Tavukgöğsü

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

 

Tavukgöğsü
Tavukgöğsü amb la tulipa, un dels símbols de Turquia. Sunting ini di Wikidata
Nama alternatifTavuk Göğsü
JenisPuding
Jenis sajianPencuci mulut
Tempat asalTurki
Bahan utamaAyam, susu, gula dan tepung beras
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Tavukgöğsü (Turki: tavukgöğsü , [taˈvukɟœːˈsy], "dada ayam") ialah puding susu Turki yang dibuat dengan dada ayam . [1] Ia adalah makanan istimewa yang dihidangkan kepada sultan Uthmaniyyah di Istana Topkapı, dan kini menjadi hidangan terkenal di Turki .

Telah lama dipercayai bahawa puding ayam ini berasal dari koleksi resipi Rom Apicius, dan kemudiannya diserahkan kepada Empayar Rom Timur (Byzantium) dan seterusnya kepada Empayar Uthmaniyyah. [2] Walau bagaimanapun, tiada salinan Apicius yang masih ada termasuk resipi sedemikian. Hidangan Arab yang serupa dari abad kesepuluh wujud. Memandangkan kekurangan bukti untuk hubungan Rom, kemungkinan pengenalan tavukgöğsü ke dalam masakan Turki berkemungkinan berasal dari Arab. [3]

Versi tradisional menggunakan daging dada ayam putih. Daging dilembutkan dengan merebus dan mengasingkan daging kepada gentian yang sangat halus atau ditumbuk sehingga halus. Daging dicampur dengan susu, gula, beras retak dan pemekat lain, dan selalunya sejenis perasa seperti kayu manis .

Hidangan ini sangat serupa dengan "hidangan putih" zaman pertengahan ( blancmange ) yang biasa dalam masakan kelas atasan Eropah, dan disebut dalam The Canterbury Tales. [4] [5]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Basan, Ghillie (1997-04-15). Classic Turkish Cooking. Macmillan. ISBN 978-0-312-15617-6.
  2. ^ Başan, Ramazan (14 September 2020). "Tavuk göğsü bir tatlı mıdır?". Hürriyet. Dicapai pada 2021-09-26.
  3. ^ Topçu, Utku Can (2021). "Arab Origins of Tavukgöğsü and Blancmange: The Overlooked History". Petits Propos Culinaires. 121 (November 2021): 45–56. Dicapai pada 2022-05-07.
  4. ^ Coe (1994), pg. 231; "Before his arrival in Mexico City he was entertained with ... some manjar blanco [blanc manger] ... a dish served in Turkey today as a dessert and called tavuk gögsü."
  5. ^ Humes (2009); "In the fourteenth century, Western Europe couldn't get enough of tavukgöğsü. Known in England as blanc-manger, or 'white dish', the pallid chicken pudding appears in English, Italian, and German cookbooks of the period."

Bibliografi[sunting | sunting sumber]