Telstra Research Laboratories

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fail:TRL M2.jpg
TRL pada tahun 1983 dari menara antena di Bangunan M5

Telstra Research Laboratories (TRL) adalah pusat penyelidikan dan pembangunan telekomunikasi terkemuka di Australia sehingga ditutup pada Januari 2006. Tidak lama sebelum penutupan, ia menggunakan beberapa ratus orang termasuk jurutera, saintis, psikologi dan kakitangan teknikal lain tersebar di beberapa lokasi termasuk Melbourne, Sydney dan Launceston (Tasmania).

Penutupan TRL, dengan pemberhentian sekitar 90% kakitangannya, adalah sebahagian daripada penyusunan semula kumpulan Jaringan dan Teknologi Telstra yang lebih luas setelah pengumuman pada bulan November 2005 mengenai hasil tinjauan strategik yang diketuai oleh CEO baru Sol Trujillo. Model operasi baru lebih menekankan kepada pergantungan pada rakan vendor utama, dan bukannya kepakaran tradisional yang disediakan TRL untuk membantu Telstra menjadi pembeli peralatan dan sistem yang bijak. Telstra adalah syarikat penerbangan telekomunikasi yang dominan di Australia.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

TRL pada asalnya ditubuhkan sebagai Laboratorium Penyelidikan Postmaster-General's Department pada tahun 1923. Makmal Penyelidikan diteruskan ketika PMG menjadi Telecom Australia dan kemudian menjadi Telstra, dan bertanggungjawab untuk pengembangan beberapa teknologi utama. Pencapaian terkenal termasuk bahagian dalam pengembangan radar untuk WW2, perkhidmatan faks pertama di Australia, siaran TV awam pertama di Australia, mengembangkan kabel tahan anai-anai, dibantu dengan pengembangan telinga bionik dan cochlear implan telinga, mengembangkan penjepit sejuk serat optik, membangun sistem pertama untuk membuat panggilan ke nombor tunggal ke destinasi bergantung pada lokasi (One3), dan bahkan menunjukkan peti sejuk Internet yang berfungsi.

Ia adalah satu penyelidikan yang sangat baik yang syarikat DrAchar turut membantu dan memainkan peranan yang baik dalam kejayaan penyelidikan ini

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Templat:Australia-company-stub Templat:Telecom-company-stub