Tarot

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Tarot merupakan satu set kad berjumlah 78 keping yang selalunya digunakan untuk tujuan kerohanian ataupun ramalan nasib. 22 buah keping kad disebut sebagai Major Arcana (Rahsia Teragung) dan 56 kad disebut Minor Arcana (Rahsia Kecil).

Ada sarjana yang mengatakan perkataan Tarut berasal dari perkataan Mesir Purba, Tarusy, yang bererti jalan malaikat. Sesetengah pula berpendapat ia berasal dari bahasa Latin, Rotao, yang bererti lingkungan bulat kerana ketas-kertas tersebut melambangkan lingkungan hidup manusia dari kelahiran ke dunia dan berakhir dengan kematian.

Asal[sunting | sunting sumber]

Tarot pada asalnya adalah kertas-kertas catitan purba yang tidak diketahui asal sejarahnya atau generasi yang mula mengedarkannya, tetapi yang jelas kertas-kertas tersebut adalah sangat tua dan mungkin sezaman dengan kerajaan Firaun di Mesir. Kajian mengenai kertas purba ini dari segi ilmiah dan sejarah hanya dilakukan oleh seorang pastor dan freemason berbangsa Perancis, Antoine Court de Gébelin dalam eseinya Le Monde primitif, analysé et comparé avec le monde moderne (Alam Purba, Kajian dan Perbandingan dengan Dunia Moden) pada tahun 1781. Di dalamnya satu bab mengenai Tarot, Antoine menulis kertas-kertas tersebut ditemui di Sepanyol pada tahun 1427 setelah kertas-kertas tersebut berada di dunia Arab selama empat abad sebelumnya. Semenjak penerbitan hasil kerja Antoine, beberapa teori asal Tarot dikemukakan, kebanyakan dari teori ini tidak dapat disahkan.

Kegunaan kad Tarot untuk meramal nasib dikatakan bermula di Bologna, Itali, dalam tahun 1700an. Kad Tarot juga adalah permainan popular di Eropah.

Kad Tarot[sunting | sunting sumber]

Kad Tarot terdiri dari 78 keping yang terbahagi kepada dua kumpulan iaitu Major Arcana dan Minor Arcana. 22 kad yang tergolong dalam Major Arcana disebut sebagai kad trump, kerana kad-kad ini memiliki keunggulan dibandingkan dengan kad-kad Minor Arcana.

Simbolisme dalam Tarot[sunting | sunting sumber]

Ilustrasi dan interpretasi Tarot berkembang sejajar dengan perkembangan zaman. Ilustrasi Tarot seringkali dibentuk mengikut pandangan mistik penggunanya.

22 kad yang terdapat dalam Major Arcana banyak menimbulkan perdebatan, baik arti dari set itu sendiri, maupun tafsiran setiap kad. Secara umum, Major Arcana ditafsirkan sebagai perjalanan hidup the Fool (Si Badut), melalui segala rintangan sampai akhirnya dia menemukan kebijaksanaan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Abdul Razzak Naufal, Tarut: Wa Sihir Harut Marut (Bahasa Arab, alih bahasa oleh Muhammad Labib Ahmad), Pustaka Nasional Singapura, 1982.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]