Telepanduan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gambarajah skematik dalaman: (1) Kamera video;
(2) Penutup;
(3) Monitor video;
(4) Kaca jernih atau pembelah sinaran;
(5) Imej dari subjek;
(6) Imej dari monitor

Telepanduan (teleprompter) ialah suatu peranti paparan yang membantu individu berkata-kata dengan paparan teks elektronik sesebuah pidato atau skrip, sepertimana fungsi kad kiu. Skrin berada di hadapan dan bawah lensa sesebuah kamera video profesional, manakala teks pada skrin dipantulkan di depan mata pengacara melalui suatu lapisan kaca atau pembelah sinaran (beam splitter). Cahaya dari arah orang ini melalui bahagian depan kaca ke arah lensa yang terlindung dari cahaya lilau persekitaran.

Keadaan yang membenarkan pengacara bercakap terus menerus kepada mekanisme mesin ini menghasilkan suatu ilusi kepada penonton bahawa orang yang berucap itu menghafal ucapan yang diberikan secara terus menerus mahupun menyampaikan kandungan ucapan secara spontan; berbanding dengan jelingan seklai-sekala kepada kad kiu yang boleh disilap anggap penonton bahawa pengacara hilang tumpuan daripada ucapannya.

Jenis[sunting | sunting sumber]

Perkembangan teknologi dari masa ke semasa turut mengubah bentuk dan kegunaan serta fitur-fitur yang ada dalam alat ini.

Televisyen[sunting | sunting sumber]

Teleprompter moden yang dipakai dalam program berita terdiri dari komputer peribadi yang dihubungkan dengan monitor video pada setiap kamera. Selain itu, terdapat sebuah peranti periferal terpasang ke dalam port serial yang mempunyai tombol yang dapat mengubah, mempercepat, memperlambat, ataupun membalikkan teks yang dipaparkan dalam skrin. Teks ini biasanya ditampilkan dalam huruf putih berlatar belakang warna gelap pada skrin agar memudahkan pembacaan teks. Kata-kata yang menggunakan istilah asing dinotasikan secara fonetiknya.[1]

Dalam pidato[sunting | sunting sumber]

Dalam perkembangan teknologi ini, teleprompter juga dijadikan sebagai alat bantuan berpidato. Teleprompter jenis ini lazim disebut sebagai Conference Teleprompter System.

Kaca yang digunakan dalam perangkat ini menggunakan lapisan lutcahaya agar tidak menghalangi pandangan pemberi ucapan oleh penonton atau kamera ketika membaca teks pidatonya. Biasanya, teleprompter jenis ini menggunakan dua jenis kaca lutsinar yang diletakkan di sisi kiri dan kanan pembicara. Kaca-kaca tersebut berfungsi sebagai pemantul dari naskhah teks pidato yang ditayangkan dari kaca skrin komputer, lalu pembicara dapat berpidato menerus melihat ke arah penonton yang berada di sisi kiri dan kanannya.

Di lokasi konsert[sunting | sunting sumber]

Teleprompter seringkali digunakan dalam pelbagai konsert musik, perkara ini bertujuan memudahkan penyanyi dalam menghafal teks lagu yang dinyanyikannya. Biasanya teleprompter diletakkan di lantai pentas atau di samping kamera televisyen.

Rujukan[sunting | sunting sumber]