Taman Istana Kristal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jardins do Palácio de Cristal
Taman Istana Kristal
Map
JenisTaman awam
LokasiPorto
Dikendalikan olehDewan Bandaraya Porto
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini


Taman Palácio de Cristal (Portugis: Jardins do Palácio de Cristal) adalah ruang hijau yang menyenangkan yang terletak di paroki Massarelos, di bandar Porto, Portugal, di mana anda boleh menikmati pemandangan yang menakjubkan pemandangan panorama Sungai Douro dan laut.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Taman-taman romantik ini telah direka di 1860 oleh juru landskap Jerman Émile David, untuk merangkumi Istana Kristal ketika itu, digantikan dengan Pavilhão Rosa Mota pada 1950-an.

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Taman Istana Kristal termasuk apa yang dipanggil Taman Emílio David yang mempunyai spesimen rhododendron, camellia, araucaria cantik, ginkgos dan beechs, serta air pancut dan patung alegori kepada musim.

Avenida das Tílias adalah paksi paling menarik di taman ini dan diapit oleh Perpustakaan Perbandaran Almeida Garrett (tempat Galeri Palácio terletak), Concha Acústica dan Gereja Kecil Carlos Alberto dari Sardinia (dibina pada 1849 oleh Puteri Montléart). Berdekatan terdapat restoran dan teres yang menghadap ke tasik. Di jalan ini dan di tempat lain, terdapat pemandangan strategik yang menyediakan pemandangan panoramik Sungai Douro dan bandar. Di penghujung jalan inilah kita dapati gereja kecil yang diperintahkan oleh Puteri Montléart untuk dibina sebagai penghormatan kepada abangnya, Raja Carlos Alberto.

Taman tematik juga diwakili, iaitu oleh Taman Tumbuhan Aromatik, Taman Perubatan, Taman Bandar Berkembar (dibuka pada 2009) dan Jardim dos Sentimentos (dibuka pada 2007), tempat patung Dor Teixeira Lopes boleh ditemui. Ruang lain yang menyenangkan adalah Bosque, Avenida dos Chevanheiros-da-India dan Jardim do Roseiral yang diperkaya dengan unsur-unsur penting warisan seni bandar. Berdekatan terdapat tujuh spesimen pokok palma California yang mengagumkan.

Bersebelahan dengan Taman Istana Kristal adalah Muzium Romantik dan Port Wine Solar, kedua-duanya di Quinta da Macieirinha. Sangat dekat juga Tait Farm, dengan taman yang dipenuhi dengan koleksi bunga ros, camelia, anting-anting puteri dan Liriodendrum tulipifera yang megah yang mengelilingi Rumah Tait.

Masa Hadapan[sunting | sunting sumber]

Pada 23 Jun 2009, pelan penukaran untuk Pavilhão Rosa Mota telah diluluskan, termasuk pembinaan bangunan baharu untuk persidangan perniagaan di kawasan di mana tasik itu terletak.[1] Esta obra foi alvo de contestação, tendo-se formado um Movimento de Defesa dos Jardins do Palácio.

Pada tahun 2013 rancangan itu telah ditinggalkan.

Sumber[sunting | sunting sumber]

Couto, Júlio (1998) "Oporto dalam 7 Hari", Porto: Campo das Letras.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Templat:Esboço-espaços verdes-gdpt Templat:Parques e Espaços Verdes do Porto Templat:Arquitetura civil do Porto Templat:Portal3

  1. ^ "Projecto de Reabilitação do Pavilhão Rosa Mota no Palácio de Cristal". Dicapai pada 8 November 2009. Unknown parameter |arquivourl= ignored (bantuan); Unknown parameter |dead link= ignored (bantuan); Cite has empty unknown parameter: |3= (bantuan)