Teori mawas pembunuh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Teori pembunuh kera)

Teori mawas pembunuh atau hipotesis mawas pembunuh adalah teori bahawa perang dan agresi interpersonal merupakan pendorong kepada evolusi manusia. Teori ini berasal dari Raymond Dart pada tahun 1950-an; ia dikembangkan lebih jauh dalam African Genesis oleh Robert Ardrey pada tahun 1961.[1]

Menurut teorinya, nenek moyang manusia dibezakan dari spesies primat yang lain dengan sifat langsangnya yang lebih besar, dan agresi ini tetap ada dalam diri manusia yang mempertahankan banyak naluri pembunuhan.

Teori ini terkenal kerana menunjukkan bahawa dorongan untuk melakukan keganasan adalah bahagian asas dalam psikologi manusia. Hipotesis pemburuan sering dikaitkan dengan teori, kerana persamaan dan Robert Ardrey mengembangkan kedua-duanya. Walau bagaimanapun, kedua-dua cimpanzi dan bonobo telah diperhatikan menunjukkan tingkah laku langsang lebih dari 100 kali lebih kerap daripada manusia.[2]

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Ungkapan "mawas pembunuh" tidak bermaksud mawas yang langsang luar biasa; sebenarnya, istilah tersebut merujuk kepada analisis antropologi pencerobohan manusia. Oleh itu, mawas pembunuh adalah spesies yang sangat berperang di mana naluri kita mungkin berakar, kerana nenek moyang ini dapat membangun dirinya sendiri kerana pencerobohan khasnya.

Raymond A. Dart (1893–1988) membuat hipotesis dalam artikelnya "Peralihan pemangsa dari mawas ke manusia" (1953).[3]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Ahli etologi Konrad Lorenz menunjukkan minat terhadap idea serupa dalam bukunya On Aggression (1963).[4] Dalam pendahuluannya, dia menjelaskan bagaimana Chaetodontidae bersaing mempertahankan wilayah mereka, memimpinnya untuk mengemukakan persoalan apakah manusia juga cenderung mengalami konflik intraspesifik.

Artikel 2008 dalam Nature oleh Dan Jones menyatakan, "Semakin banyak psikologi, ahli sains saraf, dan antropologi telah mengumpulkan bukti bahawa memahami banyak aspek tingkah laku antisosial, termasuk keganasan dan pembunuhan, juga memerlukan kajian otak, gen, dan evolusi. kerana masyarakat faktor-faktor tersebut telah berlaku." Ahli psikologi evolusi umumnya berpendapat bahawa keganasan tidak dilakukan untuk kepentingannya sendiri, tetapi merupakan hasil sampingan dari tujuan seperti status yang lebih tinggi atau kejayaan pembiakan. Sebilangan ahli psikologi evolusi berpendapat bahawa manusia mempunyai mekanisme khusus untuk bentuk kekerasan tertentu seperti terhadap anak tiri (kesan Cinderella). Cimpanzi mempunyai kekerasan antara kumpulan, yang mirip dengan serangan dan kekerasan antara kumpulan manusia di masyarakat bukan negara, dan menghasilkan kadar kematian yang serupa. Sebaliknya, keganasan antara kumpulan lebih rendah di kalangan manusia yang tinggal dalam masyarakat kumpulan kecil daripada di kalangan cimpanzi. Manusia mungkin mempunyai kecenderungan kuat untuk berbeza antara kumpulan dalam dan kelompok luar yang mempengaruhi tingkah laku altruistik dan langsang. Juga, terdapat bukti bahawa keganasan antara kumpulan dan antara kumpulan lebih banyak berlaku pada masa lalu dan masyarakat suku. Ini menunjukkan bahawa kecenderungan menggunakan kekerasan untuk mencapai tujuan dipengaruhi oleh budaya sosial. Mengurangkan ketaksamaan, sumber daya yang lebih banyak, dan dendam darah yang berkurang kerana sistem keadilan yang berfungsi lebih baik mungkin telah menyumbang kepada penurunan kekerasan antara kumpulan.[5]

Idea bahawa manusia secara semula jadi berperang telah ditentang, misalnya dalam buku War, Peace, and Human Nature (2013), yang disunting oleh Douglas P. Fry.[6] Pernyataan Seville mengenai Keganasan yang dikeluarkan di bawah naungan UNESCO pada tahun 1986, secara khusus menolak sebarang dasar genetik terhadap keganasan atau peperangan.

Dalam fiksyen[sunting | sunting sumber]

Hubungan keganasan intraspesies dan interspesies dengan lompatan kuantum dalam evolusi manusia dapat dilihat dalam urutan pembukaan 2001: A Space Odyssey .

Rancangan televisyen Sliders menggunakan teori mawas pembunuh secara meluas dalam arka jalan cerita yang melibatkan Kromaggs.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Robert Ardrey (1961). African Genesis: A Personal Investigation Into the Animal Origins and Nature of Man. New York: Atheneum Books. ISBN 978-0-00-211014-3. LCCN 61015889. OCLC 556678068.
  2. ^ Wrangham, Richard (2019), The Goodness Paradox: The Strange Relationship Between Virtue and Violence in Human Evolution, Bonobos are the other species most closely related to humans, a similar-looking ape with a well-deserved reputation for being much more peaceful than chimpanzees. They are not unaggressive, however. A recent long-term field study found that wild male bonobos were aggressive at about half the rate of chimpanzees, while female bonobos were more frequently aggressive than female chimpanzees. So, although male bonobos are less violent than male chimpanzees, the rates of aggression in both these species of great ape are far higher than the rates among humans. Overall, physical aggression in humans happens at less than 1 percent of the frequency among either of our closest ape relatives. Compared to them, in this respect, we really are a dramatically peaceful species. [Bonobo adalah spesies lain yang sangat berkaitan dengan manusia, seekor kera yang serupa dengan reputasi yang pantas kerana jauh lebih damai daripada cimpanzi. Walau bagaimanapun, mereka tidak agresif. Kajian lapangan jangka panjang baru-baru ini mendapati bahawa bonobo jantan liar agresif pada kira-kira separuh daripada kadar cimpanzi, sementara bonobo betina lebih kerap agresif daripada cimpanzi betina. Oleh itu, walaupun bonobo jantan kurang ganas daripada cimpanzi jantan, kadar pencerobohan di kedua-dua spesies kera besar ini jauh lebih tinggi daripada kadar di kalangan manusia. Secara keseluruhan, pencerobohan fizikal pada manusia berlaku pada frekuensi kurang dari 1 peratus di antara salah satu saudara kera terdekat kita. Berbanding dengan mereka, dalam hal ini, kita benar-benar spesies yang sangat damai.] no-break space character in |quote= at position 623 (bantuan)
  3. ^ Raymond Dart (1953). "The Predatory Transition from Ape to Man". International Anthropological and Linguistic Review. 1 (4): 201–217. ISSN 0534-6649.
  4. ^ Konrad Lorenz (1966). On Aggression. London: Methuen Publishing. ISBN 978-0-415-28320-5. LCCN 67072318. OCLC 72226348.
  5. ^ Dan Jones (2008). "Human behaviour: Killer instincts". Nature. 451 (7178): 512–515. Bibcode:2008Natur.451..512J. doi:10.1038/451512a. PMID 18235473. S2CID 205035543.
  6. ^ Lihat untuk contoh Jonathan Haas; Matthew Piscitelli (2013). "The Prehistory of Warfare: Misled by Ethnography". Dalam Douglas P. Fry (penyunting). War, Peace, and Human Nature: The Convergence of Evolutionary and Cultural Views. New York: Oxford University Press. m/s. 168–190. ISBN 978-0190232467.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]