Tarian Bedara Vesha

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tarian Bedara Vesha
Tarian Bedara Vesha

Tarian Bedara Vesha adalah tarian rakyat yang dilakukan hari sebelum malam Holi di bandar Sirsi di Karnataka. Ia juga dikenali sebagai 'Tarian Pemburu'. Penduduk Sirsi menyambut Holi dengan tarian rakyat yang unik ini setiap selang setahun.[1] Ia menarik ramai orang dari bahagian yang berlainan di negeri ini sepanjang semua lima hari Holi.[2], [3]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Tarian ‘Bedara Vesha’ adalah tarian rakyat yang unik dengan legenda selama 300 tahun.[4] Menurut legenda, selepas pemerintahan 'Raja Vijayanagar', Sirsi (ketika itu Kalyanapattana) dan kawasan-kawasan India selatan telah diambil alih dan diperintah oleh dinasti Sonda.

Di rantau Sonda, terdapat ancaman serangan tentera Islam. Dalam usaha untuk melindungi mereka, raja melantik 'Malleshi', seorang anak muda dari masyarakat Beda dan pahlawan di Empayar Vijaynagar.

Pada mulanya, Malleshi menjalankan kerja dengan baik, tetapi kemudian, beliau menjadi pengacau dan kaki perempuan. Dia mahu berkahwin Rudrambika, yang merupakan anak perempuan pemimpin tempatan Dasappa Shetty. Dasappa Shetty berani dan tidak takut; demi kepentingan masyarakat, dia berkahwin dengan Malleshi.[5]

Satu malam Holi, ketika Malleshi sedang menari, Rudrambika melemparkan asid pada matanya yang menjadikan dia buta. Dia kemudian cuba mengejar Rudraambika untuk membunuhnya tetapi telah ditangkap oleh 12 penduduk kampung dan dibakar hidup-hidup. Ketika itu, penduduk kampung mengamalkan 'Sati' (upacara di mana isteri membakar dirinya dalam api pengebumian suaminya)

Demi menghargai pengorbanan Rudrambika ini, 'Bedara Vesha' telah dimulakan dan dilakukan sehingga ke hari ini.

Bagaimana ia dilakukan?[sunting | sunting sumber]

Tarian Pemburu dimalkan selama sebulan sebelum persembahan sebenar. Artis dihiasi dengan bulu merak, misai, baju kapas merah, buah, perisai dan pedang.

Lokasi ia terdapat[sunting | sunting sumber]

‘Bedara Vesha’ dipersembahkan di bandar Sirsi di Karnataka. Satu lagi tarian rakyat yang dikenali sebagai ‘Dollu Kunitha’ juga dipersembahkan semasa Bedara Vesha.

Bentuk modern[sunting | sunting sumber]

Hampir 50 artis solo mempersembahkan tarian pemburu dengan tiupan wisel dan kumpulan pemalu gendang.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The Celebration of Holi
  2. ^ "A unique folk dance". thehindu.com. 18 November 2016. Dicapai pada 23 March 2017.
  3. ^ ಶಿರಸಿಯಲ್ಲಿ ಬೇಡರ ವೇಷ, ಹೋಳಿ ವಿಶೇಷ
  4. ^ A unique folk dance - The Hindu
  5. ^ "Sirasiyalli disguised as offensive expression, Holi special". kannada.oneindia.com. 5 March 2015. Dicapai pada 23 March 2017.