Terowong Sakhalin–Hokkaido

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Laut Jepun, Hokkaido, Sakhalin
Terowong Sakhalin–Hokkaido
Yuzhno-Sakhalinsk
Bahagian timur Minami-Wakkanai
Minami-Wakkanai
Toyotomi
Horonobe
Teshio-Nakagawa
Otoineppu
Bifuka
Nayoro
Shibetsu
Wassamu
Kita-Asahikawa
ke Abashiri
Asahikawa
Fukagawa
Takikawa
Sunagawa
Bibai
Iwamizawa
ke Minami-Chitose
Naebo depot
Sapporo
Otaru
Kutchan
ke Tomakomai
Oshamanbe
Shin-Yakumo
Onuma
Shin-Hakodate-Hokuto
pelabuhan
Hakodate
ke Hakodate
Kikonai
Yunosato-Shiriuchi
Okutsugaru-Imabetsu
ke Aomori
Shin-Aomori
Hachinohe
ke Akita
melalui Tazawako
Morioka
Sendai
ke Yamagata
melalui Yonezawa
Fukushima
Utsunomiya
ke Takasaki
Omiya
ke Shin-Yokohama
melalui Ogikubo
Ueno
Tokyo
Shinagawa
ke Omiya
melalui Ogikubo
Shin-Yokohama
ke Shin-Osaka & Hakata
Petunjuk
1,520 mm (4 kaki 11 2732 in)
Tolok Rusia
1,435 mm (4 kaki 8 12 in)
Tolok piawai
Selat La Pérouse

Terowong Sakhalin–Hokkaido (atau mungkin jambatan) ialah sambungan yang dicadangkan untuk menghubungkan pulau Sakhalin Rusia dengan pulau Hokkaido Jepun. Anggaran kos oleh Rusia pada tahun 2000 meletakkan projek itu menjangkau 45-kilometer (28-batu) pada $50 bilion.[1]

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Pada 16 Januari 2009, Naib Menteri Pengangkutan Rusia, Andrei Nedossekov, mengesahkan bahawa cadangan kini sedang dipertimbangkan berhubung dengan Terowong Sakhalin–Hokkaido. Cadangan itu adalah untuk jambatan dan bukannya terowong. Keputusan beliau untuk menjemput syarikat Jepun untuk membida untuk menjadi ahli konsortium bagi pelbagai kerja infrastruktur kereta api Rusia, khususnya Terowong Sakhalin (atau jambatan) ke tanah besar Rusia boleh diambil sebagai satu persetujuan ke arah kerjasama kereta api masa hadapan antara Rusia dan Jepun.[2]

Terowong itu akan menjangkau kira-kira 40–45 km antara Tanjung Crillon di Sakhalin (di Rusia) ke Tanjung Sōya di Hokkaido (di Jepun). Sebagai perbandingan, 53.85 km (33.46 bt) Terowong Seikan yang telah siap menghubungkan kepulauan Jepun Honshu dan Hokkaido. Terowong atau jambatan lagi di utara Sakhalin ke tanah besar Rusia juga perlu dibuat. Cadangan untuk Terowong Sakhalin, telah diumumkan oleh Kerajaan Rusia. Setelah berada di tanah besar Rusia, laluan kereta api boleh bersambung ke seluruh rangkaian kereta api Rusia (dan seterusnya Eropah), yang membolehkan perubahan tolok. Berjalan ke selatan, dari Hokkaido, laluan itu akan bersambung dengan Terowong Seikan antara Hokkaido dan Honshu, yang kini merupakan terowong bawah laut terpanjang di dunia dan terowong kereta api kedua terpanjang. Ini akan membolehkan sambungan ke seluruh rangkaian kereta api Jepun.

Projek itu boleh dilihat sebagai alternatif kepada Terowong Bawah Laut Jepun–Korea, memandangkan Rusia sedang dalam perancangan dan pembinaan banyak hubungan yang diperlukan di pihak Rusia, manakala terowong itu sendiri akan jauh lebih pendek daripada antara Jepun dan Korea.

Selain kos yang besar dan kesukaran kejuruteraan, mungkin terdapat masalah politik, terutamanya berkaitan dengan pertikaian Kepulauan Kuril antara Rusia dan Jepun. Reaksi awal kerajaan Jepun adalah positif terhadap idea tersebut.[1]

Pegawai Rusia sekali lagi membangkitkan idea jambatan atau terowong untuk menghubungkan Sakhalin dengan Hokkaido pada 2013.[3][4] Apabila digabungkan dengan jambatan berpotensi antara Sakhalin dan tanah besar Rusia, jika dibina, ia akan menjadi salah satu laluan tetap terakhir yang diperlukan untuk koridor kereta api berterusan antara Eropah dan Jepun.[5]

Projek itu telah berulang kali muncul dalam perbincangan antara pegawai dari Rusia dan Jepun. Semasa penggal pertama Presiden Rusia Vladimir Putin memegang jawatan, Kremlin telah meningkatkan jangkauannya ke Jepun, ekonomi ketiga terbesar di dunia. Rancangan Rusia adalah untuk membina jambatan sepanjang 28 batu antara kedua-dua negara yang boleh menghubungkan Moscow ke Tokyo melalui darat dan kereta api. Putin menghidupkan semula spekulasi mengenai projek yang telah lama dikhabarkan itu pada 2017, apabila dia mengumumkan bahawa hubungan darat antara Rusia dan Jepun akan mempunyai kepentingan "planet".[6]

Pada Julai 2018, presiden Rusia Vladimir Putin menugaskan analisis cadangan untuk membina jambatan ke Pulau Sakhalin. Putin berkata bahawa projek itu sangat penting untuk penduduk Sakhalin dan akan menjadi faktor utama dalam menggalakkan orang ramai untuk kekal di wilayah itu. Ia juga akan meningkatkan pembangunan Wilayah Khabarovsk. Katanya, beliau telah mengarahkan kerajaan untuk menganalisis perkara ini khususnya aspek ekonominya.[7]

Tolok[sunting | sunting sumber]

Kereta api di tanah besar Rusia menggunakan 1,520 mm (4 kaki 11 2732 in) tolok Rusia, manakala Keret Api Sakhalin telah ditukar pada tahun 2019 daripada 1,067 mm (3 kaki 6 in) tolok kepada tolok Rusia. Keretapi Jepun menggunakan 1,067 mm (3 kaki 6 in) dan 1,435 mm (4 kaki 8 12 in) tolok piawai. Lintasan Selat Bering seterusnya boleh menjadikan Kanada dan AS boleh diakses dengan kereta api, kedua-dua negara juga menggunakan tolok standard. Tidak jelas ukuran yang akan digunakan untuk terowong yang dicadangkan dan infrastruktur yang berkaitan. Berikut ialah angka yang dicadangkan semasa:

  • Pecahan tolok: di kawasan Wakkanai, Hokkaido, 1,520 mm (4 kaki 11 2732 in)/1,435 mm (4 kaki 8 12 in)
  • Terowong Sakhalin–Hokkaido
    • Tolok trek: 1,520 mm (4 kaki 11 2732 in)
    • Tolok pemuatan: 4.1 m lebar dan 6.15 m tinggi
    • Elektrik: Talian atas 25 kV 50 Hz AC
  • Rangkaian Hokkaido:
    • Tolok trek: 1,435 mm (4 kaki 8 12 in)
    • Tolok pemuatan: Shinkansen Jepun

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Plan for Tunnel to Sakhalin Unveiled". St Petersburg Times. 28 November 2000. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 June 2011.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  2. ^ "Sakhalin link proposed". Railway Gazette International. 16 January 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 May 2012.
  3. ^ "Sakhalin Seeks Japan's Help for Bridge to Sakhalin and Hokkaido". RIA Novosti. 25 April 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 March 2014. Dicapai pada 29 March 2014.
  4. ^ "Russian Far East railway project may extend to Hokkaido". The Asahi Shimbun. 4 June 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 March 2014. Dicapai pada 29 March 2014.
  5. ^ "Russia's Far East Envoy Unveils Giant Sakhalin Bridge Plan". RIA Novosti. 18 July 2013. Dicapai pada 29 March 2014.
  6. ^ "Russia wants to build a rail bridge to Japan, linking Tokyo to Europe". Newsweek. 18 July 2018.
  7. ^ "Russia moves forward with plan for bridge to Sakhalin Island". Bridge design & engineering Magazine. 25 July 2018.