Tataki

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tataki Bonito.

Tataki (Jepun たたき: "ditumbuk" atau "dipukul menjadi kepingan"),[1] also called tosa-mi,[1] merujuk kepada dua kaedah penyediaan ikan atau daging dalam masakan Jepun.

Makanan yang telah dimasak[sunting | sunting sumber]

Dalam kaedah pertama "tataki", daging atau ikan dipanggang secara ringkas atas api panas atau dalam kuali, dan boleh diperap sekejap dalam cuka, dihiris nipis dan diperisakan dengan halia (yang dikisar atau ditumbuk ke dalam pes, maka nama itu wujud).[1] Makanan yang disediakan begitu juga boleh dihidangkan dengan sos soya dan dihias seperti sashimi.

Kaedah ini berasal dari Wilayah Tosa, kini sebahagian daripada Prefektur Kōchi. Tradisi mengatakan bahawa ia telah dibangunkan oleh Sakamoto Ryōma, pemberontak samurai abad ke-19, yang mengutip teknik memanggang daging Eropah dari penduduk warga asing di Nagasaki.[1]

Makanan yang tidak dimasak[sunting | sunting sumber]

Dalam kaedah kedua, ia adalah makanan yang "dipukul menjadi kepingan". Ikan seperti tuna atau ikan kembung kuda dicincang dan dicampur dengan bawang putih, halia, bawang hijau atau daun shiso. Sos soya boleh dicurahkan atas campuran cincang sebelum dimakan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d Dave Lowry (2005). The Connoisseur's Guide to Sushi: Everything You Need to Know about Sushi. Harvard Common Press. m/s. 123. ISBN 1-55832-307-4.