Tarō Kōno

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Taro Kono)
Tarō Kōno
河野 太郎
Menteri Pembaharuan Pentadbiran dan Pembaharuan Peraturan
Dalam jawatan
16 September 2020 – 4 Oktober 2021
Perdana MenteriYoshihide Suga
Didahului olehRyota Takeda
Digantikan olehKaren Makishima
Menteri Pertahanan
Dalam jawatan
11 September 2019 – 16 September 2020
Perdana MenteriShinzo Abe
Didahului olehTakeshi Iwaya
Digantikan olehNobuo Kishi
Menteri Luar Negeri
Dalam jawatan
3 Ogos 2017 – 11 September 2019
Perdana MenteriShinzo Abe
Didahului olehFumio Kishida
Digantikan olehToshimitsu Motegi
Pengerusi Suruhanjaya Keselamatan Awam Negara
Dalam jawatan
7 Oktober 2015 – 3 Ogos 2016
Perdana MenteriShinzo Abe
Didahului olehEriko Yamatani
Digantikan olehJun Matsumoto
Ahli Dewan Perwakilan
Memegang jawatan
21 Oktober 1996
Kawasan pilihan rayaDaerah Kanagawa ke-15
Butiran peribadi
Lahir (1963-01-10) 10 Januari 1963 (umur 61)
Hiratsuka, Kanagawa, Jepun
Parti politikParti Demokratik Liberal
PasanganKaori Kōno
SaudaraYōhei Kōno (Bapa)
Alma materUniversiti Georgetown (BS)
Laman web rasmiLaman rasmi

Tarō Kōno (河野 太郎, Kōno Tarō, lahir pada 10 Januari 1963) ialah seorang ahli politik Jepun yang bertugas sebagai Menteri Pembaharuan Pentadbiran dan Pembaharuan Peraturan sejak tahun 2020. Beliau sebelumnya berkhidmat sebagai Menteri Luar Negeri dan Menteri Pertahanan di bawah pimpinan Perdana Menteri Shinzo Abe, dan secara meluas dilihat sebagai calon yang berpotensi untuk pemilihan Perdana Menteri masa hadapan. Beliau juga merupakan ahli Dewan Perwakilan untuk daerah Kanagawa ke-15 sejak 1996. Beliau merupakan calon kepimpinan Parti Demokratik Liberal (LDP) pada pemilihan 2021, namun dikalahkan oleh Fumio Kishida.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Tarō Kōno dilahirkan pada 10 Januari 1963, di Hiratsuka, Kanagawa, anak sulung dari tiga anak kepada Yōhei Kōno, bekas Presiden Parti Demokratik Liberal dan Speaker Dewan Perwakilan. Beliau dilahirkan dalam keluarga ahli politik: ayahnya, datuknya Ichirō Kōno, dan bapa saudaranya Kenzō Kōno (Speaker Dewan Kaunselor antara 1971 dan 1977), semuanya aktif dalam politik Jepun.

Kōno bersekolah di Sekolah Rebdah Hanamizu, Sekolah Menengah Keio, dan kemudian Sekolah Tinggi Keio.[1] Pada 1981, beliau memasuki Universiti Keiō untuk belajar ilmu ekonomi tetapi berhenti sekolah untuk belajar di Amerika Syarikat.

Pada 1982, beliau pergi ke Amerika Syarikat, di mana beliau memasuki ke Akademi Suffield dan Universiti Georgetown, dan belajar politik perbandingan. Pada 1983, beliau bekerja untuk Senator Alan Cranston dalam kempennya untuk pencalonan Presiden Parti Demokrat. Beliau juga bekerja untuk Ahli Perwakilan Richard Shelby dari Alabama (ketika itu seorang ahli Demokrat) selama dua tahun.[1] Beliau juga menghabiskan waktu di Sekolah Ekonomi Warsaw, Poland, di mana beliau menghabiskan satu malam di dalam penjara setelah mengunjungi rumah pemimpin Solidarność, Lech Wałęsa.

Kōno lulus dari Universiti Georgetown pada 1985 dengan Sarjana Muda Sains dalam Perkhidmatan Asing dan pada tahun berikutnya beliau menyertai Fuji Xerox. Beliau pindah ke Fuji Xerox Asia Pacific di Singapura pada 1991. Pada 1993, beliau menyertai Nippon Tanshi (日本 端子), pembekal komponen elektrik untuk Toyota, General Motors, Matsushita, dan syarikat-syarikat lain.

Kerjaya politik[sunting | sunting sumber]

Kōno pertama kali terpilih ke Dewan Perwakilan Jepun sebagai ahli Parti Demokratik Liberal pada pilihan raya umum Oktober 1996, pada umur 33 tahun. Beliau memenangi pilihan raya yang dipertandingkan dalam daerah Kanagawa ke-15 yang baru dibuat meliputi bandar-bandar Hiratsuka dan Chigasaki, berdekatan dengan kawasan pilihan ayahnya di daerah Kanagawa ke-17 (Odawara dan Hadano). Sejak itu, dia terpilih enam kali masing-masing pada 2000, 2003, 2005, 2009, 2012 dan 2014. Majoriti kemenangannya meningkat dari 13.297 pada 1996 kepada 63.058 pada 2000, 71.968 pada 2003, dan 103.280 pada 2005. Jumlah undi yang diterimanya pada 2005 adalah sebanyak 186,770, jumlah kedua terbesar dalam sejarah pilihan raya Jepun (kedua selepas Perdana Menteri Koizumi dengan jumlahnya dalam pilihan raya yang sama).

Kōno sudah menjadi ahli lima jawatankuasa tetap Dewan Perwakilan: Ekonomi; Persekitaran; Kesihatan, Tenaga Kerja, & Kesejahteraan; Perdagangan & Industri; dan Kewangan. Di samping itu, beliau telah menjadi ahli dua jawatankuasa khas: Hal Ehwal Pengguna, dan Hal Ehwal Kanak-kanak & Belia.

Kabinet Koizumi[sunting | sunting sumber]

Kōno memberi ucapan (1 Julai 2010)

Dari Januari hingga Oktober 2002, Kōno merupakan Setiausaha Parlimen untuk Pengurusan Awam, yang bertanggungjawab untuk pembaharuan pentadbiran, pemerintah tempatan, dan "e-kerajaan." Dari November 2005 hingga September 2006, beliau adalah Naib Menteri Kanan Kehakiman dalam kabinet Koizumi.

Pada Oktober 2002, Kōno dilantik sebagai Pengarah Jawatankuasa Luar Negeri Dewan Perwakilan. Beliau mengundurkan diri dari jawatan ini pada dua bulan kemudian sebagai protes atas dasar Perang Iraq, menuduh Menteri Luar Negeri Kawaguchi tidak menjelaskan dasar pemerintah secara memadai.

Kōno adalah Pemangku Pengerusi Jawatankuasa Parti Demokratik Liberal hingga November 2003 dan merupakan salah seorang dari beberapa ahli LDP yang menentang pengiriman Angkatan Pertahanan Diri ke Iraq.

Pada 2004, Kōno, ketika itu berumur 41 tahun, dilantik sebagai Penolong Setiausaha Agung Parti Demokratik Liber, dan juga dipilih sebagai Pengerusi Wilayah Parti Demokratik Liberal di Wilayah Kanagawa. Beliau juga merupakan Pengerusi Wilayah termuda dalam LDP. Pada 2005, beliau memimpin LDP di Kanagawa pada pilihan raya.

Pada 2004, Kōno menaja Pindaan Sekatan Ekonomi terhadap Undang-Undang Pertukaran Asing, yang memberikan pemerintah kuasa untuk secara sepihak mengisytiharkan sekatan ekonomi ke atas setiap negara; dan Rang Undang-Undang Penutupan Pelabuhan, yang memungkinkan pemerintah menolak kemasukan kapal asing ke pelabuhan Jepun. Laman sesawangnya menyatakan bahawa "Korea Utara adalah sasarannya." Beliau juga menaja Rang Undang-Undang Pembaharuan PBB yang mengharuskan pemerintah mengurangi sumbangan sukarela kepada Sistem PBB sebanyak 10 peratus setiap tahun sehingga perubahan dibuat dalam keanggotaan Majlis Keselamatan.

Kōno mengundurkan diri sebagai ketua LDP Kanagawa setelah pilihan raya tempatan 2007, di mana calon yang disokong LDP Tadashi Sugino tewas kepada penyandang jawatan Shigefumi Matsuzawa. Beliau menjadi ketua Jawatankuasa Hal Ehwal Luar Negeri Dewan Perwakilan pada September 2008. Beliau bertanding untuk jawatan Presiden LDP pada 2009, tetapi dikalahkan oleh Sadakazu Tanigaki.[2]

Kōno menggantikan Hiroyuki Sonoda sebagai Timbalan Setiausaha Agung LDP pada April 2010, setelah Sonoda meninggalkan parti itu untuk menyertai Parti Matahari Terbit Jepun.

Kabinet Abe[sunting | sunting sumber]

Kono bersama Setiausaha Negara AS Rex Tillerson pada Januari 2018
Kono bersama Setiausaha Negara AS Mike Pompeo pada Oktober 2018

Pada Oktober 2015, Kōno menyertai Kabinet Abe Ketiga sebagai Pengerusi Suruhanjaya Keselamatan Awam Kebangsaan, Menteri yang bertanggungjawab dalam Pembaharuan Pentadbiran, Menteri yang bertanggungjawab dalam Pembaharuan Perkhidmatan Awam, Menteri Negara untuk Hal Ehwal Pengguna dan Keselamatan Makanan, Menteri Negara untuk Pembaharuan Peraturan dan Menteri Negara untuk Pengurusan Bencana. Dalam peranan ini, beliau bertanggungjawab untuk menyelaraskan langkah-langkah keselamatan untuk sidang kemuncak G7 2016.[3] Beliau meninggalkan kabinet dalam rombakan pada Ogos 2016.

Abe melantik Kōno sebagai Menteri Luar Negeri pada 3 Ogos 2017, menggantikan Fumio Kishida, yang telah bertugas sejak 2012 dan jarang secara terbuka tidak bersetuju dengan Abe.[3] Kōno dipilih menjadi Menteri Luar Negeri berbanding Katsunobu Katō, setelah lama dibahas, atas kemampuan berbahasa Inggerisnya yang unggul dan memahami isu-isu antarabangsa, walaupun memiliki reputasi sebagai ahli politik yang lantang dan kadang-kadang "eksentrik".[4] Laporan media asing menganggap Kōno lebih kepada 'keamanan' berbanding Abe dan mengharapkan beliau mengambil pendekatan diplomatik yang lebih lembut terhadap dasar luar.[3][5] Ramai penganalisis sangat optimis bahawa Kōno akan mengambil sikap ramah ayahnya terhadap China.[6]

Sebagai Menteri Luar Negeri, Kōno bertanggung jawab untuk menyelaras tindak balas Jepun terhadap krisis Korea Utara. Beliau secara terbuka mendesak negara-negara untuk memutuskan hubungan diplomatik dan ekonomi dengan Korea Utara setelah pengumuman peningkatan sekatan oleh pemerintah A.S. pada September 2017.[7] Kono juga dilaporkan menekan Menteri Luar Iran Javad Zarif untuk meningkatkan tekanan Iran terhadap Korea Utara.[8] Ayah Kōno secara terbuka mengkritik pendekatan pemerintah terhadap krisis tersebut, dan menyatakan bahawa ia harus lebih bekerjasama dengan pemerintah China.[9]

Menjelang petang 15 April 2018 dalam kesibukan pertukaran selepas serangan peluru berpandu tiga pihak ke atas Syria,[10] Menteri Luar Negeri Kono menerima lawatan rasmi pertama dari rakan sejawatnya sejak November 2009.[11] Menteri Luar China Wang Yi melawat selama beberapa hari sebelum melakukan lawatan ke lawatan Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe hingga ke Presiden Donald Trump pada akhir itu. Kono merupakan Menteri Luar Jepun pertama yang menerima kunjungan rasmi Menteri Luar China selama hampir satu dekad.

Perniagaan masa lalu Kono, serta hubungan politik dengan Amerika Syarikat, membuatnya sangat menarik untuk menjawat sebagai Menteri Luar Negeri. Abe berkata mengenai pelantikan Kono, "Beliau telah berkunjung ke Amerika Syarikat berkali-kali dan berkawan di sana. Beliau juga pernah membuat perkongsian dengan ahli politik Amerika. Saya yakin beliau akan berkhidmat (sebagai menteri) dengan pemahaman tentang cara memperkuat Perikatan Jepun-AS "..[12] Perdana Menteri Abe telah menjelaskan secara terang bahawa dengan melantik Kono ke jawatan Menteri Luar Negeri, beliau berusaha untuk memperkuatkan perikatan Jepun-Amerika yang sudah pun kukuh. Pelantikan Kono menjadi Menteri Luar Negeri juga diterima baik oleh jiran-jiran di sekitar Jepun. Beberapa pegawai Kementerian Luar Negeri mengatakan pelantikan Kono akan dipandang baik oleh China dan Korea Selatan.[13]

Sebagai Menteri Luar Negeri ketika itu, beliau dianggap sebagai tokoh utama di sebalik pertikaian perdagangan dengan Korea Selatan walaupun beliau dikatakan ramah dengan negara itu. Beliau juga terkenal sebagai tokoh utama pembatalan projek misil darat Aegis.[14][15][16]

Kabinet Suga[sunting | sunting sumber]

Perdana Menteri Yoshihide Suga memindahkan Kōno kembali ke Menteri Negara untuk Pembaharuan Pentadbiran, sambil melantik Nobuo Kishi untuk menggantikan Kono sebagai Menteri Pertahanan. Nikkei menyifatkan Kōno sebagai "orang penting untuk memotong karenah" Suga, ketika Suga mengumumkan bahawa pembaziran dan pemisahan pemerintah akan ditangani oleh pasukan Kono.[17] Suga, yang selalu menilai kemampuan Kōno, mungkin telah memutuskan untuk menggunakan jawatan baharu Kono sebagai "ubat drastik" untuk menunjukkan bahawa beliau serius dalam memberikan hasil.[18] Pengulas Michael Bosack menyifatkan catatan ini sebagai "penurunan" dan "sama seperti turun pangkat," dengan alasan hal ini terjadi akibat dari cita-cita Kōno untuk menjadi Perdana Menteri serta penyelarasan keputusan dengan parti yang buruk.[19] Pada 18 Januari 2021, Suga mengumumkan bahawa Kōno akan bertugas mengawasi pentadbiran vaksin COVID-19 di Jepun..[20]

Pemilihan kepimpinan Parti Demokratik Liberal 2021[sunting | sunting sumber]

Pada 3 September 2021, Kōno mengumumkan untuk bertanding dalam pemilihan kepimpinan Parti Demokratik Liberal bagi persiapan parti itu untuk menghadapi pilihan raya.[21] Berikutan pengumuman peletakan jawatan mengejut oleh Perdana Menteri Suga pada hari itu, media Jepun melaporkan bahawa Kōno merupakan pilihan pertama Suga bagi calon pengganti.[22] Namun, menurut wartawan Kenji Goto, Timbalan Perdana Menteri Taro Aso, yang memimpin faksi Kōno dalam Diet, tidak menyokong pencalonan Kōno, memandang perkaranitu sebagai terlalu awal.[23]

Sejarah pilihan raya[sunting | sunting sumber]

Kono pertama kali dipilih menjadi ahlu Dewan Perwakilan pada 1996 dengan mewakili daerah Kanagawa ke-15, pada umur 33 tahun. Kono merupakan calon yang sangat terkenal yang memenangi kerusi daerah Kanagawa ke-15 dalam tujuh pilihan raya berturut-turut.[24]

Pada Pilihan Raya Dewan Rendah 2000, Kono bertanding untuk dipilih semula dengan memperoleh 120,001 undi, cukup baik untuk 47,4 peratus undi di daerahnya.[25]

Pada Pilihan Raya Dewan Rendah 2003, Kono mendapat 125,067 undi, yang menyumbang 55,4 peratus undi di daerahnya.m.[26]

Pada Pilihan Raya Dewan Rendah 2005, Kono memperoleh 186,770 undi, atau 63.9 peratus undi di daerahnya.[27]

Pada Pilihan Raya Dewan Rendah 2009, Kono mendapat 163,470 undi, cukup baik untuk 53,3 peratus suara yang diberikan di daerahnya.[28]

Kono telah berjaya dalam dua pilihan terakhirnya, memenangi pemilihan semula dengan margin yang luar biasa. Pada 2012, Kono mendapat 192,604 undi memenangi lebih daripada 80 peratus undi di daerahnya.[29] Ini adalah margin kemenangan yang luar biasa. Pada 2014, Kono tidak menang dengan margin yang besar.

Pada 2014, Kono mendapat 155,388 undi, yang memberikannya 68 peratus undi di daerahnya.[30] Walaupun begitu, Kono mendapat sejumlah besar undi dan memenangi pilihan raya dengan mencatatkan kemenangan besar.

Pandangan dasar[sunting | sunting sumber]

Kono biasanya dijuluki sebagai "maverick" dan terkenal kerana menyatakan pandangannya mengenai isu-isu sensitif secara politik[3]

Dasar dalam negeri[sunting | sunting sumber]

Beliau menubuhkan sebuah jawatankuasa kecil Dewan untuk organisma terubah suai secara genetik pada 1997 dan menyokong peraturan pelabelan baru mengenai GMO.

Beliau menentang dasar nuklear pemerintah, terutama rancangan untuk meneruskan kitaran semula bahan bakar nuklear dan untuk membina stesen janakuasa baharu.[3] Sebelum bertugas sebagai Menteri Luar Negeri, Kono tercatat mengatakan beliau ingin Pemerintah Jepun untuk mengurangkan pergantungannya pada tenaga nuklear dari terus berjalan.[31] Beliau secara khusus menentang rancangan Pemerintah untuk membina reaktor nuklear baharu. Kono juga percaya Jepun perlu lebih berhati-hati mengenai bahaya tenaga nuklear selepas Letupan Loji Nuklear Fukushima dengan membatasi jumlah tahun yang sudah beroperasi stesen nuklear bebas untuk beroperasi, "Kono mengatakan beliau ingin Jepun berkomitmen untuk menghentikan secara perlahan-lahan tenaga nuklear dengan mematikan reaktor ketika mereka mencapai 40 tahun perkhidmatan, bertentangan dengan dasar pemerintah untuk mengekalkan reaktor nuklearnya sebagai sumber tenaga teras". Kono percaya bahawa letupan dan pencemaran nuklear bukan satu-satunya bahaya yang berpunca dari kebergantungan Jepun terhadap tenaga nuklear: "Kami sangat bergantung pada tenaga nuklear,"... "Ini bukan pilihan dasar. Ini kerana birokrat tersebut dan syarikat kuasa dan ahli politik mempunyai kepentingan untuk mempromosikan nuklear". Berikutan pelantikannya sebagai Menteri Luar Negeri pada 3 Ogos 2017, Kono mengambil pendekatan partisan terhadap dasar tenaga nuklear. Pada 7 Oktober 2015, beliau ditanya pada sidang akhbar perdana apakah beliau akan mempertahankan kritikannya terhadap dasar nuklear Abe, Kono mengatakan beliau "menuju ke arah yang sama" dengan bosnya.[32]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b プロフィール. 衆議院議員 河野太郎公式サイト (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 18 Oktober 2017.
  2. ^ http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/nn20090920a1.html
  3. ^ a b c d e "A maverick at home, Japan's Taro Kono set for softer diplomatic approach abroad". Reuters (dalam bahasa Inggeris). 3 Ogos 2017. Dicapai pada 18 Oktober 2017.
  4. ^ "Taro Kono as Foreign Minister: Is He Abe's Trump Card to Have the 'Kono Statement' on Comfort Women Revised?". Japan Forward (dalam bahasa Inggeris). 7 Ogos 2017. Dicapai pada 18 Oktober 2017.
  5. ^ "China, S. Korea media welcome new, dovish foreign minister:The Asahi Shimbun". The Asahi Shimbun (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 4 Ogos 2017.
  6. ^ Gao, Charlotte. "Are China and Japan Moving Towards a Rapprochement?". The Diplomat (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 18 Oktober 2017.
  7. ^ "Japan Foreign Minister Taro Kono urges countries to cut ties with North Korea". The Straits Times (dalam bahasa Inggeris). 22 September 2017. Dicapai pada 18 Oktober 2017.
  8. ^ "Overheard at UN: Japan Asks Iran for Some Help on North Korea". Bloomberg.com (dalam bahasa Inggeris). 22 September 2017. Dicapai pada 18 Oktober 2017.
  9. ^ "Japanese foreign minister on back foot after policy criticised by father". South China Morning Post (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 18 Oktober 2017.
  10. ^ https://www.yjc.ir/en/news/21748/tripartite-us-led-missile-attack-on-syria-clear-act-of-aggression-assad
  11. ^ http://www.xinhuanet.com/english/2018-01/28/c_136931445.htm
  12. ^ “Abe Picks Maverick as Foreign Minister in Move to Refresh Cabinet Image.” The Mainichi, 4 Ogos 2017.
  13. ^ Abe made it explicitly clear that by appointing Kono to the position of Foreign Minister, he was trying to strengthen the already formidable Japanese-American alliance. Kono’s appointment to Foreign Minister has also been well received by Japan’s surrounding neighbors,” Some Foreign Ministry officials say the appointment of Kono will be viewed favorably by China and South Korea 3".
  14. ^ 서승욱 (16 Jun 2020). "'이지스 어쇼어' 포기…'괴짜 방위상' 고노, 日 발칵 뒤집다" (dalam bahasa Korea). 중앙일보. JoongAng Ilbo. Dicapai pada 26 Julai 2020.
  15. ^ 김회경 (25 Jun 2020). "아베, 이지스 어쇼어 대신 '적 기지 공격'으로 정국 반전 노리나" (dalam bahasa Korea). 한국일보. Hankook Ilbo. Dicapai pada 26 Julai 2020.
  16. ^ 김범석 (18 Julai 2020). "'포스트 아베' 노리는 고노, '이지스 어쇼어' 도입 철회 주도" (dalam bahasa Korea). 동아일보. The Dong-a Daily Times. Dicapai pada 26 Julai 2020.
  17. ^ "Japan's Suga puts regulatory reform at center of new government". Nikkei Asian Review (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 September 2020.
  18. ^ "Suga finds own pet policies of cutting red tape, digitization". The Asahi Shimbun (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 17 September 2020.
  19. ^ Bosack, Michael MacArthur (16 September 2020). "Breaking down Suga's picks for his first Cabinet". The Japan Times (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 September 2020.
  20. ^ Sugiyama, Satoshi; Osamu, Tsukimori (19 Januari 2021). "Japan's new COVID-19 vaccine czar Taro Kono commits to rapid yet safe rollout". The Japan Times (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 20 Januari 2021.
  21. ^ "【速報】河野行改相 総裁選出馬の意向固める". TBS.co.jp (dalam bahasa jp). 3 September 2021. Dicapai pada 3 September 2021.CS1 maint: unrecognized language (link)
  22. ^ Reuters (4 September 2021). "Outgoing Japanese PM backs vaccine minister Tara Kono as successor – report". the Guardian (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 4 September 2021.
  23. ^ "後藤謙次氏「報ステ」で麻生太郎氏が河野太郎氏を支持しない理由を解説「麻生派の代替わりが起きてしまう」(スポーツ報知)". Yahoo!ニュース (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 4 September 2021.
  24. ^ "KONO Taro" (dalam bahasa Inggeris). Liberal Democratic Party of Japan.
  25. ^ Carr, Adam. "2000 Lower House Election Single Member Districts". Adam Carr's Election Archive (dalam bahasa Inggeris).
  26. ^ Carr, Adam. "2003 Lower House Election Single Member Districts". Adam Carr's Election Archive (dalam bahasa Inggeris).
  27. ^ Carr, Adam. "Lower House Election 2005 SMD". Adam Carr's Election Archive (dalam bahasa Inggeris).
  28. ^ Carr, Adam. "Lower House Elections 2009 SMD". Adam Carr's Election Archive (dalam bahasa Inggeris).
  29. ^ Carr, Adam. "Lower House Elections 2012". Adam Carr's Election Archive (dalam bahasa Inggeris).
  30. ^ Carr, Adam. "2014 Lower House Elections SMD". Adam Carr's Election Archive (dalam bahasa Inggeris).
  31. ^ Sieg, Linda, and Kiyoshi Takenaka; “A Maverick at Home, Japan's Taro Kono Set for Softer Diplomatic Approach Abroad.” Reuters, Thomson Reuters, 3 Ogos 2017, www.reuters.com/article/japan-politics-kono/a-maverick-at-home-japans-taro-kono-set-for-softer-diplomatic-approach-abroad-idUSL4N1KP140.
  32. ^ Kuhn, Anthony. Public Anger Against Nuclear Power Mounts In Japan NPR, 31 Mac 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Jawatan politik
Didahului oleh
Fumio Kishida
Menteri Luar Negeri
2017–2019
Diikuti oleh:
Toshimitsu Motegi
Didahului oleh
Takeshi Iwaya
Menteri Pertahanan
2019–2020
Diikuti oleh:
Nobuo Kishi