Tanda dolar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Tanda peso)

Tanda dolar atau tanda peso ( atau $) adalah simbol terdiri dari suatu garis beralun dipangkah satu atau dua garisan menegak yang digunakan untuk menunjukkan unit pelbagai mata wang seluruh dunia, terutamanya banyak mata-mata wang peso dan dolar.

Dalam penggunaan umum, tanda muncul di sebelah kiri jumlah yang ditentukan, misalnya "$1", dibaca sebagai "satu dolar".

Asal[sunting | sunting sumber]

Dollar symbol evolution
Perkembangan tanda dolar, menurut hipotesis didokumentasikan terbaik (atas) dan satu hipotesis alternatif (bawah)

Terdapat beberapa hipotesis mengenai asal usul tanda dolar. Ia pertama kali dibuktikan dalam surat-menyurat perniagaan Amerika, Kanada, Meksiko, Amerika Sepanyol, dan perniagaan Britain yang lain pada tahun 1770-an yang merujuk kepada peso Sepanyol Amerika,[1][2] juga dikenali sebagai "dolar Sepanyol" atau "kepingan lapan" di Amerika, yang menjadi model untuk mata wang Amerika Syarikat yang diterima pada tahun 1792 dan syiling yang lebih besar dari republik-republik Amerika Sepanyol yang baru, seperti syiling peso Mexico, real Peru, dan sol Bolivia. Penjelasan ini menyatakan bahawa tanda itu muncul dari singkatan penyalin Sepanyol dan Amerika Sepanyol "pˢ" untuk peso. Satu kajian lewat abad ke-18 dan awal abad ke-19, manuskrip menunjukkan bahawa s secara beransur-ansur datang yang ditulis bergabung dengan p, yang berkembang menjadi bersamaan dekat dengan tanda "$".[3][4][5][6][7] Variasi hipotesis ini juga diperoleh dari tanda gabungan askara Yunani "psi" (ψ) dan "S".[8]

Kain yang melilit tiang, dilihat dua kali pada duit syiling Sepanyol abad ke-18 ini, adalah salah satu sumber yang mungkin untuk tanda dolar.

Baru-baru ini, sejarawan Tatiana Seijas dan Jake Frederick menggariskan dua kemungkinan tambahan. Tanda dolar menyerupai Tiang Hercules, seperti yang digambarkan sebagai simbol Sepanyol dan yang menghiasi kepingan lapan. Duit syiling ini adalah standard untuk syiling dolar AS dan Mexico. Kemungkinan lain dikaitkan dengan perhambaan. Hamba-hamaba di wilayah Sepanyol kadang-kadang diberikan simbol yang sangat serupa dengan tanda dolar satu larangan. Esclavo adalah bahasa Sepanyol untuk "hamba," dan clavo bermaksud kuku. Tanda dolar adalah S + clavo . Seijas dan Frederick juga memasukkan teori peso, sebelum menyimpulkan bahawa "asal-usul tertentu kemungkinan akan tetap menjadi perbahasan."[9]

Dengan Akta Syiling 1792, Kongres Amerika Syarikat mencipta dolar AS, yang mendefinisikan bahawa ia mempunyai "nilai dolar ditempa Sepanyol yang sama seperti sekarang"[10] tetapi terus menggunakan pelbagai duit syiling asing sehingga Akta Syiling 1857 mengisytiharkan syiling-syiling tersebut tidak sah.[11][12] Syiling dolar AS tidak mempunyai simbol dolar.

Mexico terus menggunakan dolar Sepanyol sehingga selepas Perang Kemerdekaan Mexico.

Dilukis dengan dua garis menegak[sunting | sunting sumber]

Beberapa hipotesis alternatif berkaitan secara khusus dengan tanda dolar yang dilukis dengan dua garis menegak. Tanda dolar dengan dua garis menegak mungkin bermula sebagai monogram "USA" yang digunakan pada beg wang yang dikeluarkan oleh Amerika Syarikat .  Huruf U dan S ditumpangkan menyerupai tanda dolar dua palang yang bersejarah itu. Bahagian bawah U menghilang ke lekukan bawah S, meninggalkan dua garis menegak. Dr. James Alton James adalah seorang profesor sejarah di Northwestern University dari tahun 1897 hingga 1935, dan dia berpendapat bahawa simbol dengan dua palang itu adalah reka bentuk yang diadaptasi oleh patriot Robert Morris pada tahun 1778.[13][14]

Duit kertas Amerika Syarikat $1 yang dikeluarkan oleh Amerika Syarikat pada tahun 1869 merangkumi simbol yang terdiri daripada U dan S yang tumpang tindih, dengan bar sebelah kanan U yang bersilang dengan S, serta tanda dua palang dolar dalam amaran undang-undang terhadap pemalsuan.[15] Hipotesis lain adalah bahawa ia berasal dari simbol yang digunakan pada Thaler Jerman. Simbol serupa yang menampakkan S dan I atau J digunakan untuk menunjukkan Joachimsthaler Jerman yang muncul dalam edisi 1686 An Introduction to Merchants' Accounts oleh John Collins.[16]

Kegunaan dalam mata wang[sunting | sunting sumber]

Sebagai tambahan kepada negara-negara di dunia yang menggunakan dolar atau peso (kecuali peso Filipina yang ditandakan ), sejumlah negara lain menggunakan simbol $ untuk menunjukkan mata wang mereka, termasuk:

Beberapa mata wang menggunakan cifrão () yang serupa tanda dolar tetapi dengan dua palang:

Oleh kerana versi satu bar dan versi dua bar adalah alograf, fon yang diberikan akan mengandungi satu gaya atau yang lain, bukan kedua-duanya. Selanjutnya, dokumen elektronik yang ditulis menggunakan satu gaya boleh dilihat kemudian dengan gaya yang lain, kerana penggantian fon. Oleh itu, apabila perbezaannya penting, lebih baik menggunakan akronim tiga huruf (USD, MXN dll, lihat ISO 4217).

Walau bagaimanapun, di Argentina, tanda $ selalu digunakan untuk peso, dan jika mereka ingin menunjukkan dolar, mereka selalu menulis U$S5 atau US$5 (5 dolar AS).

Di Amerika Syarikat, Mexico, Australia, Argentina, New Zealand, Hong Kong, negara-negara Pulau Pasifik, dan Kanada yang berbahasa Inggeris, simbol dolar atau peso mendahului angka tersebut. Lima dolar atau peso ditulis dan dicetak sebagai $5, sedangkan lima sen ditulis sebagai 5¢. Di Kanada yang berbahasa Perancis, simbol dolar biasanya muncul selepas angka (5$).

Dalam permainan dan dunia maya[sunting | sunting sumber]

Beberapa platform dan permainan dunia maya telah menggunakan simbol $ menandakan sistem mata wang maya dipakai dalam pelantar sendiri, misalnya:

Dalam bidang perkomputeran[sunting | sunting sumber]

Keggunaannya dalam aplikasi komputer awal di Amerika Syarikat untuk tujuan tertentu seperti perakaunan perniagaan mendorong pewajiban tanda dolar hampir sejagatnya dalam set aksara komputer, perkara sedemikian juga diterapkan untuk banyak tujuan yang tidak berkaitan dengan wang dalam bahasa pengaturcaraan dan bahasa perintah.

Pengekodan[sunting | sunting sumber]

Tanda dolar "$" mempunyai titik kod Unicode U + 0024 (diwarisi dari ASCII melalui Latin-1 ).

  • U+0024  $  DOLLAR SIGN (HTML $ · $) ($ in HTML5)

Tidak ada pengekodan berasingan untuk varian satu dan dua palang. Pilihannya bergantung pada jenis rupa huruf kerana varian tersebut adalah alograf.

Terdapat juga tiga titik kod lain yang berasal dari piawaian Asia Timur yang lain: varian bentuk kecil Taiwan, bentuk lebar penuh CJK, dan emoji Jepun. Glif untuk titik kod ini biasanya lebih besar atau lebih kecil daripada titik kod utama, tetapi perbezaannya kebanyakannya estetik atau tipografi, dan makna simbolnya sama.

  • U+FE69  ﹩  SMALL DOLLAR SIGN (HTML ﹩)
  • U+FF04  $  FULLWIDTH DOLLAR SIGN (HTML $)
  • U+1F4B2  💲  HEAVY DOLLAR SIGN (HTML 💲)

Namun, untuk penggunaan sebagai watak khas dalam berbagai aplikasi pengkomputeran (lihat bahagian berikut), U+0024 biasanya satu-satunya kod yang dikenali.

Bahasa pengaturcaraan[sunting | sunting sumber]

  • $ digunakan untuk menentukan pemboleh ubah rentetan dalam versi lama bahasa BASIC, misalnya. CHR$ ("$" sering diucapkan "string" (rentetan) dan bukannya "dolar" dalam penggunaan ini).
  • $ digunakan untuk menentukan pemalar heksadesimal dalam bahasa seperti Pascal iaitu Delphi, dan dalam beberapa varian bahasa himpunan.
  • $ diawali dengan nama untuk menentukan pemboleh ubah dalam bahasa PHP dan bahasa skrip automasi AutoIt, pemboleh ubah skalar dalam bahasa Perl (lihat sigil (pengaturcaraan komputer)), dan pemboleh ubah global dalam bahasa Ruby. Dalam pengaturcaraan Perl, ini merangkumi elemen skalar array $array[7] dan hash $hash{foo} .
  • Dalam kebanyakan bahasa skrip cengkerang, $ digunakan untuk interpolasi (dalam kes ini S yang bermaksud substitution (penukaran) digantikan dengan simbol $) pembolehubah persekitaran, pembolehubah khas, pengiraan aritmetik, aksara khas, dan untuk melaksanakan terjemahan rentetan setempat. Inspirasi untuk cengkerang Multics, menggunakan simbol bukan ASCII § untuk pengembangan makro dalam GPM oleh Christopher Stratchey.[perlu rujukan]
  • $ digunakan dalam bahasa ALGOL 68 untuk memisahkan kawasan format transput.
  • $ Digunakan dalam bahasa atur huruf TeX untuk membatasi kawasan matematik.
  • Dalam banyak versi FORTRAN 66, $ boleh digunakan sebagai alternatif tanda petik untuk membatasi rentetan.
  • Dalam PL/M, $ boleh digunakan untuk meletakkan pemisahan yang jelas antara kata-kata dalam pengenal majmuk. Sebagai contoh, 'Nama$Lain' merujuk kepada perkara yang sama dengan 'NamaLain'.
  • Dalam Haskell, $ digunakan sebagai pengendali aplikasi fungsi.
  • Dalam skrip AutoHotkey, kekunci panas yang dinyatakan dengan $ tidak dipicu oleh perintah 'Send' di tempat lain dalam skrip.
  • Dalam beberapa kerangka kerja JavaScript seperti Prototype.js dan jQuery, $ adalah kelas utiliti biasa, dan sering disebut sebagai buck (wang).[perlu rujukan]
  • Dalam JavaScript dari ES6 dan seterusnya digunakan dalam literal template untuk memasukkan nilai pemboleh ubah. Contohnya, jika if var word = "such" then `as ${word}` akan sama 'seperti itu'
  • Dalam C#, $ menandakan rentetan literal sebagai rentetan interpolasi .
  • Dalam ASP.NET, tanda dolar yang digunakan dalam tag di laman web menunjukkan ungkapan akan mengikutinya. Ungkapan yang berikut adalah. Bahasa-agnostik NET, kerana ia akan berfungsi dengan c#, vb.net, atau bahasa CLR yang disokong.
  • Dalam Erlang, tanda dolar mendahului literal watak. Tanda dolar sebagai watak boleh ditulis $$.
  • Dalam COBOL tanda $ digunakan dalam klausa PICTURE untuk menggambarkan simbol mata wang terapung sebagai watak paling kiri. Simbol lalai adalah $; namun, jika klausa CURRENCY = atau CURRENCY SIGN ditentukan, banyak simbol lain dapat digunakan.
  • Dalam beberapa bahasa himpunan, seperti MIPS, tanda $ digunakan untuk mewakili daftar.
  • Dalam penghimpun siri Honeywell 6000, tanda $, ketika digunakan sebagai alamat, di mana alamat instruksi di mana ia muncul.
  • Dalam CMS-2, tanda $ digunakan sebagai penyekat pernyataan.
  • Dalam R, tanda $ digunakan sebagai pengendali subset.
  • Dalam Q, tanda $ digunakan sebagai pengoperasi pemutus/padding/penghitungan/bersyarat.
  • Dalam Sass, tanda $ diawali untuk menentukan pemboleh ubah.

Sistem operasi[sunting | sunting sumber]

  • Dalam CP/M dan seterusnya dalam semua versi DOS (86-DOS, MS-DOS, PC DOS, banyak lagi) dan turunannya, $ digunakan sebagai penentu rentetan (Int 21h dengan AH=09h).
    • $ digunakan oleh prompt untuk memasukkan urutan khas ke dalam string arahan arahan DOS.
  • Dalam Microsoft Windows, $ ditambahkan pada nama kongsi untuk menyembunyikan folder atau sumber yang dikongsi. Sebagai contoh, "\\server\share" akan dapat dilihat oleh komputer lain di rangkaian, sementara "\\server\share$" hanya dapat diakses dengan rujukan eksplisit. Menyembunyikan folder atau sumber yang dikongsi tidak akan mengubah kebenaran aksesnya tetapi mungkin menjadikannya tidak dapat diakses ke program atau fungsi lain yang bergantung pada keterlihatannya. Sebilangan besar perkongsian pentadbiran tersembunyi dengan cara ini.
  • Dalam sistem seperti Unix, $ sering menjadi bahagian antara arahan, bergantung pada tetapan cengkarang dan persekitaran pengguna. Sebagai contoh, tetapan persekitaran lalai untuk bash cengkerang menetapkan $ sebagai sebahagian daripada command prompt.
    Penggunaan pengembangan sejarah !$ (sama seperti !!1$ dan !-1$) bermaksud argumen terakhir arahan sebelumnya dalam bash !-2$ berkembang ke argumen terakhir arahan kedua, !5$ berkembang menjadi hujah terakhir perintah kelima dan seterusnya. Sebagai contoh:
> touch my_first_file
> echo "This is my file." > !$
di mana !$ berkembang menjadi my_first_file .
  • Dalam protokol akses direktori LDAP, $ digunakan sebagai pemisah baris dalam pelbagai atribut kemasukan standard seperti postalAddress.
  • Dalam sistem operasi UNIVAC EXEC 8, "$" bermaksud "sistem". Ini dilampirkan ke entiti seperti nama fail sistem, nama "pengirim" dalam mesej yang dihantar oleh operator, dan nama lalai dari fail yang dibuat sistem (seperti output penyusun) ketika tidak ada nama khusus yang ditentukan (misalnya, TPF$, NAME$, dll.)
  • Dalam RISC OS, $ digunakan dalam pemboleh ubah sistem untuk memisahkan nama aplikasi dari pemboleh ubah khusus untuk aplikasi tersebut. Contohnya Draw$Dir menentukan direktori di mana !Draw terletak. Ini juga digunakan untuk merujuk ke direktori akar dari sistem fail.

Permohonan[sunting | sunting sumber]

Dalam linguistik[sunting | sunting sumber]

Simbol ini kadang-kadang digunakan menggantikan huruf S yang hampir mirip untuk tujuan tertentu seperti dalam bahasa menyindir ketamakan ("Micro$oft", "George Luca$", "Di$ney" dan sebagainya) atau untuk tujuan estetika yang disengajakan artis tertentu (seperti A$AP Rocky, Ke$ha, dan Ty Dolla $ign).

Dalam mata wang Scrabble, tanda dolar diletakkan setelah satu kata untuk menunjukkan bahawa ia berlaku menurut senarai kata Amerika Utara, tetapi tidak sesuai dengan senarai perkataan bahasa Inggeris British.[18]

Simbol dolar digunakan sebagai unit kereaktifan untuk reaktor nuklear, 1$ menjadi ambang kritikal perlahan, yang bermaksud kadar tindak balas yang stabil, sementara 2$ adalah ambang kritikal segera, yang bermaksud ekskursi atau ledakan nuklear.[19]

Tanda dolar digunakan sebagai huruf dalam huruf Turkmen dari 1993 hingga 1999.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kinnaird, Lawrence (July 1976). "The Western Fringe of Revolution". The Western Historical Quarterly. 7 (3): 259. doi:10.2307/967081. JSTOR 967081.
  2. ^ Popular Science (February 1930). "Origin of Dollar Sign is Traced to Mexico". Popular Science: 59. ISSN 0161-7370.
  3. ^ Cajori, Florian (1993) [1929]. A History of Mathematical Notations. 2. m/s. 15–29. ISBN 9780486677668.
  4. ^ Aiton, Arthur S.; Wheeler, Benjamin W. (May 1931). "The First American Mint". The Hispanic American Historical Review. 11 (2): 198. doi:10.1215/00182168-11.2.198. JSTOR 2506275.
  5. ^ Nussbaum, Arthur (1957). A History of the Dollar. New York: Columbia University Press. m/s. 56. The foreign coins remained in circulation [in the United States], and the more important among them, especially the Spanish (including the Mexican) dollars, were declared by Congress on February 9, 1793, to be legal tender. The dollar sign, $, is connected with the peso, contrary to popular belief, which considers it to be an abbreviation of 'U.S.' The two parallel lines represented one of the many abbreviations of 'P,' and the 'S' indicated the plural. The abbreviation '$.' was also used for the peso, and is still used in Argentina.
  6. ^ Riesco Terrero, Ángel (1983). Diccionario de abreviaturas hispanas de los siglos XIII al XVIII: Con un apendice de expresiones y formulas juridico-diplomaticas de uso corriente. Salamanca: Imprenta Varona. m/s. 350. ISBN 84-300-9090-8.
  7. ^ Bureau of Engraving and Printing. "What is the origin of the $ sign?". Resources: FAQs. Dicapai pada 2016-04-08.
  8. ^ Larson, Henrietta M. (October 1939). "Note on Our Dollar Sign". Bulletin of the Business Historical Society. 13 (4): 57–58. doi:10.2307/3111350. JSTOR 3111350.
  9. ^ Seijas, Tatiana and Jake Frederick (2017). Spanish Dollars and Sister Republics: The Money That Made Mexico and the United States. Lanham: Rowman & Littlefield. m/s. 3–4. ISBN 9781538100462.
  10. ^ "Section 9 of the Coinage Act of 1792". Memory.loc.gov. Dicapai pada August 24, 2010.
  11. ^ "Massachusetts Copyright Statute,(1783), p. 370".
  12. ^ "Maryland Copyright Statute (1783)".
  13. ^ James, James Alton (1970) [1937]. Robert Morris: The Life and Times of an Unknown Patriot. Freeport: Books for Libraries Press. m/s. 356. ISBN 978-0-8369-5527-9.
  14. ^ James, James Alton (1929). "'Robert Morris, Financier of the Revolution in the West'". The Mississippi Valley Historical Review.
  15. ^ Reverse of $1 United States Note (Greenback), series of 1869
  16. ^ Florence Edler de Roover. Concerning the Ancestry of the Dollar Sign. - Bulletin of the Business Historical Society. Vol. 19, No. 2 (Apr., 1945), pp. 63-64
  17. ^ http://web.pdx.edu/~stipakb/CellRefs.htm
  18. ^ "Scrabble Glossary". Tucson Scrabble Club. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-08-30. Dicapai pada 2012-02-06.
  19. ^ Weinberg, Alvin M.; Wigner, Eugene P. (1958). The Physical Theory of Neutron Chain Reactors. Chicago: University of Chicago Press. m/s. 595.

Rujukan[sunting | sunting sumber]