Taman Herba, Perlis

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Taman Herba di Perlis, terletak bersebelahan dengan Hutan Lipur Bukit Ayer. Taman Herba ini mula dibuka pada orang ramai pada tahun 1998, dan merangkumi kawasan seluas 12 hektar. Bersebelahan dengan Taman Herba ini terletak Taman Ular dan Reptilia.

Taman Herba ini kini berfungsi sebagai “muzium etnobotani” dan juga sebagai takungan gen bagi kebanyakan sumber tumbuhan yang boleh didapati di negara ini. Taman Herba ini turut memiliki satu bahagian khas bagi menempatkan koleksi tumbuh-tumbuhan ubatan yang digunakan oleh penduduk setempat khasnya dan tumbuhan ubatan lain amnya. Sebagai “muzium etnobotani”, ia bertujuan bagi mendedahkan para pelawat seluruh negara yang ingin mengenali dan mengetahui jenis dan kegunaan tumbuh-tumbuhan ini.

Koleksi tumbuhan yang terdapat di sini terdiri dari tumbuhan liar yang sedia ada di taman ini (in-situ), tumbuh-tumbuhan ubatan yang didatangkan dari tempat lain (ex-situ) dan tumbuh-tumbuhan ubatan yang berasal dari negara lain yang telah lama diperkenalkan di negeri ini. Sehingga tahun 2000. koleksi Taman Herba telah menjangkau sehingga 600 spesies. Di antara tumbuhan ubatan terkenal yang terdapat di sini ialah tongkat Ali, kacip fatimah, cekur, halia, serai, mengkudu, selasih, kayu manis dan lain-lain lagi.

Sesetengah tumbuhan di sini merupakan tanaman yang lazimnya ditemui di sekeliling rumah seperti bunga raya, bunga tahi ayam, senduduk, pokok kapal terbang, sirih, kesum, pokok pinang dan pisang. Tumbuhan-tumbuhan ini dipamerkan di sini untuk memberi kefahaman kepada pelawat terhadap nilai sebenar tumbuh-tumbuhan ubatan kepada manusia.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]