the base of the arch
Temperate House
Temple Of Bellona
Temple of Aeolus
Temple of Arethusa
The Queen's Cottage
Water Lily House Sunting ini di Wikidata
Inskripsi2003 (sesi ke-27)
Keluasan272.32 he (29,312,000 ka2)
Laman sesawang
http://www.kew.org/, https://www.kew.org/ Sunting ini di Wikidata
Maklumat lokasi
LokasiLondon Borough of Richmond upon Thames, United Kingdom Sunting ini di Wikidata
Koordinat51°28′44″N 0°17′37″W / 51.4789°N 0.2936°W / 51.4789; -0.2936
Taman Botani Diraja, Kew is located in Bumi
Taman Botani Diraja, Kew
Taman Botani Diraja, Kew (Bumi)
Map
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Taman Botani Diraja Kew (bahasa Inggeris: Royal Botanic Gardens, Kew) atau Taman Kew sahaja (Kew Gardens) adalah suatu kompleks taman dan rumah kaca botani 121 hektar[1] terletak antara Richmond dan Kew di barat daya London, England.

Ia adalah sebuah institusi penyelidikan dan pendidikan botani penting, Koleksi hidup termasuk lebih daripada 27,000 jenis tumbuh-tumbuhan berlainan,[2] sementara herbarium ia mempunyai lebih daripada 8.5 juta spesimen tumbuhan terawet.[3] Perpustakaannya mengandungi lebih daripada 750,000 jilid, dan koleksi ilustrasi mengandungi lebih daripada 175,000 cetakan dan lukisan tumbuh-tumbuhan. Tapak Kew mengandungi empat bangunan senarai Gred I dan 36 struktur senarai Gred II dalam sebuah landskap penting secara antarabangsa.[4] Tapak ini mula dibuka pada 1759.[5]

Taman ini merupakan sebuah perbadanan awam bukan jabatan ditaja oleh Jabatan Hal Ehwal Persekitaran, Makanan dan Luar Bandar United Kingdom yang turut meliputi Wakehurst Place di Sussex.[6] Ia turut mempunyai badan polis yang menjaga kawasan persekitaran sejak 1847. Ia merupakan salah satu tarikan utama kota raya tersebut sebagai suatu Tapak Warisan Dunia UNESCO.[5]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Taman Kew asalnya sebuah taman eksotik dibentukkan oleh Lord Capel dari Tewkesbury. Ia dibesarkan dan dipanjangkan oleh Augusta, Puteri Balu Wales, janda kepada Frederick, Putera Wales, untuk siapa Sir William Chambers membina beberapa struktur taman. Salah satu dari ini, pagoda Cina yang tinggi dibina pada 1761 masih kekal. George III mengayakan taman, dibantu oleh William Aiton dan Sir Joseph Banks. Taman Kew lama (sesudah itu dinamakan semula Rumah Putih), telah diruntuhkan pada 1802. "Rumah Belanda" bersempadan telah dibeli oleh George III pada 1781 sebagai sebuah taman kanak-kanak untuk anak-anak diraja. Ia adalah sebuah struktur batu-bata tidak bercorak kini digelarkan Istana Kew.

Pengutipan membesar agak secara sembarangan hingga pelantikan pengutip pertama, Francis Masson, pada 1771.[7] Pada 1840 taman-taman ini telah digunakan sebagai sebuah taman botani negara. Di bawah pengarah Kew, William Hooker, tamannya ditambahkan ke 30 hektar (75 ekar) dan tanah kenikmatan, atau arboretum, dipanjangkan ke 109 hektar (270 ekar), dan kemudian pada saiz kininya 120 hektar (300 ekar).

Rumah Palm telah dibina oleh arkitek Decimus Burton dan pembuat besi Richard Turner di antara 1844 dan 1848, dan adalah kegunaan sktruktur skala besar pada besi tempa. Kaca jendala stukture adalah pukulan tangan. Rumah Temperate, yang dua kali ganda sebesarnya Rumah Palm, diikuti kemudian pada abad ke-9. Ia kini adalah rumah pemuliharaan Victoria terbesar pada kemunculan.

Kew adalah lokasi usaha berjaya pada abad ke-19 untuk membiakkan pokok getah untuk penanaman di luar Amerika Selatan. Pada Februari 1913 Rumah Teh telah dibakar oleh pejuang hak mengundi untuk wanita Olive Wharry dan Lilian Lenton sewaktu turutan serangan kebakaran di London.[8]

Pada Oktober 1987 Taman Kew kehilangan beratus-ratus pokok sewaktu Ribut Besar pada 1987.

Pada Julai 2003, taman-taman diletakkan di senarai Tapak Warisan Sedunia[5] oleh UNESCO.

Rumah Palm dan tasik ke Pintu pagar Victoria

Aktiviti profesional[sunting | sunting sumber]

Herbarium

Herbarium Kew adalah salah satu yang terbesar di dunia dengan anggaran 7 juta spesimen digunakan secara asas untuk kajian taksonomi.[9] Herbarium adalah kaya untuk semua rantau di dunia, khususnya tropika.

Harvard University Herbaria dan Australian National Herbarium bekerja sama dengan Kew dalam pangkalan data IPNI untuk menghasilkan suatu sumber berpihak kuasa maklumat pada botanical nomenclature.

Seedbank

Kew adalah penting sebagai sebuah seedbank. Ia bertaja sama dengan Millennium Seed Bank Project dalam Wellcome Trust Millennium Building di Wakehurst Place di Sussex.

Sungguhpun keadaan bertambahan (pencemaran atmosfera dari London, tanah kering dan hujan kurang) Kew menjadi salah satu pengumpul tumbuhan terkomprehensif di Britain. Dalam suatu percubaan untuk memanjang pengutipan jauh dari keadaan tidak bergemaran ini, Kew telah menubuhkan dua di bandar lain, di Wakehurst Place di Sussex, sebuah harta National Trust, dan (secara usaha sama dengan Jawatankuasa Perhutanan) Bedgebury Pinetum di Kent, yang kemudiannya berkhas pada penumbuhan conifers.

Perpustakaan dan arkib

Perpustakaan dan arkib di Kew adalah salah satu pengutipan botani terbesar di dunia, dengan melebihi setengah juta benda, termasuk buku, ilustrasi botani, fotografi, huruf dan manuskrip, majalah, dan peta. Perpustakaan Jodrell telah kini bergabung dengan Perpustakaan Botani Ekonomi dan Mikologi dan semuanya sekarang dirumahkan di Balai Serap Jodrell.

Hortikultur forensik

Kew memberikan nasihat dan panduan ke pihak berkuasa polis di keliling dunia di mana bahan tumbuhan dapat memberikan pentunjuk atau bukti penting dalam kes-kes jenayah.

Tarikan[sunting | sunting sumber]

Rumah Alpine
Rumah Davies Alpine

Pada Mac 2006 rumah Davies alpine telah dibuka, versi ketiga pada sebuah rumah alpain sejak 1887. Rumah baru ini mencirikan bidai beroperasi otomatik yang mecegahnya dari menjafdi terlampau panas apabila cahaya matahari adalah terlalu panas untuk tumbuh-tumbuhan dengan sebuah sustem yang meniup suatu aliran angin sejuk ke atas tumbuh-tumbuhan.

Untuk menjimatkan tenaga angin penyejuk bukan didinginkan tetapi disejukkan dengan laluan sebuah berselirat paip ditanam di bawah rumah di suatu pendalaman di mana suhu darjah tetap sesuai seluruh tahun.

Chokushi-Mon
Pintu Masuk Jepun (Chokushi-Mon)

dibina untuk Pameran Jepun-British (1910) dan dipindahkan ke Kew pada 1911, Chokushi-Mon adalah replika skala empat per lima karamon (pintu masuk) pekong Nishi Hongan-ji di Kyoto. Ia terletak sekurang-kurangnya 140m barat dari Pagoda, dikelilingi oleh sebuah taman Jepun tradisional.

Baja kompos

Kew mempunyai baja kompos terbesar di dunia, diperbuat dari buangan hijau dari kebun dan buangan najis dari kandang Household Cavalry. Komposnya biasanya digunakan di kebun tetapi pada occasion telah dilelong sebahagian dari dermaan dana untuk kebun.

Baja kompos dalam sebuah kawasan kebun tidak dapat dicapai ke orang ramai tetapi suatu pemandangan pentas telah didirikan untuk membenarkan para pelawat untuk memerhati baja apabila ia melalui peredarannya.

Laluan dipandu

Lawatan percuma kebun dijalankan oleh para suka relawan berlatih dan meninggalkan Pintu Victoria pada pukul 11 pagi dan 2 petang tiap hari (kecuali Hari Krismas).

Juru gambar Kebun Antarabangsa dari Pameran Tahun ini

Pesaingan ini kini adalah sebuah upacara tahunan dengan sebuah paparan di luar pada kemasukan sewaktu bulan-bulan musim panas.

Istana Kew
Istana di Kew

Istana Kew adalah istana diraja British terkecil. Ia dibina oleh Samuel Fortrey, seorang saudagar Belanda pada 1631. Ia kemudian tibeli oleh George III. Kaedah pembinaan digelarkan perhubungan Flemish dan melibatkan meletakkan batu-bata dengan bersilih ganti bahagian panjang dan pendek. Ini dan muka hadapan bergabel nampaknya memberikan pembinaan kemunculan tetap Belanda.

Di belakang bangunan adalah "Kebun Ratu" yang termasuk suatu kutipan tumbuh-tumbuhan dipercayai mempunyai kualiti perubatan. Hany tumbuh-tumbuhan yang masih wujud di England pada kurun ketujuhbelas bertumbuh di kebun.

Bangunan berada di bawah pemulihan sangat besar sebelum dibuka ke orang ramai pada 2006.

Ia ditadbirkan secara berasing dari taman dan hanya membuka tarikan secara tetap di tanah-tanah yang memerlukan tambang tambahan untuk melihat mereka.

Rumah Minka
Rumah Minka

Berikutnya pesta 2001 Jepun, Kew memerlukan sebuah rumah kayu Jepun bergelarkan sebuah minka. Ia dipercayai didirikan di sekitar 1900 di sebuah subbandar Okazaki. Tukang seni Jepun memasang semula bingkai dan para pembina British yang telah bekerja di Globe Theatre menambahkan panel dinding tanah liat.

Pekerjaan pada rumah bermula pada hari ketujuh Mei 2001 dan apabila bingkai telah dilengkapkan pada dua puluh satu hari bulan Mei pada tahun yang sama suatu upacara Jepun telah dipegang untuk menandakan apa yang dianggap suatu upacara yang bertuah. Pekerjaan pada pembinaan rumah telah ditamatkan pada November 2001 tetapi artifak bahagian dalam tidak diletakkan hingga 2006.

Rumah Minka terletak di dalam kutipan buluh di bahagian tengah-tengah Barat kebun.

Galeri Marianne North
Galeri Marianne North, bahagian
Galeri Marianne North dari Seni Botani

Galeri Marianne North telah dibinakan pada zaman 1880an untuk meletakkan seni lukis Marianne North, seorang anak perempuan AP yang mengembara sendiri ke Amerika Utara dan Selatan, Afrika Selatan dan banyak bahagian Asia untuk melukisa tumbuh-tumbuhan dalam suatu zaman apabila wanita jarang melakukannya. Galeri mempunyai 832 dari lukisannya. Lukisan ditinggalkan ke Kew oleh artis dan suatu keadaan perwasiatan bahawa susunan seni lukis dalam galeri tidak boleh diubahkan.

Galeri Marianne North ditutup untuk pembersihan.

Muzium
Museum No. 1

Berhampiran Rumah Palm adalah sebuah bangunan digelarkan "Muzium No. 1" yang direkabentuk oleh Decimus Burton dan dibuka pada 1857. Tujuannya adalah untuk mengilustrasikan pergantungan manusia pada tumbuh-tumbuhan, merumahkan kutipan botani ekonomi Kew termasuk alat-alat, hiasan, pakaian, makanan dan perubatan. Bangunan ini telah dibersihkan pada 1998. Dua tingkat bahagian atas kini sebuah pusat pendidikan dan tingkat tanah merumahkan pameran "Tumbuh-tumbuhan+Orang" yang menonjolkan kepelbagaian tumbuh-tumbuhan dan cara-cara yang orang mengguna mereka.

Kebenaran masuk ke galeri dan muzium adalah percuma selepas membayar kebenaran masuk ke Kebun.

Rumah Pemuliharaan Nash
Rumah Pemuliharaan Nash

Terdahulunya direka bentuk mengikuti Istana Buckingham, dipindahkan ke Kew pada 1836 oleh Raja William IV.[10] Ia kini merumahkan sebuah pameran berkaitan hutan hujan.

Rumah tanaman oren
Rumah tamanan oren Kew

Rumah tanaman oren direka bentuk oleh Sir William Chambers, dan diselesaikan pada 1761. Ia mengukur 28m x 10m. Selepas banyak kegunaan, ia kini digunakan sebagai sebuah kedai kopi.

Pagoda
Pagoda

Di sudut tenggara Taman Kew Gardens berdirinya Pagoda Agong (oleh Sir William Chambers), didirikan pada tahun 1762, dari sebuah reka bentuk tiruan Ta Cina. Yang paling rendah pada sepuluh tingkat yang berbentuk berbentuk segi lapan ini adalah 49 kaki (15 m) dalam diameter. Dari asas puncak tertinggi adalah 163 kaki (50 m).

Tiap tingkat diselesaikan dengan sebuah bumbung yang menonjolkan, selepas sifat Cina, terdahulunya diliputi oleh jubin seramik dan dihiaskan dengan naga-naga besar; suatu cerita yang masih disebaluaskan adalah bahawa mereka diperbuatkan dari emas dan dijual secara berturutan untuk menyelesaikan hutangnya.[11] Kebenarannya adalah bahawa naga-naga diperbuat dari kayu bercat emas, dan hanya mereput dengan kebinasaan waktu. Dinding-dinding bangunan terdiri dari batu-bata. Tangganya, 253 langkah, berada di pusat bangunan. Pagoda telah ditutup ke orang ramai untuk beberapa tahun, tetapi dibuka semula untuk bulan-bulan musim panas pada 2006. Renovasi sedang diadakan untuk pembukaan tetap ke orang ramai untuk merayakan hari jadi ke-250 Kew pada 2009.

Sewaktu Perang Dunia Kedua sebuah lubang di tiap lantai telah dipotong supaya adanya sebuah lobang melari di dalam dari atas ke bawah. Model letupan bom telah dijatuhkan untuk meguji cara yang mereka gugur.[2]

Rumah pemuliharaan Puteri Wales
Rumah pemuliharaan Puteri Wales

Tahun 1987 melihatkan pembukaan rumah pemuliharaan ketiga utama Kew, Rumah Pemuliharaan Puteri Wales (dibuka oleh Diana, Puteri Wales dengan memperingatkan pendahulunya kaitan Augusta dengan Kew),[12] yang merumahkan 10 zon mikro-cuaca berkawal komputer, dengan sebahagian besar daripada isi padu rumah pemuliharaan terdiri dari tumbuh-tumbuhan Tropika Kering dan Tropika Basah.

Kotej Permaisuri Charlotte
Kotej Permaisuri Charlotte

Di dalam kawasan pemuliharaan adalah sebuah kotej yang diberikan ke Permaisuri Charlotte sebagai hadiah perkahwinan pada perkahwinannya dengan George III. Ia dipulihkan oleh Historic Royal Palaces dan ditadbirkan secara terasing oleh mereka.

Ia dibuka ke orang ramai pada Hari Mei dan cuti-cuti bank Ogos pada hujung minggu sewaktu Julai dan Ogos.

Rhizotron
Rhizotron

Sebuah rhizotron dibuka pada waktu yang sama dengan "laluan pejalan kaki atas pokok" memberikan para pelawat kesempatan untuk menyiasat apa yang berlaku di bawah tanah di mana pokok bertumbuh. Rhizotron pada dasarnya sebuah galeri satu mengandungi suatu muatan lemparan abstrak gangsa besar yang mengandungi skrin LCD yang membawa lingkaran maklumat berulangan tentang kehidupan pokok-pokok.

Lintasan Sackler
Lintasan Sackler

Jambatan Lintasan Sackler diperbuat dari batu granit dan gangsa dibuka pada Mei 2006. Direkabentuk oleh Buro Happold dan John Pawson, ia menyeberangi tasik dan dinamakan dengan hormatnya ahli dermawan Dr Mortimer dan Theresa Sackler.

Penyeberangan memenangi sebuah anugerah khas dari Royal Institute of British Architects pada 2008.

Galeri Shirley Sherwood
Galeri Shirley Sherwood pada Seni Botani

Galeri Shirley Sherwood pada Seni Botani dibuka pada April 2008, dan memegang seni lukis dari kutipan Kew dan Dr Shirley Sherwood, banyak dari mana tidak pernah dipaparkan ke orang ramai terdahulunya. Ia mencirikan seni lukis oleh seniman seperti Georg D. Ehret, persaudaraan Bauer, Pierre-Joseph Redouté dan Walter Hood Fitch. Seni lukis dan lukisan dikitarkan mengikut asas enam bulanan. Galeri ini berkaitan dengan Galeri Marianne North (lihat di atas).

Rumah Temperate
Rumah Temperate

Rumah kaca ini mempunyai dua kali gandanya kawasan tingkat Rumah Palm dan adalah stuktur kaca Victoria yang terbesar kekal di dunia. Ia mengandungi tumbuh-tumbuhan dan pokok-pokok dari semua daerah cuaca sederhana di dunia.

Adanya sebuah galeri penglihatan di bahagian pusat di mana para pelawat dapat melihat kutipan di sana.

Laluan pejalan kaki atas pokok
"Laluan pejalan kaki atas pokok"

Sebuah laluan pejalan kaki atas pokok yang baru [13] dibuka pada Mei 24, 2008. Laluan pejalan kaki ini tingginya 18 meter (59 ka) dan panjangnya 200 meter (660 ka) dan mengambil para pelawat ke dalam kanopi pokok sebuah gled kawasan perhutanan. Para pelawar dapat menaik dan menurun sama ada dengan tangga atau dengan menggunakan sebuah lif. Tingkat laluan pejalan kaki diperbuat dari logam perforated dan flexes apabila ia berjalan di atas. Keseluruhan stuktur bergoyang dalam angin.

Imej di kiri menunjukkan sebahagian dari laluan pejalan kaki dan keluli menyokong yang direkabentuk untuk rust to a tree-like appearance to help the walkway fit in with its surroundings.

Ada sebuah filem pendek merincikan pembinaan laluan pejalan kaki diadakan online.[14]

Suatu pemandangan yang luas pada laluan pejalan kaki di atas pokok. Ia berdiri 18 meter (59 ka) di atas tanah.
Lawatan kenderaan

Penjelajah Kew adalah sebuah perkhidmatan yang mengambilkan suatu jalan bulatan di keliling kebun, diberikan oleh dua road trains yang mempunyai 72 tempat duduk yang dihidupkan minyak oleh Calor Gas untuk mengurangkan pencemaran. Suatu ulasan diberikan oleh pemandu dan ada beberapa perhentian.

Sebuah peta kebun-kebun dengan sudur perhentian yang disenaraikan diadakan di Kew Gardens Site Map

Rumah Waterlily
Rumah Waterlily
Dalam Rumah Waterlily

Rumah water lily adalah yang terpanas dan terlembap dari rumah-rumah di Kew dan mengandungi sebuah kolam dengan kepelbagaian bunga teratai, dikelilingi oleh sebuah paparan tumbuhan menyukai panas penting mengikut ekonomi.

Pengutipan tumbuhan di Kew[sunting | sunting sumber]

Kebun Akuatik

Merayakan sentinarinya pada 2009 Kebun Akuatik memberikan syarat untuk tumbuh-tumbuhan aquatik dan marginal. Kolan berpusat besar memegang sekumpulan bunga teratai bermekar pada musim panas sementara di sudut kolam-kolam mengandungi tumbuh-tumbuhan seperti reed mace, bulrushes, phragmites dan spesis akuatik terapung lebih kecil.

Arboretum

Arboretum di Kew meliputi melebihi setengah jumlah kawasan tapak dan mengandungi melebihi 14,000 pokok dari banyak ribuan kepelbagaian.

Kutipan Cacti

Ini dirumahkan di dan di sekitar Pemuliharaan Puteri Wales.

The Carnivorous Plant collection

Ini dirumahkan di Pemuliharaan Puteri Wales.

Kebun Rumput

Dibuatkan di tapak kini pada awal zaman 1980an untuk memaparkan rumput-rumput berhiasan dan berekonomi. Ia direkabentuk semula dan ditanam semula di antara 1994 & 1997. Ia kini berada dalam suatu rekabentuk semula dan penanaman lanjut. Melebihi 580 spesis rumput dipaparkan.

The Herbaceous Grounds (Order Beds)

Order Beds dirancangkan pada lewat zaman 1860an oleh Sir Joseph Hooker, kemudian pengarah Kebun Botani Diraja, supaya para pelajar botani dapat belajar mengakui tumbuh-tumbuhan dan pengalaman pada kali pertama kepelbagaian kerajaan tumbuh-tumbuhan. Kutipan diaturkan ke dalam kelompok keluarga. Namanya berpunca kerana keluarga tumbuh-tumbuhan dikenali sebagai aturan asli pada abad kesembilanbelas. Di atas jalan utama adalah pergola mawar dibina pada 1959 untuk menandakan tahun keduaratus Kebun. Ia menyokong mawar pemanjat dan berceloteh dipilih untuk panjang dan profusi pembungaan.

Pengutipan Orkid

Kutipan orkid dirumahkan ke dalam dua zon cuaca dalam Pemuliharaan Puteri Wales. Untuk mengekalkan suatu paparan menarik tumbuh-tumbuhan diubah secara sering supaya yang dilihatkan biasanya memekar.

Kebun Batu

Terdahulunya dibina dengan batu kapur pada 1882 ia kini dibina dari batu pasir Sussex dari West Hoathly, Sussex. Kebun batu dibahagikan ke dalam 6 kawasan geografi: Eropah, Mediterranean & Afrika, Australia & New Zealand, Asia, Amerika Utara dan Amerika Selatan. Kini ada 2,480 'naik tahta' berlainan bertumbuh dalam kebun.

Taman mawar

Kebun mawar, yang berada di belakang rumah palm, sedang ditanam semula.

Kutipan lain

Kutipan lain dan bahagian pakar termasuk; kutipan pokok bonsai, rhodedendron dell, kebun azalea, kebun buluh, kutipan juniper, berberis dell, kebun lilac, kutipan bunga magnolia, dan kutipan pucuk paku.

Taman Kew ketika diliputi salji

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Angkutan awam

Keretapi bergabung berhampiran dan stesen London Underground adalah Taman Kew (Laluan District dan London Overground) ke timur taman. Di utara, stesen keretapi Jambatan Kew kira-kiranya 10-15 minit dari pintu masuk, dengan keretapi ke Persimpangan Clapham dan Waterloo. Ada dua jalan bas sesuai untuk taman-taman, 65 dan 391

Basikal dan Kereta

Rak basikal terletak hanya di pintu masuk Victoria Gate, Main Gate dan Brentford Gate ke taman. Untuk mereka yang tiba dengan kereta ada sebuah tempat letak kereta ruang 300 di luar Brentford Gate.[3]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "salinan arkib" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2008-08-29. Dicapai pada 2009-10-12.
  2. ^ "Living collections at Kew". Kew.org.
  3. ^ "Science collections at Kew". kew.org.
  4. ^ Director of Royal Botanic Gardens, Kew to step down Siaran akhbar
  5. ^ a b c "Royal Botanic Gardens, Kew". World Heritage. UNESCO. Dicapai pada 24 Mac 2009.
  6. ^ Dyduch, Amy (28 March 2014). "Dozens of jobs at risk as Kew Gardens faces £5m shortfall". Richmond Guardian. Dicapai pada 26 June 2014.
  7. ^ Dictionary of Canadian Biography
  8. ^ [1] Suffragettes burn a pavilion at Kew; two arrested and held without bail The New York Times 21 February 1913
  9. ^ Kew website, Herbarium Collections
  10. ^ Official Kew website
  11. ^ "Kew, History & Heritage". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-15. Dicapai pada 2009-10-12.
  12. ^ Royal Botanic Gardens, Kew. Augusta, Princess of Wales Diarkibkan 2014-02-20 di Wayback Machine. Retrieved 6 October 2005.
  13. ^ "Treetop Walkway". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-09. Dicapai pada 2009-10-12.
  14. ^ The making of the Treetop Walkway

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 51°28.480′N 0°17.728′W / 51.474667°N 0.295467°W / 51.474667; -0.295467{{#coordinates:}}: tidak boleh ada lebih daripada satu teg utama sehalaman