Taman batu Jepun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ryōan-ji (lewat abad ke-16) di Kyoto, Jepun, contoh taman Zen yang terkenal
Gunung, air terjun dan "sungai" kelikir di Daisen-in (1509–1513)

Taman batu Jepun atau taman Zen (Jepun: 枯山水, rumi: karesansui, lit.'taman kering Jepun') ialah sebuah gaya taman Jepun dengan ciri tersendiri. Ia menciptakan landskap berukuran kenit dengan susunan batu, unsur air, lumut, pokok pangkas dan semak yang menenangkan, dan memakai kelikir atau pasir yang digaruk untuk menggambarkan riak air.[1] Taman Zen sering ditemukan di kuil atau biara.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Menurut sejarah taman batu Jepun yang ditulis oleh Matsu Yoshikawa,[2] dokumen tertua mengenai taman Jepun yang pertama, terdapat "pulau" yang dibangunkan oleh Soga no Umako di tepi Sungai Asuka pada masa pemerintahan Maharani Suiko (sekitar 620). Berdasarkan gagasan tersebut, Putera Kusakabe membangunkan taman di rumah kediamannya untuk menggambarkan landskap alam yang terdiri daripada pulau berukuran sedang, jambatan, kolam, dan pantai berbatu-batu.

Pada zaman Nara, taman Tōin di Istana Heijō dibangunkan dengan batu-batu untuk menggambarkan pemandangan laut, tepi sungai, tepi laut dan air yang mengalir. Sepanjang zaman Heian, terkenal pula taman-taman yang dibangun dengan kolam berukuran besar seperti di Shinsen-en dan vila kekaisaran di luar kota Kyoto. Sewaktu menggambarkan landskap alam, air merupakan unsur dasar pada taman Jepun waktu itu. Taman-taman pada zaman Heian umumnya dibangunkan oleh para sami. Sepanjang penggal kedua zaman Heian hingga zaman Kamakura diketahui ada sami-sami yang ahli dalam penanaman (ishitadesō). Sewaktu sami membangunkan kuil Buddha, mereka juga merancang susun  letak kuil termasuk taman untuk kuil. Pembangunan taman pada waktu itu berdasarkan tradisi penamanan Jepun yang berpandukan pada falsafah Zen, serta seni, budaya dan falsafah dari China.

Ketika membangunkan kuil Buddha di kawasan kota-kota yang kekurangan air, para sami juga diharuskan membangunkan taman di kuil. Kekurangan air membuatkan mereka membangunkan taman daripada batu-batu yang disebut karesansui. Dalam analogi tinggi, landskap alam seperti sungai dan gunung dapat dilambangkan hanya dengan sebuah batu. Sebuah batu diimajinasikan sebagai sebuah gunung, seluruh landskap atau seluruh kosmos seperti hanya penggambaran landskap alam dalam seni abstrak bonseki dan sumi-e.

Teknik penamanan berkembang pesat di Jepun pada zaman Muromachi berkat taman batu Jepun yang dirancang dan dibangunkan oleh Zenami. Shogun Ashikaga Yoshimasa banyak dipengaruhi oleh pemikiran ahli penamanan bernama Musō Soseki, dan menmperkerjakan Zenami walaupun dia berasal dari golongan bawahan (kawaramono).

Senarai tokong dan kuil dengan taman batu[sunting | sunting sumber]

Di Kyoto:

Di luar Kyoto:

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ono Kenkichi and Walter Edwards: "Bilingual (English and Japanese) Dictionary of Japanese Garden Terms (Karesansui. p. 20) from Kansai Main Pageocess, Nara 2001 The Karesansui definition was extracted with permission from The on-line "living" guide to realize a Zen garden by P.M. Patings.
  2. ^ 枯山水の話 -水無くして水を楽しむ庭-(Karesansui no Hanashi: Mizu Nakushite Mizu o Tanoshimu Niwa). Kenchiku Shiryō Kenkyūsha. m/s. 24-40. ISBN 4-87460-315-7. |access-date= requires |url= (bantuan)