Taman Moore, New South Wales

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Taman Moore
SydneyNew South Wales
Taman Moore, New South Wales
Map
Map
Koordinat33°53′48″S 151°13′12″E / 33.89667°S 151.22000°E / -33.89667; 151.22000Koordinat: 33°53′48″S 151°13′12″E / 33.89667°S 151.22000°E / -33.89667; 151.22000
Penduduk28 (2016)[1]
Poskod2021
Lokasi3 km (2 mi) dari Sydney CBD
Kawasan kerajaan tempatanBandar Sydney
Kawasan pilihan raya negeriHeffron
Kawasan pilihan raya persekutuanSydney
Subbandar di sekitar Taman Moore:
Surry Hills Paddington Paddington
Redfern Taman Moore Centennial Park
Zetland Kensington Randwick

Taman Moore (bahasa Inggeris: Moore Park) adalah pinggir bandar kecil yang terletak 3 kilometer (1.9 bt) di sebelah tenggara daerah pusat perniagaan Sydney, di pinggiran tenggara Sydney, di negeri New South Wales , Australia. Ini adalah sebahagian daripada kawasan kerajaan tempatan Bandar Sydney.

Taman Moore juga merupakan kawasan taman yang luas yang merupakan bagian dari Centennial Parklands, kumpulan tiga taman adalah Taman Moore, Taman Centennial dan Taman Queen. Centennial Parklands ditadbir oleh Centennial Park & Moore Park Trust,[2] agensi Kerajaan NSW. Satu-satunya pengecualian adalah tanah di mana Sydney Cricket Ground dan Sydney Football Stadium ditempatkan; stadium ini diuruskan oleh Sydney Cricket Ground Trust.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Senarai warisan[sunting | sunting sumber]

Moore Park mempunyai sejumlah laman web warisan tersenarai, termasuk:

Kawasan komersial[sunting | sunting sumber]

Bent Street, Entertainment Quarter

Moore Park adalah bekas lokasi Royal Agricultural Society's Sydney Showground, yang menjadi tuan rumah tahunan Sydney Royal Easter Show hingga 1998. Ia berpindah ke Homebush Bay (tapak Olimpik 2000). Kawasan pameran lama sejak itu dibangunkan semula sebagai Fox Studios, sebuah usaha komersial yang dirancang untuk menyokong industri filem Australia.[perlu rujukan] The Entertainment Quarter adalah kawasan runcit, tempat makan dan hiburan di sebelah studio. Ini mengandungi pawagam, tempat langsung, restoran, kafe, pub, dan peruncit fesyen dan perkakas rumah. Pasar Tani beroperasi setiap hari Rabu dan Sabtu di kawasan pameran lama.[perlu rujukan]

Sudut barat daya subbandar Moore Park mempunyai pusat membeli-belah besar yang disebut 'Moore Park Supa Center', di South Dowling Street. Ia mengkhususkan diri dalam bilik pameran untuk perabot rumah dan pengubahsuaian rumah. Ini adalah laman bekas Dowling Street depot untuk trem.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Pengedar Timur dan Anzac Parade adalah jalan arteri utama di sempadan barat pinggir bandar. State Transit mengendalikan perkhidmatan bas yang kerap ke Moore Park dari Sydney CBD. Perkhidmatan khas untuk acara sukan dari Stesen kereta api Central telah digantikan oleh perkhidmatan di CBD dan South East Light Rail dari Disember 2019.

Pada 13 Disember 2012, Kerajaan NSW mengumumkan komitmen untuk membina kereta api ringan $1.6 bilion dari Circular Quay turun George Street ke Stesen pusat, kemudian menyeberang ke Taman Moore dan turun Anzac Parade. South of Moore Park garis terbelah menjadi dua cabang - satu meneruskan Anzac Parade ke sembilan jalan di Kensington, dan yang lain menuju ke Randwick melalui Jalan Alison.[4] Pembinaan dimulakan pada tahun 2015 dan perkhidmatan dimulakan di cawangan Randwick ke Taman Moore pada bulan Disember 2019.

Sukan dan rekreasi[sunting | sunting sumber]

Sydney Cricket Ground, The Members' stand

Moore Park adalah lokasi dua tempat sukan terbesar di Sydney, iaitu Sydney Cricket Ground (SCG) dan Sydney Football Stadium (SFS). Pasukan Sydney Roosters Liga Ragbi dalam Liga Ragbi Kebangsaan, Sydney Swans di Liga Bola Sepak Australia, Sydney FC A -League pasukan bola sepak, pasukan kesatuan ragbi NSW Waratahs mempunyai pejabat pentadbiran mereka di Moore Park dan Sydney Football Stadium adalah tempat asalnya.[5] The Moore Park Magpies adalah pasukan liga ragbi junior tempatan.

Hordern Pavilion adalah tempat hiburan serbaguna, sementara di sebelah Royal Hall of Industries (terkenal dikenang sebagai Showbag Pavilion lama semasa Royal Easter Show hari) telah mengadakan pelbagai pameran, acara sosial dan komersial dan pertunjukan. Moore Park juga menempatkan Kippax Lake, ES Marks Athletics Field, Moore Park Golf, Parklands Sports Center dan sejumlah bidang sukan.

Sydney Swans dan NSW Swifts[sunting | sunting sumber]

Pada bulan Oktober 2018, Swans dan New South Wales Government mengumumkan peningkatan ke Pavilion dan Hall of Industries. Dewan ini akan dilengkapi dengan kemudahan sukan dan pemulihan dalaman dan gelanggang bola jaring bertaraf antarabangsa, yang menyediakan kemudahan latihan dalaman tetap untuk pasukan Swans dan bola jaring profesional New South Wales Swifts. The Hordern Pavilion akan mengekalkan pemandangan muzik secara langsung dan menjalani pemulihan yang ketara untuk meningkatkan kemudahan untuk pelanggan dan penghibur. Kedua-dua kawasan itu akan dihubungkan lebih dekat dengan halangan di antara mereka yang dihapus dan kafe serta kemudahan komuniti lain dipasang untuk digunakan oleh masyarakat umum. Tarikh siap projek belum diketahui.[6] The Swans train on the Lakeside Oval, located adjacent to the Sydney Cricket Ground, during the non-football season.[7]

Sekolah[sunting | sunting sumber]

Moore Park, dilayani oleh Jabatan Pendidikan, adalah lokasi Sydney Boys High School, Sydney Girls High School (kedua-duanya adalah sekolah menengah terpilih).

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Australian Bureau of Statistics (27 June 2017). "Moore Park (State Suburb)". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 10 July 2017. Sunting ini di Wikidata
  2. ^ "Centennial Parklands". Centennial Parklands. Dicapai pada 12 June 2013.
  3. ^ "Sydney Cricket Ground - Members Stand and Lady Members Stand". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H00353. Dicapai pada 18 May 2018.
  4. ^ "Sydney's Light Rail Future". Transport for New South Wales. 13 December 2012. m/s. 15, 24. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-19. Dicapai pada 14 December 2012.
  5. ^ "Moore Park". Sydney.com. Dicapai pada 12 June 2013.
  6. ^ "Sydney Swans secure new home for HQ & Community Centre in Moore Park". Sydney Swans. 18 October 2018.
  7. ^ "Lakeside Oval upgrade set to hinder Swans' pre-season". AFL.com.au. 21 November 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]