Taman Negara Ku-ring-gai Chase

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Taman Negara Ku-ring-gai Chase
New South Wales
Cowan Creek, Ku-ring-gai Chase National Park
Cowan Creek, Taman Negara Ku-ring-gai Chase
Koordinat33°39′3.6″S 151°12′3.6″E / 33.651000°S 151.201000°E / -33.651000; 151.201000Koordinat: 33°39′3.6″S 151°12′3.6″E / 33.651000°S 151.201000°E / -33.651000; 151.201000
DitubuhkanDisember 1894 (1894-12)[1]
Kawasan149.77 km2 (57.8 sq mi)[1]
Peta Taman Negara Ku-ring-gai Chase
Pintu masuk berhampiran stesen keretapi Berowra

Taman Negara Ku-ring-gai Chase adalah taman negara dilindungi yang terletak di New South Wales, Australia. Taman nasional 14,977-hektar (37,010-ekar) terletak di utara Sydney yang terletak di dalam Ku-ring-gai, Hornsby, Warringah dan Pittwater kawasan kerajaan tempatan. Kampung-kampung Cottage Point, Teluk Appletree, dan Bobbin Head terletak dalam sempadan taman. Bahagian terpencil taman; Barrenjoey Headland, terletak di utara Palm Beach di sebelah timur taman utama dan merupakan rumah kepada Rumah Api Barrenjoey.

Ku-ring-gai Chase juga secara rasmi dikelaskan sebagai pinggir bandar oleh Dewan Nama Geografi New South Wales.[2]

Ku-ring-gai biasanya dianggap sebagai destinasi pelancongan yang masyhur, yang dikenali dengan persekitaran yang indah di tepi cawangan selatan Sungai Hawkesbury serta ukiran batu dan seni lain asal orang asli. Berkelah, berperahu, dan kemudahan memancing boleh didapati di seluruh taman. Terdapat banyak trek berjalan hebat di Ku-ring-gai, terutamanya melalui kawasan Duffys Forest dan kawasan Terrey Hills.

Taman Negara Ku-Ring-Gai Chase telah ditambahkan ke Senarai Warisan Kebangsaan Australia pada bulan Disember 2006.[3]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

ukiran batu Orang asli

Penduduk pertama di kawasan ini adalah orang orang asli Garigal.[4] Lanskap yang lasak menyediakan makanan berlimpah dan tempat perlindungan yang mencukupi bagi penduduk aborigin. Lebih daripada 800 tapak Orang Asli telah dijumpai di taman itu.[5] Ini termasuk ukiran batu, lukisan gua, lukisan dan stensil, paksi alur pengisaran dan midden.

Taman ini mula-mula diisytiharkan pada tahun 1894.[4] Siri televisyen, Skippy the Bush Kangaroo digambarkan di utara Sydney di Taman Negara Ku-ring-gai Chase dan Taman Waratah yang bersebelahan. Kebakaran hutan merosakkan taman itu pada bulan Januari 1994.[4]

Akses[sunting | sunting sumber]

Banyak tarikan taman yang boleh diakses hanya dengan berjalan kaki. Ramai kilometer taman menghadap ke garis pantai selatan Teluk Broken menjadikannya tempat yang baik untuk dijelajahi dengan bot.[4]

Akses keretapi disediakan di stesen keretapi Gunung Colah, Stesen Gunung Kuring-gai, Berowra dan Cowan.[4] Semua jalan di kawasan itu dimeteraikan dan semua mempunyai gerbang pengumpulan di mana bayaran harian dibayar.

Kemudahan[sunting | sunting sumber]

  • Bobbin Head terletak di Cowan Creek dan kemudahan termasuk marina, tempat berkelah, kedai kecil, dan restoran makan tengah hari di mana dulu Bobbin Head Inn, yang juga mengandungi pusat maklumat. Kawasan ini mengandungi banyak laluan api dan berjalan kaki melalui bakau. Ukiran Orang Asli Australia Aborigin boleh dilihat di kawasan tersebut.
  • Teluk Appletree mempunyai tempat meletak kenderaan bertingkat, termasuk tempat letak kereta trailer; Pelancongan kapal dan jeti; Berkelah Jadual; Barbeku
  • Basin mempunyai Tempat berkhemah dan berkelah yang popular dengan pantai kecil terletak di Basin di Pittwater. Ini adalah satu-satunya tempat di seluruh taman negara di mana perkhemahan dibenarkan.[4] Akses sama ada dengan West Head Road melalui The Basin Track atau di feri dari Palm Beach Wharf.
  • West Head adalah tanah besar di hujung utara Taman Negara. Pemerhatian, dengan pandangan Barrenjoey, Palm Beach dan Broken Bay, telah dibina di atas West Head.[6] Flint & Steel Guesthouse merupakan salah satu bangunan pertama di West Head.
Pemandangan dari West Head Lookout ke Barrenjoey.
  • Barrenjoey adalah tempat di Palm Beach.[7] Ia adalah tanjung dan tidak biasa di kalangan ciri-ciri Taman Negara kerana ia tidak bergabung dengan seluruh Taman melalui tanah tetapi dipisahkan oleh 1 kilometer air, Pittwater.
Peringatan Sphinx
  • The Sphinx. Ini berjalan kaki oleh Peringatan Sphinx yang memperingati rakan-rakan A.I.F yang Pte. W. T. Shirley yang jatuh.[8] during World War I.
  • Cottage Point Kiosk dan Sewa Bot, yang dibina sekitar 1918, terletak di Cottage Point di pintu masuk ke Coal dan Candle Creek.
  • Teluk Jerusalem boleh diakses dengan trek yang merupakan sebahagian daripada Great North Walk dari stesen keretapi Cowan di sebelah Lebuhraya Pasifik.[9] Trek melintasi jurang sungai yang dipenuhi dengan hutan hujan sederhana dan turpentin besar sebelum dibuka ke teluk. Di teluk adalah laman kediaman lama yang terbiar. Ia dibuka kepada Cowan Water dan Broken Bay menjadikannya popular dengan peminat berperahu dan pemancing. Selepas teluk, trek mengalir mendaki curam melepasi Kawah Campbell dan sepanjang bukit sepanjang perjalanan ke Brooklyn. Kawah Campbell adalah diatreme gunung berapi yang mengandungi spesies subtropika hutan hujan seperti Cedars Merah dan Kubis Palms dengan lantai pakis.[10] Kemalangan kapal terbang berlaku di kawasan itu pada Malam Tahun Baru 2018 (31 Disember 2017)

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Ku-ring-gai Chase National Park: Park management". Office of Environment and Heritage. Government of New South Wales. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Oktober 2014. Dicapai pada 6 Oktober 2014. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ Templat:NSW GNR
  3. ^ "Australian National Heritage listing for Ku-ring-gai Chase National Park, Lion Island, Long Island and Spectacle Island Nature Reserves". Department of the Environment. Australian Government. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Mei 2013. Dicapai pada 23 Mac 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ a b c d e f Hema Maps (1997). Discover Australia's National Parks. Milsons Point, New South Wales: Random House Australia. m/s. 116–7. ISBN 1-875992-47-2.
  5. ^ "Aboriginal heritage". Office of Environment and Heritage. Government of New South Wales. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Mac 2011. Dicapai pada 7 Mei 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ Gregory's Street Directory, 59th Edition 1995, Map 109
  7. ^ UBD Street Directory, 40th Edition 2003, Map 78
  8. ^ "Sphinx Memorial - Ku-ring-gai Chase National Park". Government of New South Wales. 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 Jun 2010. Pte. William Shirley was a patient of the Lady Davidson Convalescent Hospital... Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  9. ^ "Jerusalem Bay Track (to Jerusalem Bay and back)". Wildwalks.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Mac 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  10. ^ "Cowan, Jerusalem Bay, Campbells Crater, Brooklyn". Wildwalks.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Mac 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:The Hawkesbury River Templat:National Parks of New South Wales