Telegramgate

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Telegramgate, juga dikenali sebagai Chatgate,[1][2] merujuk pada skandal politik yang masih berlangsung melibatkan Ricardo Rosselló, gabenor Puerto Rico, yang bermula pada 8 Julai, 2019, dengan pembocoran beratus-ratus muka surat satu kumpulan bual di aplikasi pesanan Telegram. Kebocoran ini berlaku di tengah-tengah dakwaan yang dibuat oleh bekas Setiausaha Perbendaharaan Puerto Rico, Raúl Maldonado Gautier, bahawa jabatan beliau dibualkan sebagai sebuah "institusi mafia" yang melibatkan Rosselló. Pendedahan ini berlaku setahun selepas skandal sebelumnya, diwar-warkan sebagai WhatsApp, melibatkan anggota-anggota lain di dalam kabinet Rosselló.[3] Rosselló sedang bercuti di Perancis semasa pendedahkan ini berlaku, yang mana memkasa beliau untuk kembali ke pulau ini.[4] Protes besar-besaran meletus, sehingga mengumpulkan hampir 500,000 orang dalam satu keadaan pada 17 Julai.[5] Rosselló meletak jawatan sebagai presiden Parti Progresif Baharu pada 21 Julai, 2019, dan berkata beliau tidak akan bertanding dalam pilihanraya semula dalam pilihanraya gabenor Puerto Rico 2020, tetapi enggan untuk meletak jawatan sebagai gabenor. Menjelang 22 Julai, 2019, protes berlaku untuk 11 hari berturut-turut, berdekatan La Fortaleza, rumah agam gabenor di San Juan.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Weissenstein, Michael; Colon, Joel (July 16, 2019). "'Chatgate' Scandal Plunges Puerto Rico Governor into Political Crisis". Time. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-07-26. Dicapai pada July 23, 2019.
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan NBCChatgate tidak disediakan
  3. ^ Serrano, Oscar J. "WhatsApp Gate 2.0: Nuevo chat expone a la Administración Rosselló". NotiCel. Dicapai pada July 19, 2019.
  4. ^ "Llega a la isla el Gobernador Ricardo Rosselló". Metro PR. Dicapai pada July 19, 2019.
  5. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Nuevodia500k tidak disediakan
  6. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan DN_Carla_Minet tidak disediakan

Templat:Puerto Rico topics