Teras (anatomi)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam bahasa biasa, teras badan secara umum dianggap sebagai bahagian torso. Pergerakan berfungsi sangat bergantung pada bahagian badan ini, dan kekurangan perkembangan otot teras boleh mengakibatkan kecenderungan untuk kecederaan.[1] Otot-otot utama teras berada di kawasan perut dan bahagian tengah dan bawah belakang (bukan bahu), dan secara periferal termasuk  pinggul, bahu dan leher.

Otot[sunting | sunting sumber]

Otot utama yang termasuk adalah otot lantai pelvis, transversus abdominis, multifidus, oblik dalaman dan luaran, rektus abdominis, erektor spinae (sacrospinalis), terutamanya longisimus torasis, dan diafragma. Otot lumbar, quadratus Lumborum (bahagian dalam), pemutar dalam serta otot serviks, rektus kapitus anterior dan lateral, longus koli juga boleh dianggap sebagai ahli kumpulan teras.[2]

Otot teras kecil termasuk latissimus dorsi, gluteus maximus, dan trapezius.

Fungsi teras[sunting | sunting sumber]

Teras digunakan untuk menstabilkan toraks dan pelvis semasa pergerakan dinamik dan ia juga memberikan tekanan dalaman untuk mengeluarkan bahan (muntah, najis, udara sarat karbon, dll.).

  • Kontinens

Kontinens ialah keupayaan untuk menahan pergerakan usus, dan inkontinens tekanan kencing (kekurangan kawalan pundi kencing akibat disfungsi lantai pelvik) boleh disebabkan oleh otot teras yang lemah.

  • Kehamilan

Otot teras, khususnya transversus abdominis, digunakan semasa bersalin.

  • Gerakan Valsalva

Otot teras juga terlibat dalam olah gerak Valsalva, di mana toraks menegang semasa nafas ditahan untuk membantu, selalunya secara tidak sengaja, dalam aktiviti seperti mengangkat, menolak, perkumuhan dan melahirkan anak.

Postur dan sokongan anatomi[sunting | sunting sumber]

Teras secara tradisinya diandaikan berasal dari kebanyakan pergerakan berfungsi seluruh badan, termasuk dalam kebanyakan sukan. Di samping itu, teras menentukan sebahagian besar postur seseorang. Secara keseluruhannya, anatomi manusia dibina untuk mengambil kekuatan pada tulang dan mengarahkan daya autonomi, melalui pelbagai sendi, ke arah yang dikehendaki. Otot teras menyelaraskan tulang belakang, rusuk dan pelvis seseorang untuk menahan daya tertentu, sama ada statik atau dinamik.

Fungsi teras statik[sunting | sunting sumber]

Fungsi teras statik ialah keupayaan teras seseorang untuk menyelaraskan rangka untuk menahan daya yang tidak berubah.

Fungsi teras dinamik[sunting | sunting sumber]

Sifat pergerakan dinamik mesti mengambil kira struktur rangka kita (sebagai tuil) sebagai tambahan kepada daya rintangan luaran, dan akibatnya menggabungkan kompleks otot dan sendi yang jauh berbeza berbanding kedudukan statik.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Karageanes, Steven J. (2004). Principles of manual sports medicine. Lippincott Williams & Wilkins. m/s. 510–511. ISBN 978-0-7817-4189-7. Dicapai pada 26 March 2011.
  2. ^ Kisner, Carol; Colby, Lynn Allen (2007). Therapeutic Exercise. F A Davis Company. ISBN 9780803615847.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]