Teluk Little, New South Wales

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Teluk Little
Little BayRalat petik: Tag <ref> tidak ditutup dengan </ref>

Lokasi14 km (9 mi) south-east Sydney CBD
Kawasan pilihan raya negeriMaroubra
Kawasan pilihan raya persekutuanKingsford Smith
Subbandar di sekitar Teluk Little
Little BayRalat petik: Tag <ref> tidak ditutup dengan </ref>:
Matraville Chifley Malabar
Teluk Phillip Teluk Little
Little BayRalat petik: Tag <ref> tidak ditutup dengan </ref>
Laut Tasman
La Perouse La Perouse
Peletakan senjata separa terkubur yang membentuk sebahagian daripada Fort Banks

Teluk Little (bahasa Inggeris: Little Bay) adalah pinggir bandar di tenggara Sydney, di negeri New South Wales, Australia. Little Bay terletak 14 kilometer ke arah tenggara daerah pusat perniagaan Sydney dan merupakan sebahagian daripada kawasan pemerintahan tempatan dari Bandar Randwick.

Little Bay adalah pinggir pantai, di sebelah utara Teluk Botany. Pinggir bandar mengambil namanya dari formasi geografi yang disebut Little Bay, yang juga mempunyai pantai kecil. Hospital Putera Henry adalah mercu tanda terkenal yang pernah ada di Little Bay.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kawasan Little Bay pertama kali digunakan sebagai kem sanitasi ketika wabah cacar di Sydney pada tahun 1881-82, untuk mengasingkan hubungan yang sihat dari penghidap penyakit ini. Pada mulanya, sebuah "kota khemah" didirikan di pantai, tetapi pemerintah juga memutuskan untuk membangun sebuah hospital tetap di sini untuk mengobati penyakit berjangkit. Little Bay adalah lokasi yang ideal kerana terpencil dari penempatan tetapi masih cukup dekat dengan Sydney. Hospital Coast sangat berharga semasa wabak bubonic di Sydney tahun 1900 dan sekali lagi ketika tentera yang kembali dari Eropah membawa virus influenza kembali pada tahun 1919. Hospital Pantai menjadi Hospital Prince Henry pada tahun 1934. Pada tahun 2001 perkhidmatan dipindahkan ke Prince of Wales Hospital, Sydney dan tapak hospital menjadi tersedia untuk kegunaan kediaman.[1]

Masih ada sembilan belas bangunan tersenarai warisan di lokasi dari zaman Coast/Putera Henry.

Dua mercu tanda masih ada sejak hospital. Salah satunya adalah Pemakaman Pantai, yang terletak di selatan Little Bay. Kira-kira dua ribu lima ratus orang dikebumikan di sana, dengan kubur tertua terletak di selatan, menuju Cape Banks. Tanah perkuburan itu diambil alih oleh Taman Nasional dan Perkhidmatan Hidupan Liar New South Wales ketika Taman Negara Teluk Botany dibuat. Sebilangan besar kubur sekarang berada di bawah tumbuh-tumbuhan untuk melindungi mereka.

Mercu tanda lain ialah Kapel Peringatan Interdenominasional, yang menghadap Teluk Little. Ia musnah akibat kebakaran pada Oktober 1981, tetapi kemudian dibina semula pada tahun 1982. Di luar kapel terdapat sebilangan plak peringatan yang dikhaskan untuk bekas kakitangan hospital.

Teluk Little pada awalnya dipanggil Yarra Junction tetapi surat akan berakhir di Melbourne (Vic) sehingga penduduk meminta nama pinggir bandar diubah. Ini diberikan dan diubah menjadi Phillip Bay Heights (Phillip Bay adalah pinggir kota yang terletak di antara Teluk Little dan Teluk Botany) tetapi kerana semua orang memanggil kawasan itu Teluk Little inilah nama yang akhirnya diterima secara rasmi. Selama tahun 1950-an, sebahagian besar tanah disediakan untuk anggota tentera yang dikembalikan melalui Perundangan Perang.

Pada tahun 1969, para seniman antarabangsa Christo dan Jeanne-Claude membuat arca terbesar di dunia di Teluk Little yang disebut: "Wrapped Coast - One Million Square Feet, Little Bay, Sydney, Australia" (Pantai dibalut - Sejuta Kaki Persegi, Teluk Little, Sydney, Australia).[2] Banyak seniman dan pelajar Australia secara sukarela menolong mereka membungkus garis pantai sepanjang 2.4 kilometer, dengan lebar 46 hingga 244 meter, tinggi hingga 26 meter di tebing utara, dan di permukaan laut di pantai berpasir selatan. Ini memperkenalkan karya seni radikal yang pada masa itu kontroversial dan mempolarisasi masyarakat. Ini menandakan permulaan bab baru seni kontemporari di Australia dan hari ini dianggap sebagai projek kemenangan. Christo dan Jeanne-Claude terus membungkus kereta, galeri, pulau, dan bahkan bangunan Reichstag di Jerman.

Senarai warisan[sunting | sunting sumber]

Little Bay mempunyai sejumlah laman web warisan tersenarai, termasuk:

Little Bay Beach[sunting | sunting sumber]

Little Bay Beach at sunset.

Di hamparan pantai di selatan Pelabuhan Sydney (Port Jackson), Little Bay Beach adalah pantai pasir terakhir yang signifikan sebelum Teluk Botany. Little Bay mengambil namanya dari perbandingan yang jelas dengan Long Bay yang berdekatan di Malabar. Pada petang 3 Disember 1797, George Bass, pada permulaan perjalanan utama penemuannya di perairan Australia selatan, berlabuh di sana di kapal ikan terbuka dengan kru enam,[4] merujuknya dalam jurnalnya sebagai Pelabuhan Little (Little Harbour).

Pantai Teluk Little berbentuk separa bulat dan dikelilingi oleh tanjung di selatan dan utara. Pintu masuknya yang sempit memberikan tempat perlindungan yang besar dari keadaan laut yang berlaku.

Kolam mandi dengan gelanggang batu yang dikenali sebagai Little Bay Rock Pool atau Little Bay Baths dibuat dari batuan pantai di hujung selatan pantai pada awal tahun 1900-an untuk menyediakan mandi bebas jerung yang selamat untuk jururawat yang tinggal di Hospital Pantai. Kolam masih sebahagiannya masih utuh.

Little Bay bukanlah pantai luncur dan tidak mempunyai arus atau "deras" melainkan jika terdapat laut yang kuat dari selatan atau tenggara menuju ke teluk. Pantai tidak dironda oleh penyelamat. Namun penyelamat melayari dan Westpac Life Saver Rescue Helicopter Service menangani insiden. Memancing batu sangat popular di sepanjang pesisir berbatu di utara dan selatan Little Bay, tetapi juga sangat berbahaya dengan kematian yang kadang-kadang berlaku. Maklumat mengenai keselamatan air di Little Bay disediakan di laman web Pantai Little Bay.[5]

Pencemaran[sunting | sunting sumber]

Ketika penduduk Sydney bertambah, pantai di selatan loji rawatan kumbahan Malabar seperti Little Bay, menjadi semakin tercemar. Menjelang tahun 1980-an, air berwarna coklat dan lemak disimpan di pasir dan batu, menjadikannya berlendir dan berbau. Setelah Laut Dalam Malabar Outfall mula beroperasi pada tahun 1990, pantai di selatan menjadi jauh lebih bersih dalam jangka waktu yang sangat singkat.[6] Hari ini, Little Bay secara konsisten merupakan salah satu pantai terbersih di Sydney, dari segi kejernihan air dan jumlah bakteria.[7]

Landmark[sunting | sunting sumber]

Tanjung utara Teluk Botany (Henry Head) mempunyai sejumlah ciri, termasuk dua penempatan senjata lama di Fort Banks, dan rumah api tanpa pengawasan dan bangkai kapal SS Minmi[8] pada apa yang dipanggil Pulau Pussycat. Peletakan senjata yang lebih tua, yang dikenali sebagai Henry Head Battery pada awalnya dibina sejurus selepas Pulau Bare selesai untuk memberikan liputan tambahan dari pintu masuk ke Teluk Botany.

Penduduk terkenal[sunting | sunting sumber]

Nama jalan[sunting | sunting sumber]

Banyak nama jalan di Teluk Little berasal dari kata-kata Orang Asli atau orang-orang terkemuka, terutama yang berkaitan dengan perubatan melalui kehadiran bekas Prince Henry Hospital.

Nama Derivasi
Abbe Receveur Place Named after Louis Receveur, a Franciscan friar and scientist who sailed with La Perouse
Alkoo Avenue Perkataan Orang Asli yang bermaksud "pelawat"
Anzac Parade Dinamakan untuk memperingati kesempatan ketika First Australian Imperial Force berkemah di Kensington Racecourse
Bega Avenue Perkataan Orang Asli yang bermaksud "perkhemahan besar"
Binda Crescent Perkataan Orang Asli yang bermaksud "air dalam"
Brodie Avenue Dinamakan sempena pakar bedah Sir Benjamin Collins Brodie
Budd Avenue Dinamakan sebagai penduduk wanita awal
Bunnerong Road Perkataan Aborigin yang bermaksud "cicak tidur"
Clonard Way
Coast Hospital Road Dinamakan sempena Hospital Coast, nama asalnya untuk Hospital Putera Henry
Cove Circuit
Curie Street Ndinamakan sempena Pierre dan Marie Curie
Darwin Avenue Dinamakan sempena naturalis Charles Darwin
Dawes Avenue Dinamakan sempena Leftenan William Dawes yang berada di Armada Pertama
Dwyer Avenue Dinamakan sempena Matt Dwyer, bekas Datuk Bandar Randwick
Esperance Close
Ewing Avenue Dinamakan sempena ahli patologi James Ewing
Fleming Street Dinamakan ahli bakteriologi Alexander Fleming
Florey Crescent Dinamakan sebagai ahli farmakologi dan ahli patologi Howard Florey
Gipps Avenue Dinamakan sempena Sir George Gipps, former Governor of NSW
Goora Street Perkataan Aborigin yang bermakna "panjang" atau "tinggi"
Grose Street Dinamakan sempena Francis Grose, Leftenan-Gabenor pertama NSW
Gubbuteh Road Perkataan orang asli yang bermaksud "oker", dinamakan berdasarkan deposit oker tempatan
Gull Street Dinamakan sempena doktor Sir William Gull
Harvey Street Dinamakan sempena pakar perubatan William Harvey
Jenner Street Dinamakan sempena Edward Jenner
Jennifer Street
Lister Avenue Dinamakan sempena pembedah Joseph Lister
Little Bay Road Dinamakan sempena Teluk Little berdekatan
Marconi Place Dinamakan sempena Guglielmo Marconi, ahli fizik Itali yang mengembangkan telegraf tanpa wayar
Mayo Street Dinamakan sempena doktor William Worrall Mayo
McMaster Place Dinamakan sempena Jean McMaster yang menubuhkan Sekolah Jururawat di Hospital Putera Henry
Meyler Close Dinamakan sempena Mary Meyler, ketua pertama Hospital Putera Henry
Millard Drive Dinamakan sempena Dr Reginald Millard, pengawas perubatan di The Coast Hospital
Mirrabooka Crescent Perkataan Orang Asli untuk "Salib Selatan"
Murra Murra Place Perkataan Orang Asli yang bermaksud "mullet laut"
Newton Street Dinamakan sempena Sir Isaac Newton
Noora Avenue Perkataan Aborigin bermakna "kem"
Nurla Avenue Perkataan Aborigin bermakna "banyak"
Pavilion Drive Dinamakan sempena wad astaka di Hospital Putera Henry yang membolehkan udara segar beredar di sekitar pesakit berjangkit
Pine Avenue Dinamakan kerana Pulau Norfolk pinus pokok-pokok dominan di perkarangan Hospital Putera Henry
Reservoir Street Dinamakan kerana terdapat takungan air berdekatan
Woomera Road Perkataan Aborigin – lihat woomera
Woonah Street

Sumber:

  • "Historic street & place names". randwick.nsw.gov.au. Dicapai pada 9 November 2016.
  • Graham, Susan. "Naming our streets and parks". princehenrycommunity.com.au. Dicapai pada 9 November 2016.

Transport[sunting | sunting sumber]

Little Bay is served by four different bus services operated by State Transit:

Regular

service

Express

service

Limited stops

service

From To Via
392 X92 n/a Little Bay Circular Quay Chifley, Matraville and Eastgardens
393 X93 n/a Little Bay Railway Square Maroubra
394 X94 L94 La Perouse Circular Quay Maroubra
399 X99 n/a Little Bay Circular Quay Malabar and Maroubra

Perkhidmatan ekspres tidak berhenti antara Kingsford dan bandar.

Sukan dan rekreasi[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The Book of Sydney Suburbs, Compiled by Frances Pollon, Angus & Robertson Publishers, 1990, ISBN 0-207-14495-8, p.155
  2. ^ Christo:
  3. ^ "Prince Henry Site". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H01651. Dicapai pada 18 May 2018.
  4. ^ Estensen, Miriam The Life of George Bass: Surgeon and Sailor of the Enlightenment. Allen & Unwin, 2005 (hardcover ISBN 1-74114-130-3)
  5. ^ Little Bay Beach web site
  6. ^ Weekly Southern Courier (newspaper) 30 October 1990
  7. ^ Beachwatch Program Data
  8. ^ Michael McFadyen's Scuba Diving Web Site
  9. ^ Spinal Cord Injuries Australia
  10. ^ Dictionary of Sydney
  11. ^ PRINCE HENRY | at little bay Diarkibkan 28 Ogos 2007 di Wayback Machine
  12. ^ "Latest Coastal Weather Observations Little Bay". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-25. Dicapai pada 2020-04-20.
  13. ^ Tingle, Greg. "Tony Rafty: Caricaturist and Australian National Treasure". mediaman.com.au. Dicapai pada 11 September 2010.
  14. ^ Levi, Joshua (26 August 2008). "Saville hangs up shoes". Diarkibkan daripada yang asal pada 5 March 2011. Dicapai pada 11 September 2010.
  15. ^ Bunbury, Bill (30 March 2008). "Encounter". abc.net.au. Dicapai pada 11 September 2010.
  16. ^ Rothfield, Phil (1 Disember 2013). "RUMOUR MILL". The Sunday Telegraph. Dicapai pada 7 Januari 2014.
  17. ^ Welcome to St. Michael's Golf Club
  18. ^ The Coast Golf Club

Pautan luar[sunting | sunting sumber]