Taufan Soudelor (2015)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Taufan Soudelor (Hanna)
Taufan (skala JMA)
Taufan kategori 5 super (SSHWS)
Taufan Soudelor di puncak kekuatan pada 4 Ogos 2015
TerbentukJulai 29, 2015
RedaOgos 12, 2015
(Luar tropika selepas Ogos 11)
Angin terkuat10 minit berterusan: 215 km/j (130 bpj)
1 minit berterusan: 285 km/j (180 bpj)
Tekanan terendah900 hPa (mbar); 26.58 inHg
Kematian30 disahkan
Kerosakan≥ $1.38 bilion (2015 USD)
Kawasan terjejasKepulauan Mariana, Japan, Taiwan, China, Korea
Sebahagian daripada Musim taufan Pasifik 2015

Taufan Soudelor, dikenali di Filipina sebagai Taufan Hanna, merupakan sebuah siklon tropika lemah yang memberi kesan kepada bahagian dunia sebelah timur China, dimana baru-baru ini merupakan siklon tropika terkuat di Hemisfera Utara pada tahun 2015 dan merosakkan Kepulauan Mariana Utara.

Ini merupakan siklon tropika yang ke-13 membadai Pasifik. Soudelor terbentuk berikutan tekanan daya tropika kuat berdekatan Pohnpei pada Julai 29. Sistem siklon ini pada awalnya berkekuatan perlahan sebelum memasuki fasa kekuatan laju pada 2 Ogos. Soudelor membuatkan Tanah runtuh di Saipan pada hari berikutnya dan menyebabkan kerosakan serius. Bergantung kepada keadaan persekitaran, taufan kemudiannya menjadi semakin lincah dan mencapai tahap kelajuan tertinggi iaitu 215 km sejam (130 mph) pada tekanan atmosfera 900 hektopascal (900 mbar; 27 inHg) pada 3 Ogos. Pusat Amaran Taufan Bersekutu menilai 1 minit imbangan angin adalah pada kelajuan 285 km/h (180 mph), membuatkan Soudelor berda pada tahap kategori ke-5 sama taraf dengan jenis taufan gergasi. Imbangan lemah angin telah berlaku selepas itu membuatkan ribut bergerak ke hala barat laut. Soudelor menyebabkan tragedi tanah runtuh di wilayah Hualien, Taiwan, pada lewat 7 Ogos dan berpindah ke Selat Taiwan pada keesokan harinya. Taufan tersebut bergeral menghala ke arah daratan di belah timur China dan akhirnya berlerai akibat tekanan tropika pada 9 Ogos.

Soudelor dicatat sebagai ribut terburuk yang membadai Saipan dalam tempoh 30 tahun terdekat. Sekurang-kurangnya beratus buah rumah rosak dan musnah dan dijangka memakan masa sebulan untuk dibaik pulih. Di Taiwan, hujan lebat dan angin yang memusnahkan telah merosakkan pelbagai binaan. Akibat dari tragedi, rekod kerosakan telah dipecahkan apabila sebanyak 4.85 juta rumahtangga telah kehilangan bekalan elektrik dibahagian pulau. Sekurang-kurangnya 8 orang telah meninggal dunia dan 420 orang mengalami kecederaan. Bahagian timur China dilihat mengalami hujan lebat dalam tempoh 100 tahun, menyebabkan banyak berlakunya banjir dan tanah runtuh. sekurang-kurangnya 21 orang terbunuh dalam negara dan jumlah kehilangan sumber ekonomi melebihi 8 bilion yuan bersamaan (US$1.31 bilion).

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]