Tarian Lansaran

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tarian Lansaran merupakan tarian traditional suku kaum Murut. Tarian ini biasanya dilakukan di lantai khas yang berukuran kira-kira 81 kaki persegi yang dibina di tengah-tengah rumah panjang yang diperbuat menggunakan kayu bulat. Kayu bulat dipasang berlapis-lapis secara khusus supaya lebih anjal dan mulur (fleksibel) lalu para penari boleh melantun di atasanya seperti pegas.

Tarian ini dilakukan secara berkumpulan di mana para penari lelaki dan perempuan berpakaian tradisional khusus warna hitam dan hiasan manik-manik yang berwarna-warni; kaum lelaki memakai topi berbulu burung serta pakaian diperbuat daripada kulit kayu bercampur kain berwarna.

Penari tarian ini membuat bulatan sambil melonjak-lonjak di atas lantai lansaran dengan diringi oleh bunyi hentakan susunan kayu bulat di bahagian bawah lantai lansaran, sambil itu penari lelaki akan melonjak ke atas untuk mencapai "kinkilat" (singkowoton) yang digantung di bahagian atas sambil bersorak tanda gagah.

Kemuncak tarian lansaran ialah berbalas-balas pantun tanda mengeratkan lagi tali silaturahim antara mereka. Pada masa lalu tarian itu diadakan bagi menyambut kepulangan para pahlawan yang telah mencapai kemenangan setelah bertarung di medan pertempuran.