Teknologi prasejarah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Teknologi prasejarah merujuk kepada teknologi manusia yang wujud sebelum sejarah bertulis. Teknologi manusia mula terbentuk kira-kira 2.5 juta tahun sebelum tulisan, dengan peralatan batu oleh hominid yang mungkin digunakan untuk menyalakan api berburu dan tujuan pengebumian.

Beberapa faktor memungkinkan penciptaan teknologi prasejarah. Salah satu daripadanya ialah kemodenan minda manusia moden (Homo sapiens) yang mampu menaakul kewarasan, bahasa dan penyelesaian masalah yang abstrak. Perkembangan pertanian memberi laluan kepada penukaran gaya hidup nomad kepada bertempat, bersama-sama haiwan-haiwan diternak dan cucuk tanam dengan peralatan yang lebih rumit. Kesenian, muzik dan kepercayaan berkembang sepanjang zaman prasejarah.

Dunia Lama[sunting | sunting sumber]

Paleolitik[sunting | sunting sumber]

Gaya hidup Zaman Batu adalah berkonsepkan pemburu-pengumpul yang memburu haiwan dan mengumpul tumbuhan liar dengan perkembangan teknologi yang sedikit. Ketika zaman glasier akhir tamat pada kira-kira 12,500 tahun lalu, haiwan-haiwan besar seperti mamot dan bison antiquus pupus dan iklim mengalami perubahan. Manusia menyesuaikan diri dengan membanyakkan sumber di persekitaran, mengumpul serta makan aneka tumbuhan liar yang lebih besar, dan memburu haiwan-haiwan yang lebih kecil. Pendomestikan haiwan tumbuhan dalam fasa awal Mesolitik membawa perubahan dan kebergantungan besar masyarakat manusia terhadap pertanian. Kehidupan berpertanian membawa kepada lebih banyak petempatan tetap dan perkembangan teknologi yang lebih pesat.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Cassells, E. Steve. (1997). The Archaeology of Colorado, Revised Edition. Boulder, Colorado: Johnson Books. m/s. 6-14. ISBN 1-55566-193-9.