The Banshees of Inisherin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Banshees of Inisherin
PengarahMartin McDonagh
PenulisMartin McDonagh
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiBen Davis[1]
Disunting olehMikkel E. G. Nielsen
Muzik olehCarter Burwell
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehSearchlight Pictures
Tarikh tayangan
  • 5 September 2022 (2022-09-05) (Venice)
  • 21 Oktober 2022 (2022-10-21) (Ireland/United Kingdom/Amerika)
Masa tayangan
114 minit[2]
Negara
  • Ireland
  • United Kingdom
  • Amerika Syarikat
BahasaInggeris
Pecah panggung$24.8 juta[3][4]

The Banshees of Inisherin ialah sebuah filem komedi tragik gelap 2022 yang diarahkan, ditulis dan diterbitkan bersama oleh Martin McDonagh.[5][6] Berlatarkan sebuah pulau terpencil di pantai barat Ireland, filem ini dibintangi oleh Colin Farrell dan Brendan Gleeson sebagai dua sahabat seumur hidup yang menemui jalan buntu apabila seseorang secara tiba-tiba memutuskan hubungan mereka, dengan akibat yang membimbangkan bagi mereka berdua; Kerry Condon dan Barry Keoghan turut membintangi. Ia menyatukan semula Farrell dan Gleeson, yang sebelum ini bekerjasama dalam debut pengarah McDonagh di In Bruges (2008).[7][8]

The Banshees of Inisherin mengadakan tayangan perdana dunia di Festival Filem Antarabangsa Venice ke-79 pada 5 September 2022, di mana Farrell memenangi Piala Volpi untuk Pelakon Lelaki Terbaik dan McDonagh memenangi Osella Emas untuk Lakon Layar Terbaik.[9] Ia telah dilancarkan secara teater di Ireland, United Kingdom dan Amerika Syarikat pada 21 Oktober 2022, oleh Searchlight Pictures. Filem ini mendapat pujian yang meluas daripada pengkritik, yang memuji lakon layar dan arahan McDonagh, skor Carter Burwell, dan persembahan pelakon utama. Ia juga dinamakan sebagai salah satu filem terbaik 2022 oleh Lembaga Ulasan Kebangsaan.[10] Filem ini juga menerima lapan pencalonan terkemuka di Anugerah Golden Globe ke-80, yang paling banyak dicapai oleh mana-mana filem sejak Cold Mountain (2003) pada tahun 2004, memenangi tiga— Filem Filem Terbaik – Muzikal atau Komedi, Pelakon Terbaik – Muzikal atau Komedi (untuk Farrell ), dan Lakon Layar Terbaik.[11][12][13]

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada penghujung Perang Saudara Ireland pada 1923, di pulau fiksyen Ireland Inisherin, pemuzik rakyat Colm Doherty secara tiba-tiba mula mengabaikan rakan seumur hidupnya Pádraic Súilleabháin. Pádraic, walaupun bagus dan disukai oleh penduduk pulau, dilihat terlalu "membosankan" bagi Colm, yang ingin menghabiskan sisa hidupnya mengarang muzik dan melakukan perkara yang akan diingatinya. Kehidupan Pádraic tidak stabil dengan kehilangan seorang daripada beberapa rakannya; apabila Pádraic semakin tertekan dengan penolakan itu, Colm menjadi lebih kalis terhadap percubaan rakan lamanya untuk bercakap dengannya. Colm akhirnya memberi Pádraic kata dua: setiap kali Pádraic mengganggunya atau cuba bercakap dengannya, Colm akan memotong salah satu jari kirinya sendiri dengan sepasang gunting biri-biri.

Walaupun kakak Pádraic yang prihatin, Siobhán dan budak lelaki tempatan yang bermasalah, Dominic cuba meredakan pertarungan yang semakin memuncak, usaha mereka ternyata tidak membuahkan hasil. Selepas Pádraic yang mabuk berhadapan dengannya di pub dan kemudian cuba meminta maaf, Colm memotong salah satu jarinya dan melemparkannya ke pintu Pádraic. Selepas Pádraic melihat Colm bertemu dengan seorang pemain biola dari tanah besar, Pádraic memperdayakan pemain biola itu supaya pulang ke rumah dengan berbohong tentang kematian bapanya. Apabila ketegangan semakin meruncing, warga emas tempatan Mrs. McCormick memberi amaran kepada Pádraic bahawa kematian akan datang ke pulau itu tidak lama lagi. Sementara itu, Siobhán dengan lembut menolak tawaran romantik Dominic.

Pádraic melawat Colm untuk menegurnya kerana berkelakuan buruk. Colm mendedahkan bahawa dia telah selesai mengarang lagunya, yang dipanggilnya "The Banshees of Inisherin". Pádraic mencadangkan bahawa dia harus pergi ke pub dan memesan arak. Colm berkata itu tidak mengapa. Pádraic memberitahu Colm tentang bohongan kepada pemain biola untuk melarikannya dari pulau itu, dan mungkin mereka bertiga boleh minum. Colm memotong jari kirinya yang masih ada dengan gunting dan melemparkannya ke pintu pondok Padraic.

Bosan dengan kehidupan di pulau itu, Siobhán berpindah ke tanah besar untuk bekerja di perpustakaan. Pádraic pulang ke rumah dan mendapati keldai peliharaannya Jenny telah tercekik salah satu jari dan mati. Pádraic yang patah hati menyalahkan Colm atas kematian Jenny. Dia berhadapan dengan Colm untuk memberitahu dia akan membakar rumahnya pada hari berikutnya. Pádraic kemudian membakar rumah, membawa anjing Colm ke tempat yang selamat. Semasa Pádraic pergi, dia melihat Colm duduk di dalam bangunan yang terbakar. Anggota polis tempatan, juga bapa Dominic, Peadar yang kejam, pergi ke rumah Pádraic. Dia dilencongkan oleh Mrs. McCormick, yang tanpa kata-kata membawanya ke mayat Dominic yang terapung di tasik berdekatan.

Keesokan paginya, Pádraic, bersama anjing itu, mendapati Colm berdiri di pantai di sebelah rumahnya yang terbakar. Colm meminta maaf atas kematian Jenny dan mencadangkan bahawa tindakan memusnahkan rumah itu telah menamatkan perselisihan mereka, tetapi Pádraic memberitahunya bahawa ia hanya akan berakhir jika dia tinggal di dalam rumah. Apabila Colm tertanya-tanya sama ada Perang Saudara telah berakhir, Pádraic menyatakan bahawa dia percaya mungkin ada perkara yang baik kerana terdapat beberapa perkara yang tidak boleh dialihkan. Semasa Pádraic berpaling untuk pergi, Colm berterima kasih kepadanya kerana menjaga anjingnya; "Bila-bila masa," jawab Pádraic. Tanpa mereka sedar, Mrs. McCormick telah memerhatikan mereka dari jauh di dekat kotej Colm yang terbakar.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Ben Davis BSC". Independent Talent. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 December 2021. Dicapai pada 7 September 2021.
  2. ^ "The Banshees of Inisherin (2022)". Irish Film Classification Office. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 August 2022. Dicapai pada 30 August 2022.
  3. ^ "The Banshees of Inisherin (2022)". Box Office Mojo. IMDb. Dicapai pada 11 January 2023.
  4. ^ Templat:Cite the numbers
  5. ^ Kermode, Mark (23 October 2022). "The Banshees of Inisherin review – flawless tragicomedy of male friendship gone sour". The Guardian. Dicapai pada 23 October 2022.
  6. ^ Lillianthal, Sam (7 November 2022). ""Banshees of Inisherin" is a masterful tragicomedy". Pipe Dream. Dicapai pada 7 November 2022.
  7. ^ Fleming, Mike Jr. (18 February 2020). "Martin McDonagh's New Film with Colin Farrell, Brendan Gleeson is Titled 'The Banshees of Inisheer'". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 February 2020. Dicapai pada 27 August 2021.
  8. ^ King, Jack (30 August 2022). "It's an In Bruges reunion for Colin Farrell and Brendan Gleeson in The Banshees of Inisherin". GQ UK. Dicapai pada 30 December 2022.
  9. ^ Tartaglione, Nancy (10 September 2022). "Venice Film Festival Winners: Golden Lion Goes to 'All the Beauty and the Bloodshed'; Luca Guadagnino Best Director, Martin McDonagh Best Screenplay; Cate Blanchett, Colin Farrell Take Acting Prizes". Deadline Hollywood. Dicapai pada 24 December 2022.
  10. ^ "National Board of Review Announces 2022 Award Winners". 8 December 2022. Dicapai pada 24 December 2022.
  11. ^ Gallagher, Katie (10 January 2023). "All eyes on Irish at tonight's Golden Globes as Banshees of Inisherin leads the way". Irish Mirror. Dicapai pada 10 January 2023.
  12. ^ Marszal, Andrew (11 December 2022). "'Banshees of Inisherin' tops nominations as Golden Globes attempt comeback". Yahoo! News. Dicapai pada 30 December 2022.
  13. ^ Gajewski, Ryan (10 January 2023). "Golden Globes: 'Banshees of Inisherin' Caps Big Night With Best Picture Win After Leading in Nominations". The Hollywood Reporter. Dicapai pada 11 January 2023.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]