Teja alp

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Teja alp di Latemar di Dolomites, pada waktu petang
Teja alp pada waktu subuh, Maroon Bells dan Maroon Lake, Colorado. Perhatikan bahawa bintang masih kelihatan.

Teja alp (Inggeris: Alpenglow, dari Jerman: Alpenglühen) adalah fenomena optik yang muncul sebagai teja kemerahan mendatar berhampiran ufuk bertentangan matahari apabila cakera suria berada di bawah garis ufuk. Kesan ini amat kelihatan apabila gunung diterangi, tetapi juga dapat dilihat apabila awan disinarkan melalui serak balik (backscatter).

Oleh kerana matahari berada di bawah garis ufuk, tidak ada haluan langsung untuk cahaya matahari sampai ke gunung. Tidak seperti matahari terbit atau matahari terbenam, cahaya yang menyebabkan teja alp dipantulkan dari kerpasan, habluran ais, atau zarahan udara di atmosfera yang lebih rendah. Semua pembolehubah ini membezakan antara matahari terbit atau matahari terbenam biasa, dan teja alp.[1]

Istilah ini biasanya dikelirukan sebagai cahaya matahari terbit atau matahari terbenam yang dipantul pada gunung atau awan, tetapi teja alp sebenar bukannya daripada sinaran matahari langsung dan hanya dapat dilihat selepas matahari terbenam atau sebelum matahari terbit.[2]

Selepas matahari terbenam, jika tiadanya gunung, zarahan aerosol di bahagian timur langit dapat disinarkan dengan cara yang sama dengan cahaya merah yang tersebar di pinggir bayangan bumi (batas suria). Cahaya dari serak balikan ini memancarkan garisan merah jambu bertentangan matahari.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Catch Boulder's 'alpenglow' -- blushing mountains -- this winter". Dicapai pada 2018-01-10.
  2. ^ "What Is Alpenglow?". Digital Photography School (dalam bahasa Inggeris). 2012-11-01. Dicapai pada 2018-01-10.
Sinar matahari 2 adalah yang paling rendah dari matahari, jadi matahari terbenam. Sinar matahari 1 ditunjukkan dalam awan (salji) kepada pemerhati (berwarna biru)