The Children of Huang Shi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Children of Huang Shi
PengarahRoger Spottiswoode
PenulisJane Hawksley
James MacManus
Dihasilkan olehArthur Cohn
Wieland Schulz-Keil
Jonathon Shteinman
DibintangiJonathan Rhys-Meyers
Radha Mitchell
Chow Yun-fat
Michelle Yeoh
Guang Li
SinematografiZhao Xiaoding
Disunting olehGeoffrey Lamb
Muzik olehDavid Hirschfelder
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehHyde Park Entertainment
Sony Pictures Classics
Tarikh tayangan
  • 03 April 2008 (2008-04-03)
Masa tayangan
125 minit
NegaraAustralia
China
Jerman
BahasaInggeris
Mandarin
Jepun
Bajet$USD 40 million
Pecah panggung$USD 7,782,470[1]

The Children of Huang Shi (Bahasa Cina: 黄石的孩子 - "Anak-Anak Huang Shi", juga diberi tajuk The Bitter Sea, Escape from Huang Shi dan Children of the Silk Road) merupakan sebuah filem drama perang tahun 2008 arahan Roger Spottiswoode adaptasi dari kisah sebenar yang dicatatkan oleh George Hogg dan disertai oleh 60 orang anak yatim piatu untuk menyelamatkan semasa zaman Perang China-Jepun Kedua. Ia menampilkan Jonathan Rhys Meyers, Chow Yun-fat, Radha Mitchell dan Michelle Yeoh.

Plot[sunting | sunting sumber]

Mengisahkan George Hogg (Jonathan Rhys-Meyers) adalah seorang wartawan British muda dari Hertfordshire di England. Pada tahun 1938, satu tahun selepas pencerobohan Jepun ke utara China dan pendudukan kawasan pesisiran pantai, dia menyelinap ke Nanjing, China, dengan berpura-pura menjadi pekerja bantuan Palang Merah. Tiba di Nanjing, saksi Hogg dan gambar kemiskinan, runtuhan, dan mayat di jalanan. Dia meneruskan menulis jurnal harian tentang penemuannya apabila ia terganggu oleh bunyi dari luar. Semasa mengintip di luar tingkap, Hogg menyaksikan tentera Jepun mengepung pelarian China dan meneruskan pembunuhan beramai-ramai. Dia cemas mengambil foto acara ini dengan tingkap. Kemudian pada waktu malam, Hogg ditangkap oleh orang Jepun ketika mengambil gambar mereka melakukan kekejaman. Dia akan dibunuh apabila Chen Hansheng (Chow Yun-fat), seorang pejuang perlawanan komunis China, menyelamatkannya. Semasa bersembunyi di reruntuhan dengan Hansheng, Hogg menyaksikan pelaksanaan dua rakannya oleh orang Jepun. Terkejut dengan kejutan, dia secara tidak sengaja mendedahkan kehadiran mereka. Satu pertempuran berlaku, dan Hogg terluka. Dia bangun dengan Lee Pearson (Radha Mitchell), memeriksa luka dan mendapati dia telah dibawa ke kemah pemberontak. Dengan tiada tempat untuk pergi sekarang, Hansheng memberitahu Hogg, atas cadangan Lee, untuk berehat di rumah anak yatim 56 anak lelaki dan hanya nenek tua untuk menjaga mereka. Walau bagaimanapun, pada malam ketibaannya, Hogg dipanggil oleh salah seorang anak lelaki ke lokasi pelik, dan dia dengan kejam diserang dengan kayu oleh anak-anak yatim. Syukurlah, Lee tiba tepat pada masanya dan mengancam untuk meninggalkan anak-anak lelaki itu, meninggalkan mereka tanpa bekalan perubatan atau makanan. Lee menerangkan kepada Hogg bahawa dia menjalankan rumah anak yatim dan jatuh dari semasa ke semasa dengan bekalan.

Keesokan harinya, atas desakan Lee, Hogg membantunya untuk meyakinkan anak-anak lelaki bahawa rawatan kutu oleh serbuk kutu tidak cedera. Demonstrasi Lee mengenai rawatan pada Hogg telanjang, di tengah-tengah halaman, berjaya meyakinkan anak-anak lelaki dan mereka semua menerima rawatan dengan segera. Walau bagaimanapun, Lee meminta Hogg untuk menjaga anak lelaki dan menyatakan bahawa dia akan pergi selama dua bulan dari Mac hingga Mei. Lee juga meninggalkan Hogg dan anak-anak yatim dengan keldai. Walau bagaimanapun, Hogg menjawab bahawa dia tidak berniat untuk tinggal di rumah anak yatim tetapi ingin pergi ke barisan depan untuk menulis, dan menyebarkan berita mengenai perang. Ketika Hogg meninggalkan, dia melihat nenek melihat ke arahnya, dan dia mencerminkan kenangan pendeknya di rumah anak yatim. Dengan berat hati, dia kembali untuk menjaga anak-anak. Sepanjang hari-hari berikutnya, Hogg memperoleh penghormatan lelaki dengan memperbaiki pencahayaan, membersihkan sekolah lama (yang merupakan rumah anak yatim), dan menjadi guru mereka. Bagaimanapun, untuk makanan, nenek itu sebelum ini telah menunjukkan Hogg dengan sebilangan kecil nasi yang dipenuhi ular, bahawa hampir tiada apa yang dapat memberi makan kepada anak-anak lelaki.

Hogg membuat perjalanan ke bandar dengan seorang lelaki untuk mencari wanita terkenal dan kaya, Puan Wang (Michelle Yeoh), dengan urusan perniagaan dalam fikiran. Menyedari bahawa Puan Wang hanya mahu berurusan dengan urus niaga tunai, Hogg masih mencadangkan kepada Puan Wang bahawa dia akan dapat menyediakannya dengan sayur-sayuran jika dia membekalkannya dengan makanan dan biji buat masa ini. (Adegan kemudian akan mendedahkan bahawa perang membuat Puan Wang fleksibel dan penuh belas kasihan kepada orang lain dan oleh itu secara persendirian bersedia untuk membeli tanpa wang tunai) Mrs Wang telah menguji Hogg untuk mengetahui sama ada dia memiliki pengetahuan pertanian dengan meminta dia mengenali benih tertentu. Hogg melepasi ujian dengan mudah dan kembali dengan budak lelaki itu ke rumah anak yatim yang membawa keldai penuh makanan dan biji. Dia mula membajak tanah di samping rumah anak yatim dan dengan bantuan salah seorang anak yatim, berjaya menanam tanaman sayuran yang berkembang pesat bersama tangkai bunga matahari yang cantik dan tinggi.

Melarikan diri dari golongan nasionalis yang ingin merekrut anak lelakinya ke dalam pasukan tentera mereka untuk bertarung dengan orang Jepun, mereka membuat perjalanan selama tiga bulan di pergunungan Liu Pan Shan yang berlatarkan salju ke keselamatan di pinggir gurun Mongolia, 900 km pertama pada kaki. Untuk melegakan mereka, untuk bahagian terakhir penceritaan perjalanan mereka hanya menggunakan dengan empat lori sahaja.

Di destinasi terakhir, mereka dikumpulkan di dalam sebuah bangunan yang menjadi tempat tinggal sementara. Pada tahun 1945, Hogg meninggal dunia akibat penyakit tetanus. Ini telah digambarkan oleh Lee, ketika dia berhadapan dengan kengerian penyakit itu kepadanya sebelum ini.

Trivia[sunting | sunting sumber]

Filem Rape of Nanking ini menampilkan Sankō Sakusen,[2][3] dan tamat dengan beberapa coretan wawancara ringkas dengan beberapa anak yatim yang masih hidup.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Anugerah dan pencalonan[sunting | sunting sumber]

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Filem ini berjaya mengaut keuntungan sebanyak $USD 7.4 juta di seluruh dunia. [4] termasuk $USD 1.6 juta di China dan Sepanyol, serta $USD 1 juta di Amerika Syarikat dan Australia.[5].

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Children of Huang Shi (2008)". Box Office Mojo. Dicapai pada 2010-08-13.
  2. ^ [http: //news.xinhuanet.com/english/2007-12/12/content_7233688.htm "China News"] Check |url= value (bantuan).
  3. ^ [http: //www.timesonline.co.uk/tol/news/world/asia/china/article1362720. ece "Perarakan panjang pahlawan Inggeris terlupakan"] Check |url= value (bantuan). Dicapai pada 25 Mei 2010. Unknown parameter |lokasi= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |kerja= ignored (bantuan)
  4. ^ "The Children of Huang Shi (2008)". Box Office Mojo. Dicapai pada 2008-10-10.
  5. ^ "The Children of Huang Shi (2008) - International Box Office Results". Box Office Mojo. Dicapai pada 2008-05-26.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]