Tangra, Kolkata

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tangra
Kejirnan di Kolkata (Calcutta)
Tangra, Kolkata is located in Bumi
Tangra, Kolkata
Tangra, Kolkata (Bumi)
Koordinat: 22°33′45″N 88°23′11″E / 22.562434°N 88.386435°E / 22.562434; 88.386435Koordinat: 22°33′45″N 88°23′11″E / 22.562434°N 88.386435°E / 22.562434; 88.386435
Negara India
NegeriBengal Barat
BandarKolkata
DaerahKolkata[1] and South 24 Parganas[2] [3]
Metro StationSealdah(under construction), Beliaghata(under construction) and Barun Sengupta(under construction)
Perbadanan PerbandaranPerbadanan Perbandaran Kolkata
Wad KMC56, 57, 58, 59, 66
Aras
36 ft (11 m)
Penduduk
 • JumlahFor population see linked KMC ward pages
Zon waktuUTC+5:30 (IST)
PIN
700039
Kod kawasan+91 33
Kawasan pilihan raya Lok SabhaKolkata Uttar dan Kolkata Dakshin
Kawasan pilihan raya Vidhan SabhaBeleghata, Entally dan Kasba

Tangra adalah wilayah di Kolkata Timur yang secara tradisional menempatkan banyak penyamakan kulit yang dimiliki oleh orang Cina Hakka.

Gambaran Keseluruhan[sunting | sunting sumber]

"47 Jalan Tangra Selatan", mungkin alamat pos yang paling membingungkan, karena digunakan untuk menutupi seluruh Pekan Cina Tangra dengan lebih dari 350 penyamakan. Sebilangan besar struktur berdiri telah dibangun, selama bertahun-tahun, oleh orang Cina Hakka yang rajin, di atas tanah yang rawa dan ditambak kembali. Selama beberapa dekad yang lalu, ia telah berfungsi sebagai lokasi di Pekan Cina Calcutta. Ini bukan kebetulan; Hakka Chinese dari Calcutta secara beransur-ansur menjadikan bahagian Kolkata ini menjadi destinasi penting untuk mendapatkan kulit siap dan separuh siap. Orang Cina Hakka mengkhususkan diri dalam pembuatan kulit dan menjadikannya salah satu industri utama di Benggala Barat, memberikan pekerjaan kepada puluhan ribu penduduk tempatan. Sebagai tambahan kepada jumlah eksport yang besar ke negara-negara membangun dan maju, kulit siap dibekalkan kepada pengeluar kasut dan kulit utama di seluruh negara. Banyak kedai kasut yang dibuat berdasarkan pesanan di Kolkata juga dikendalikan oleh pengusaha dari komuniti ini.

Di tengah-tengah pertubuhan dan restoran Cina, terdapat 'Kali Mondir' yang sangat tua dan menguntungkan. Kuil ini terletak berhampiran restoran Kim Fa dan Relax Foreign Liquor Shop. Kuil ini dikunjungi oleh penyembah berbangsa Cina dan Hindu. Seseorang perlu berada di sana untuk mengalami tontonan dua budaya secara harmoni menjalankan perniagaan dari generasi ke generasi.

Makanan dari Tangra adalah pelbagai jenis masakan tradisional Cina Hakka yang disesuaikan dengan ramuan India dan selera Bengali. Ini telah merebak ke seluruh India, bersama dengan resipi yang sebelumnya unik untuk Tangra. Tangra kini menjadi destinasi paling popular untuk makanan Cina. Makanan Cina yang dijual di restoran Tangra kini dikenali di seluruh dunia sebagai makanan Cina "Gaya Hakka".

Pekan Cina Kolkata berubah dengan pantas. Penduduknya tidak lagi diperbaharui oleh gelombang migrasi dan banyak profesi tradisional seperti pergigian, dobi dan penyamakan kulit tidak lagi menjadi tempat tinggal orang Cina. Pemerintah Benggala Barat, di bawah arahan Mahkamah Agung, baru-baru ini memindahkan semua kapal penyamaran ke Bantala, sebuah pinggir bandar di sebelah timur Kolkata. Walau bagaimanapun, Tangra telah menjadi bahagian yang tidak terpisahkan dari budaya masyarakat Cina di India.

Kejayaan makanan Cina "Gaya Hakka" di seluruh India mendorong penghijrahan banyak keluarga Cina ke bandar lain kerana kekayaan ekonomi Tangra merosot. Banyak restoran Cina yang terkenal, termasuk Nanking, Waldorf, Peiping dan Fat Mama telah menutup atau menukar tangan dan nasib. Masyarakat Cina Calcutta yang dulu makmur kini jelas merosot. Walau bagaimanapun, ledakan makanan India-Cina yang unik di Tangra menarik banyak perhatian hari ini dan masakan mungkin akan terus hidup di Kolkata dan Diaspora India global.

Projek Cha, rancangan untuk memelihara Tiretti Bazaar dan mengembangkan Tangra.[4]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Syarikat India Timur diperoleh dari maharaja Mughal Farrukhsiyar, pada tahun 1717, hak untuk menyewa dari 38 kampung di sekitar penempatan mereka. Daripada jumlah itu, 5 terletak di seberang Hooghly] di daerah yang kini menjadi daerah Howrah. Selebihnya 33 kampung berada di sebelah Calcutta. Selepas kejatuhan Siraj-ud-daulah, yang terakhir merdeka Nawab of Bengal, ia membeli kampung-kampung ini pada tahun 1758 dari Mir Jafar, dan menyusunnya semula. Kampung-kampung ini dikenal secara en-blok sebagai Dihi Panchannagram dan Tangra adalah salah satu daripadanya. Ia dianggap sebagai pinggiran kota di luar batas Maratha Ditch.[5][6][7]

Di pinggir timur Kolkata, kawasan kejiranan seperti Tangra, Tiljala, Topsia dan Dhapa, dihuni sebahagian besarnya dengan orang-orang yang berhijrah dari kemiskinan dan kasta kampung, di Bihar dan Uttar Pradesh. Mereka datang dengan impian kehidupan yang lebih baik tetapi mendarat di kawasan kumuh dengan saluran air terbuka, babi, cerobong kilang dan bahan kimia yang menyakitkan. Mereka mendapati kerja di kilang penyamaian dan kilang, dan juga terlibat dalam pekerjaan kasar. Sebilangan besar dari mereka adalah Chamar, tetapi ada juga Doms, Dosads, Mehtars dan Kahar s. Mereka semua [Harijan]] dan mereka memperoleh majoriti. Mereka melarikan diri dari penganiayaan kecil yang mereka hadapi di kampung mereka tetapi jauh dari arus utama kehidupan dan budaya bandar. Mereka berada di sini, hidup dalam keadaan menyedihkan, selama lebih dari satu abad.[8]

Geography[sunting | sunting sumber]

Daerah polis[sunting | sunting sumber]

Balai polis Tangra berada di Bahagian Pinggir Bandar Timur dari Polis Kolkata. Ia terletak di 15, Jalan Gobinda Chandra Khatik, Kolkata-700015.[9]

Balai polis wanita Ultadanga merangkumi semua daerah polis di bawah bidang kuasa bahagian Suburban Timur iaitu Beliaghata, Entally, Manicktolla, Narkeldanga, Ultadanga, Tangra dan Phoolbagan.[9]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Panduan pelancongan Kolkata/East dari Wikivoyage - Ia merangkumi restoran Pekan Cina.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Kolkata South district".
  2. ^ "South 24 Parganas district".
  3. ^ "web.archieve.org" (PDF).
  4. ^ "The Cha Project will preserve Kolkata's rich history, not glassed up in a museum but as a tangible, living heritage". The Cha Project. Dicapai pada 31 Januari 2016.
  5. ^ "District Census Handbook Kolkata, Census of India 2011, Series 20, Part XII A" (PDF). Pages 6-10: The History. Directorate of Census Operations, West Bengal. Dicapai pada 20 February 2018.
  6. ^ Cotton, H.E.A., Calcutta Old and New, first published 1909/reprint 1980, pages 103-4 and 221, General Printers and Publishers Pvt. Ltd.
  7. ^ Nair, P.Thankappan, The Growth and Development of Old Calcutta, in Calcutta, the Living City, Vol. I, pp. 14-15, Edited by Sukanta Chaudhuri, Oxford University Press, 1995 edition.
  8. ^ Bandyopadhyay, Raghab, "The Inheritors: Slum and Pavement Life in Calcutta", in Calcutta, The Living City Vol II, Edited by Sukanta Chaudhuri, Pages 78-82, First published 1990, 2005 edition, Oxford University Press, ISBN 0-19-563697-X
  9. ^ a b "Kolkata Police". Eastern Suburban Division. KP. Dicapai pada 5 March 2018.

Templat:Kolkata topics Templat:Asia Chinatown Templat:Neighbourhoods in Kolkata