Tewodros II

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Tewodros
ቴዎድሮስ
Maharaja Habsyah
Maharaja Habsyah
Pemerintahan11 February 1855–13 April 1868
Kemahkotaan11 February 1855
Didahului olehSahle Dengel
Diikuti olehTekle Giyorgis II
KeputeraanKassa Hailegiorgis
sekitar 1818
Quara Gondar Amhara
Kemangkatan13 April 1868
(aged 49–50)
PemakamanMagdala Wollo, Habsyah
Gereja Medhane Alem, Magdala (makam asal)
Mahbere Selassie Convent, Qwara (kini)
PasanganTewabech Ali
Tiruwork Wube
AnakandaPrince Alemayehu
KerabatWangsa Salomo
AyahandaHailegiorgis Woldegiorgis
BondaWoizero Atitegeb Wondbewossen
AgamaGereja Ortodoks Tewahedo Habsyi

Téwodros II (Ge'ez: ቴዎድሮስ௰?, dibaptis sebagai Sahle Dingil) (c. 1818 – April 13, 1868) Maharaja Habsyah dari 1855 sampailah kemangkatannya.

Baginda diputerakan dengan nama Kassa Hailegiorgis' (Ge'ez: ካሳ ኃይ௮ሉ? — maksud "pengembalian-Nya" dan "kuasa-Nya"). Pemerintahannya sering dijadikan titik permulaan Habsyah Moden selepas berakhirnya pergelutan antara ketua-ketua dalam Zemene Mesafint ("Zaman Hakim-Hakim").

Keputeraan[sunting | sunting sumber]

Pemerintahan[sunting | sunting sumber]

Baginda berusaha untuk menyatukan dan memodenkan keseluruhan Ethiopia. Walau bagimanapun, keberadaannya yang jauh selama pemerintahannya sebagai maharaja menyebabkan adany percubaan daripada sesetengah ketua yang memberontak agar mengusir baginda ketika baginda keberangkatan untuk berperang

Baginda memindahkan ibu kota Empayar dari Gondar, pertama untuk Debre Tabor, dan kemudiannya ke Magdala. Baginda turut mengakhiri perebutan kuasa antara raja-raja dari seluruh Habsyah yang berlarutan selama hampir dua abad melalui pengilhakkan Gojjam, Shewa dan Wollo yang sebelum ini diperintah cabang kerabat Salomo (di Gojjam dan Shewa) atau orang kaya yang lain (Wollo). Pesaing-pesaing yang dikalahkan baginda serta keluarga mereka dipenjarakan di Magdala.

Konflik dengan Empayar British serta pembunuhan diri[sunting | sunting sumber]

Kedua-dua belah pihak bertemu di Arogye, sebuah dataran menghadap Magdala, pada 10 April 1868. British mengalahkan tentera Habsyi dengan kuatnya, sehingga banyak orang dari pihak Tewodros melarikan diri sehingga hanya 4,000 anggota sahaja yang tinggal. Tewodros II cuba untuk membuat perdamaian, Napier pula membalas dengan pesan berterima kasih padanya untuk ini tawaran perdamaian dan menyatakan bahwa dia akan melayan baginda dan kerabat dengan oenuh maruah. Tewodros II menganggap dari balasan tersebut bahawa baginda akan ditahan lalu menjadi murka. British membedil Magdala dengan giat sehingga mengorbankan banyak penyokong Tewodros II yang tinggal. Baginda melepaskan kesemua tahanan warga Eropah yang tidak diapa-apakan, namun baginda memerintahkan agar 300 tahanan Habsyi dicampakkan dari tebing.[1][2] Baginda membunuh diri pada Isnin Paskah, 13 April 1868, semasa tentera British menyerbu benteng Magdala. Baginda dikatakan telah menggunakan pistol yang dianugerahkan olehRatu Victoria dan disampaikan oleh Konsul Cameron untuk kegiatan tersebut.[3][4] Mayat baginda dimakamkan tentera British di Gereja Ortodoks Medhane Alem ("Penyelamat Dunia"), Magdala.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Blanc, Henry (1868). A Narrative of Captivity in Abyssinia. London. m/s. 388–390. 
  2. ^ Henty, G. A. (1868). The March to Magdala. London. m/s. 389. 
  3. ^ Myatt, Frederick (1970). The March to Magdala: The Abyssinian War of 1868. London: Leo Cooper. m/s. 164. 
  4. ^ Stanley, Henry M. (1874). Coomassie and Magdala. London: Sampson Low. m/s. 449. 
  5. ^ "Tewodros II". Diarkibkan daripada yang asal pada 23 April 2009. Dicapai 22 April 2009. 

Pautan luar[sunting | sunting sumber]