The Bangkok Recorder

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Bangkok Recorder
1 Mac, 1865, keluaran The Bangkok Recorder
JenisAkhbar bulanan (1844-1845)
Edisi Mingguan (1865-1867)
Diasaskan1844
Pemihakan politikPro-Kerajaan
BahasaBahasa Thai
Dihentikan penerbitan1867
Ibu pejabatBangkok, Thailand
PemilikDan Beach Bradley
PenerbitDan Beach Bradley
PengarangDan Beach Bradley

The Recorder Bangkok (Bahasa Thai | บางกอก รี คอ เด อ) adalah akhbar berbahasa Thai pertama, ia pertama kali diterbitkan bulanan, dan kemudian dua minggu sekali, di Bangkok, Siam kini Thailand, di tahun 1844-1845, dan 1865-1867. Ia ditulis dan diterbitkan oleh Dr. Dan Beach Bradley, seorang Mubaligh Kristian Amerika yang menghabiskan 35 tahun di negara Siam.

Bradley menerbitkan edisi Bahasa Inggeris dan Thai The Bangkok Recorder '. Edisi Thai diukur 6 x 9 inci, dan edisi bahasa Inggeris 12 x 18 inci. Akhbar itu mempunyai susun atur dua lajur.

Pelanggan sulung The Bangkok Recorder termasuk Raja Mongkut dan pelbagai bangsawan di Siam. Akhbar itu akhirnya ditutup kerana tidak mendapat keuntungan. Bradley menulis dalam kertas itu yang mendesak pelanggan untuk membayar yuran mereka. Kurangnya bayaran mungkin disebabkan oleh penolakan mereka terhadap perkara Bradley. Sebagai tambahan kepada berita tempatan dan asing, Bradley menulis topik umum, termasuk sains dan politik. Tulisan-tulisannya tentang agama Kristian dan Buddhisme mungkin dianggap sebagai kritikal terhadap agama yang dominan di era Raja Berkuasa ketika itu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • The Bangkok Recorder (Koleksi Penuh) (pdf) (dalam bahasa Thai). Sommai Huntrakun, pengumpul. Bangkok: Office of His Majesty's Principal Private Secretary. 1994.CS1 maint: others (link)