Templat:Rasional kegunaan bukan bebas

Templat yang dilindungi selama-lamanya
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Maklumat dan rasional kegunaan media bukan bebas – PERLU NAMA RENCANA
Sila baca Wikipedia:Garis panduan rasional kegunaan wajar sebelum menggunakan templat ini.
Huraian

{{{Huraian}}}

Sumber

{{{Sumber}}}

Rencana

[[{{{Rencana}}}]]

Bahagian digunakan

{{{Bahagian}}}

Peleraian rendah?

{{{Peleraian rendah}}}

Tujuan kegunaan

{{{Tujuan}}}

Boleh digantikan?

{{{Kebolehgantian}}}

Maklumat lain

{{{Maklumat lain}}} (tidak wajib)

Kegunaan wajarKegunaan wajar bahan berhak cipta dalam konteks [[]]//ms.wikipedia.org/wiki/Templat:Rasional_kegunaan_bukan_bebas
Pendokumenan templat[lihat] [sunting] [sejarah] [nyahcache]

Perincian

Templat ini memudahkan penciptaan suatu penggunaan rasional media bukan bebas dan kegunaan wajar bersama-sama dengan komponen-komponen yang diperlukan. Sila baca Wikipedia:Garis panduan rasional kegunaan bukan bebas sebelum menggunakan templat ini.

Penggunaan

Untuk menggunakan templat ini, salin kod-kod kosong dibawah pada laman imej atau media lain dimana kandungannya dianggap sebagai bukan bebas dan isikannya mengikut medan-medan yang bersesuaian.

{{Rasional kegunaan bukan bebas
| Penerangan        = 
| Sumber            = 
| Rencana           = 
| Bahagian          = 
| Peleraian rendah  = 
| Tujuan            = 
| Kebolehgantian    = 
| Maklumat lain     = 
}}

Parameter

Penerangan
Penerangan atau butiran mengenai fail tersebut. Hendaklah memasukkan juga pemegang hakm cipta disini.
Sumber
Sumber (sama ada daripada laman sesawang atau buku) dimana anda memperoleh fail tersebut atau bagaimana anda menciptanya.
Rencana
Nama sebenar rencana Wikipedia dimana fail media tersebut digunakan (Templat ini akan dipautkan secara automatik kepada rencana).
Bahagian
Berapa banyak bahagian material berhak cipta tersebut digunakan? Jumlah yang digunakan mestilah tidak menjadikan karya tersebut "kurang bernilai" kepada pemegang hak cipta.
Peleraian rendah
Adakah material tersebut dalam menggunakan peleraian rendah yang mungkin tidak memberi kesan kepada keupayaan pemegang hak cipta untuk menjual semula atau mendapatkan keuntungan daripada karya tersebut? Untuk imej raster, ini akan menjadi peleraiannya (dalam piksel) adalah diketatkan; untuk grafik vektor, ini mungkin melibatkam tahap butiran dalam imej dan untuk audio, ia mungkin melibatkan kadar bit dan peleraian sampel yang digunakan.
Tujuan
Bagaimana fail media tersebut memberi sumbangan yang penting kepada rencana yang menggunakan fail itu? Kegunaan media hendaklah tidak mengganggu tujuan asal media.
Kebolehgantian
Terangkan bagaimana teks atau media kandungan bebas setara bersumber (mungkin boleh diperolehi atau dicipta) tidak dapat menyampaikan masksud subjek rencana
Maklumat lain
Jika berkaitan, berikan sebarang maklumat yang mewajarkan penggunaan fail media tersebut. Medan ini adalah pilihan dan boleh dikeluarkan atau dibiarkan kosong.

Contoh

{{Rasional kegunaan bukan bebas
| Penerangan       = Logo untuk Stadium Wembley
| Sumber           = Diambil daripada [http://www.wembleystadium.com/NR/rdonlyres/92B1A09A-D99F-4592-82A4-06C6DE3E55D4/184982/WS_PR.PDF fail PDF] oleh [[:en:User:Baldboris99|Baldboris99]]
| Rencana          = Stadium Wembley
| Bahagian         = Keseluruhan logo digunakan untuk menyampaikan maksud gambar dan mengelakkan berlakunya salah faham tentang imej yang dimaksudkan.
| Peleraian rendah = Logo itu adalah daripada saiz dan peleraian yang mencukupi untuk mengekalkan kualiti yang dicadangkan oleh syarikat atau organisasi, tanpa peleraian yang tidak terlalu tinggi.
| Tujuan           = Untuk dipamerkan pada kotak info
| Kebolehgantian   = Kerana ia adalah logo bukan bebas, maka tiada gambaran lain yang bersesuaian untuk menggantikan logo ini. Sebarang penggantian yang bukan karya terbitan boleh menyebabkan kegagalan untuk menyampaikan gambaran dan maksud berkenaan logo ini atau tujuan pengenalan dan komentar mungkin juga gagal disampaikan.
| Maklumat lain    = Penggunaan logo ini mematuhi dasar kandungan bukan bebas Wikipedia, garis panduan logo dan kegunaan wajar dibawah undang-undang hak cipta Amerika Syarikat seperti yang diterangkan diatas.
}}
Maklumat dan rasional kegunaan media bukan bebas untuk Stadium Wembley
Huraian

Logo untuk Stadium Wembley

Sumber

Diambil daripada fail PDF oleh Baldboris99

Rencana

Stadium Wembley

Bahagian digunakan

Keseluruhan logo digunakan untuk menyampaikan maksud gambar dan mengelakkan berlakunya salah faham tentang imej yang dimaksudkan.

Peleraian rendah?

Logo itu adalah daripada saiz dan peleraian yang mencukupi untuk mengekalkan kualiti yang dicadangkan oleh syarikat atau organisasi, tanpa peleraian yang tidak terlalu tinggi.

Tujuan kegunaan

Untuk dipamerkan pada kotak info

Boleh digantikan?

Kerana ia adalah logo bukan bebas, maka tiada gambaran lain yang bersesuaian untuk menggantikan logo ini. Sebarang penggantian yang bukan karya terbitan boleh menyebabkan kegagalan untuk menyampaikan gambaran dan maksud berkenaan logo ini atau tujuan pengenalan dan komentar mungkin juga gagal disampaikan.

Maklumat lain

Penggunaan logo ini mematuhi dasar kandungan bukan bebas Wikipedia, garis panduan logo dan kegunaan wajar dibawah undang-undang hak cipta Amerika Syarikat seperti yang diterangkan diatas.

Kegunaan wajarKegunaan wajar bahan berhak cipta dalam konteks Stadium Wembley//ms.wikipedia.org/wiki/Templat:Rasional_kegunaan_bukan_bebas

Lihat juga