Tarian Kathak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Penari mempersembahkan chakkarwala tukra, satu daripada kemuncak tarian Kathak
Persembahan Kathak oleh Sharmila Sharma dan Rajendra Kumar Gangani di Muzium Guimet (November 2007)

Kathak (Hindi: कथक, Urdu: کتھک) merupakan salah satu dari lapan bentuk tarian klasik India, berasal dari India Utara. Tarian ini boleh dijejak asalnya kepada pencerita lisan nomad India utara silam, dikenali sebagai Kathaks, atau pencerita. Pencerita ini, membuat persembahan di lapangan kampung dan laman kuil, kebanyakannya khusus dalam mengisahkan kisah mitos dan moral dari kitab, dan menokok pengisahan mereka dengan alunan tangan dan mimik muka. Ia pada asasnya merupakan teater, menggunakan alatan dan bunyi muzik bersama gerak tangan, bagi menghidupkan penkisahan. Dalam bentuk kini terkandung bekas tarian kuil dan adat, dan pengaruh pergerakan bhakti. Sejak abad ke-16 seterusnya ia menyerap sesetengah ciri tarian Parsi dan tarian Asia Tengah yang diimport oleh istana diraja era Mughal.

Terdapat tiga jurusan utama atau gharana bagi Kathak dari mana pengamal masa kini menyusur susur galurnya: gharana dari Jaipur, Lucknow dan Benares (lahir di istana Kachwaha raja Rajput, Nawab dari Oudh, dan Varanasi mengikut turutan); terdapat juga gharana Raigarh yang kurang menonjol dan lebih muda dari mana teknik ketiga-tiga gharana sebelumnya digabung tetapi menjadi terkenal kerana komposisinya yang berbeza.

Tarian Kathak merupakan salah satu lagi tarian klasikal India yang berasal dari utara India. Perkataan Kathak berasal dari perkataan India Katha yang bermaksud 'seni bercerita'.

Dari sifat asalnya yang merupakan gambaran menghambakan diri kepada dewa-dewa Hindu, Kathak berkembang ke istana-istana pemerintah.

Pengaruh budaya Indo-Muslim[sunting | sunting sumber]

Pada kurun ke 11 dan 12, di waktu pemerintahan era Mogul di India persembahan tarian Kathak telah berpindah dari kuil ke istana - istana Mogul. Seni tarian Kathak ketika itu juga telah dicampuri tarian budaya Turki dan Parsi.

Ketika era inilah teknik chakkar (pusing) diperkenalkan. Dipercayai dipengaruhi oleh Tarian Sufi dari Turki[1].

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Kothari, Sunil (1989) Kathak: Indian Classical Dance Art, New Delhi.
  • Kippen, James and Bel, Andreine Lucknow Kathak Dance Diarkibkan 2006-06-15 di Wayback Machine, Bansuri, Volume 13, 1996
  • Pt. Birju Maharaj (2002) Ang Kavya : Nomenclature for Hand Movements and Feet Positions in Kathak, New Delhi, Har-Anand, photographs, ISBN 81-241-0861-7.
  • Massey, Reginald (1999). India's Kathak Dance - Past, Present, Future. Abhinav Publications. ISBN 8170173744. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  • Bharti Gupta (2004) Kathak Sagar, New Delhi, Radha Pub., ISBN 81-7487-343-0
  • Sushil Kumar Saxena (2006) Swinging Syllables Aesthetics of Kathak Dance, New Delhi, Hope India Publications, ISBN 81-7871-088-9
  • Shivvangini Classes Shiva Mathur(Lucknow Kathak Dance)
  • Dr.Puru Dadheech Kathak Nritya Shiksha, Bindu Publications, Indore , MP, India

Pautan luar[sunting | sunting sumber]