Televisión Nacional de Chile

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Televisión Nacional de Chile
Jenis/bentuk sahRangkaian televisyen, perusahaan milik negara Sunting ini di Wikidata
IndustriMedia massa
Ditubuhkan31 Januari 1969
PengasasEduardo Frei Montalva
Ibu pejabat0990 Providencia, Wilayah Metropolitan Santiago, Chile
Kawasan perkhidmatanDi seluruh dunia
Tokoh penting
  • Ana Holuigue (Ketua)
  • Francisco Guijón (Pengarah eksekutif)
KeluaranTV Chile · Canal 24 Horas · TVN Records · TVN Play · 24Play · TVN.cl · 24horas.cl · TV Educa Chile
Perkhidmatan
PemilikMilik awam
Bilangan kakitangan638 (Julai 2020)
Tapak webwww.tvn.cl
Twitter: TVN Instagram: tvn Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Televisión Nacional de Chile (TVN) adalah penyiar televisyen perkhidmatan awam Chile. Syarikat ini didirikan atas perintah Presiden Eduardo Frei Montalva dan dilancarkan di seluruh negara pada 18 September 1969. Sejak itu, syarikat ini telah disusun semula beberapa kali dan kawasan operasinya telah meningkat selama bertahun-tahun, menjadi salah satu penyiar televisyen terkemuka di Chile dan Amerika Selatan. Undang-undang 17 377 tahun 1970 menetapkan bahawa TVN mestilah perkhidmatan awam yang bersifat awam, autonomi, pluralistik dan representatif.[1] Misi awam TVN menentukan kewajiban untuk mempromosikan identiti budaya nasional, nilai-nilai demokrasi, hak asasi manusia, menjaga alam sekitar dan menghormati kepelbagaian.[2] Selanjutnya, Televisión Nacional mengatur program-program perkhidmatannya mengikut kriteria yang ditetapkan oleh Majlis Televisyen Nasional (CNTV).[3]

Televisión Nacional telah menjadi pelopor dalam memperkenalkan kemajuan teknologi di Chile. Ini adalah rangkaian televisyen pertama yang memiliki liputan nasional, siaran satelit, televisyen warna, suara stereo, Definisi Tinggi dan 3D. Beberapa lipurlara mereka telah mencapai penarafan tertinggi dalam sejarah televisyen Chile dan diakui di negara itu dan di luar negara kerana kandungan sosial, realisme dan tetapan mereka. Walaupun program berita itu sangat penting dalam bencana seperti gempa 2010 dan selepas pasukan berita TVN tiba di kawasan yang terjejas di hadapan Tentera Nasional dan pihak berkuasa kerajaan. Pada masa ini, TVN mempunyai pluralisme yang lebih tinggi dalam program mereka dan jenama berita televisyen kedua yang paling dipercayai di negara ini.

Ibu pejabatnya terletak di Providencia, Wilayah Metropolitan Santiago dan mempekerjakan 638 kakitangan secara keseluruhan.[4] Tambahan pula, TVN mempunyai sembilan pusat televisyen lain di negara ini. Syarikat ini diarahkan melalui seorang ketua yang dilantik oleh Presiden Republik, yang mempunyai jangka waktu empat tahun, diselaraskan dengan masa presiden. Enam anggota lembaga pengarah yang lain dilantik tiga kali dalam satu jangka masa yang dipersetujui antara Senat dan Presiden Republik, selama lapan tahun. Bagi mereka, anggota ketujuh ditambahkan yang dipilih secara demokratik oleh kakitangan. Pada masa ini, ketua Televisión Nacional de Chile adalah Ana Holuigue, sementara pengarah eksekutif dan wakil undang-undang adalah Francisco Guijón.

Televisión Nacional adalah satu-satunya syarikat televisyen milik awam di Chile dan bersaing untuk tontonan dengan kumpulan penyiaran swasta lain, yang mempunyai skim pembiayaan sendiri berdasarkan terutamanya penjualan iklannya yang disimpan sejak awal dan kemudian diatur oleh akta 19,132 tahun 1992.[5] TVN berdasarkan undang-undang 20,694 tahun 2013, ia dapat memenuhi tugas eksploitasi perkhidmatan televisyen dan produksi kandungan audiovisual atau penyiaran, dan juga bertindak sebagai syarikat konsesi perkhidmatan telekomunikasi.[6] Selain itu, ia berafiliasi dengan Persatuan Nasional Televisi Chile, Majlis Etika Pengaturan Diri dan Iklan dan Organización de Telecomunicaciones de Iberoamérica, antara lain.

[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Ley N° 19.132" (PDF) (dalam bahasa Spanish). TVN.cl. Dicapai pada 4 November 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ "Ley-21085 03-ABR-2018 Ministerio Secretaria General de Gobierno – Modifica la ley N° 19.132, de Televisión Nacional de Chile" (dalam bahasa Spanish). Biblioteca del Congreso Nacional. 3 April 2018. Dicapai pada 6 September 2018.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ "Consejo Nacional de Televisión: Normas generales sobre contenidos de las emisiones de televisión" (PDF) (dalam bahasa Spanish). CNTV. 21 April 2016. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2016-12-20. Dicapai pada 19 December 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ "TVN Corporativo – Personal" (dalam bahasa Spanish). TVN. 23 July 2020. Dicapai pada 21 August 2020.CS1 maint: unrecognized language (link)
  5. ^ "El modelo de financiamiento de Televisión Nacional". La Tercera (dalam bahasa Spanish). 17 October 2016. Dicapai pada 17 November 2018.CS1 maint: unrecognized language (link)
  6. ^ "Ley-20.694 16-OCT-2013 Ministerio Secretaria General de Gobierno – Modifica la ley N° 19.132, de Televisión Nacional de Chile, ampliando el giro de la empresa". Biblioteca del Congreso Nacional (dalam bahasa Spanish). 16 October 2013. Dicapai pada 6 September 2018.CS1 maint: unrecognized language (link)

Patuan luar[sunting | sunting sumber]