Dewangga

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Tapestri)
Dewangga dari Flanders kurun ke-16 dipamer di Muzium Victoria dan Albert, London

Dewangga (disebut [dé.wang.ga],[1] Jawi: ديواڠݢ; serapan Sanskrit: देवाङ्ग devāṅga[2]) atau juga dikenali sebagai tapestri ([ta.pés.tri], Jawi: تڤيستري; pinjaman bahasa Inggeris: tapestry)[3]:entri ke-2 adalah salah satu bentuk seni tekstil di mana kain fabrik ditenun serta dianyam menghasilkan corak dan gambaran bermaksud tertentu untuk tujuan perhiasan dalam acara khusus sambil juga untuk menebat haba dalam persekitaran tertentu.

Penghasilan[sunting | sunting sumber]

Ia secara tradisinya ditenun pada akik menegak. Dewangga ditenun menghadap pakan di mana semua benang-benang pakan disembunyikan apabila ia telah siap, tidak seperti tenunan pada pakaian di mana kedua-dua benang pakan dan lungsin boleh kelihatan. Dalam tenunan dewangga, benang pakan secara tipikalnya tidak bersambung; pembuat menjalinkan benang pakan secara selang seli ke atas dan bawah dalam ruang coraknya yang kecil. Ia adalah tenunan menghadap pakan yang mempunyai benang pakan dengan warna berbeza yang dihasilkan lungsin untuk membentuk rekaan.[4][5]

Kebanyakan penenun menggunakan benang lungsin semula jadi seperti linen atau kapas. Benang pakan yang biasa digunakan ialah bulu biri-biri atau kapas, atau mungkin juga sutera, emas, perak atau alternatif yang lain.

Galeri contoh[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "dewangga". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017. Dicapai pada 12 Januari 2020 – melalui Pusat Rujukan Persuratan Melayu.
  2. ^ Monier-Williams, Monier (1981). A Sanskrit-English Dictionary. Delhi, Varanasi, Patna: Motilal Banarsidass. m/s. 495. - melalui Edi Sedyawati dkk. (1994). Kosakata Bahasa Sanskerta dalam Bahasa Melayu Masa Kini. Jakarta, Indonesia: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. m/s. 60–61.
  3. ^ "tapestry". Kamus Bahasa Inggeris. Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. Dicapai pada 12 Januari 2020 – melalui Pusat Rujukan Persuratan Melayu.
  4. ^ Mallet, Marla. "Basic Tribal and Village Weaves".
  5. ^ Shayne Rivers; Shayne; Nick Umney (2003). Conservation of Furniture. Butterworth-Heinemann. ISBN 9781136415364.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]