The Clean Room

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
"The Clean Room"
Episod Cosmos: A Spacetime Odyssey
No. episodEpisod 7
Diarahkan olehBrannon Braga
Ditulis olehAnn Druyan
Steven Soter
Diceritakan olehNeil deGrasse Tyson
Diterbitkan olehLivia Hanich
Steve Holtzman
MuzikAlan Silvestri
Disunting olehJohn Duffy
Michael O'Halloran
Eric Lea
Kod produksi107
Tarikh keluaran asal20 April 2014
Durasi penyiaran42 minit
Tetamu undangan
Kronologi episod
← Sebelum
"Deeper, Deeper, Deeper Still"
Selepas →
"Sisters of the Sun"
Senarai episod Cosmos: A Spacetime Odyssey

"The Clean Room" (bahasa Melayu: Bilik yang Bersih) ialah episod ketujuh rancangan televisyen dokumentari sains Amerika Syarikat Cosmos: A Spacetime Odyssey. Ia disiarkan pada 20 April 2014, di Fox dan pada 21 April 2014, di National Geographic Channel. Episod ini meneroka kaedah dan proses yang digunakan untuk mengukur usia Bumi. Episod ini juga memberi penghormatan kepada ahli geokimia Clair Patterson (disuarakan oleh Richard Gere) dalam usahanya untuk mengeluarkan neurotoksin, plumbum, dari petrol.[1] Judul episod ini merujuk kepada percubaan Patterson dalam mensterilkan makmalnya setelah menyedari bahawa hasil yang tidak konsisten dalam eksperimennya disebabkan oleh pencemaran plumbum.

Episod ini menerima 1.4/4 dalam penarafan/saham 18-49, dengan 3,74 juta penonton Amerika menonton di Fox.[2]

Ringkasan episod[sunting | sunting sumber]

Episod ini menggambarkan bagaimana sains, khususnya karya Clair Patterson (disuarakan dalam urutan animasi oleh Richard Gere) pada pertengahan abad ke-20, telah dapat menentukan usia Bumi. Tyson mula-mula menerangkan bagaimana Bumi terbentuk daripada proses penggabungan benda berjuta-juta tahun selepas pembentukan Matahari, dan sementara para saintis dapat mengkaji pembentukan dalam batuan batu hingga kini beberapa peristiwa geologi, ini hanya dapat mengesan kembali berjuta-juta tahun. Sebaliknya, saintis telah menggunakan serpihan dari kesan meteor, seperti Kawah Meteor di Arizona, mengetahui bahawa bahan dari meteor tersebut berasal dari tali asteroid akan dibuat pada masa yang sama dengan Bumi.

Tyson kemudian menggariskan kerja Patterson melakukan sebagai seorang siswazah di bawah penasihatnya Harrison Brown untuk memberikan hitungan tepat memimpin di ziron zarah dari Kawah Meteor, dan untuk bekerja dengan hasil yang sama dikumpul oleh George Tilton pada jumlah uranium; dengan separuh hayat kerosakan radioaktif uranium untuk plumbum, ini akan digunakan untuk menganggarkan usia Bumi. Patterson mendapati bahawa hasilnya tercemar oleh petunjuk dari persekitaran ambien, berbanding dengan keputusan Tilton, dan memerlukan pembinaan bilik bersih ultra tinggi yang pertama untuk menghapuskan semua jejantas alam sekitar. Dengan hasil yang bersih ini, Patterson mampu menganggarkan usia Bumi hingga 4.5 bilion tahun.

Tyson terus menjelaskan bahawa cara kerja Patterson dalam melaksanakan eksperimen tanpa plumbum mengarahkannya untuk menyiasat sumber untuk plumbum. Tyson mencatatkan bagaimana plumbum tidak secara semulajadi berlaku di permukaan Bumi tetapi telah dilombong dengan mudah oleh manusia (termasuk Empayar Rom), dan plumbum itu beracun kepada manusia. Patterson memeriksa tahap plumbum di persekitaran umum dan di bahagian yang lebih mendalam di lautan dan ais Antartik, menunjukkan bahawa plumbum baru dibawa ke permukaan pada masa-masa lalu. Beliau akan mendapati bahawa paras yang lebih tinggi dari plumbum adalah dari penggunaan tetraethyllead dalam petrol berplumbum, walaupun tuntutan lama oleh Robert A. Kehoe dan lain-lain bahawa bahan kimia ini selamat. Patterson akan terus berkempen menentang penggunaan plumbum, akhirnya menyebabkan sekatan yang diperintahkan oleh pemerintah terhadap penggunaan plumbum. Tyson berakhir dengan menyatakan bahawa pekerjaan yang serupa oleh para saintis terus digunakan untuk membantu memaklumkan manusia kepada isu-isu lain yang dapat dikenal pasti oleh kajian alam semula jadi.

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Tayangan perdana episod di Fox membawa 1.4/4 di dalam penarafan/saham 18-49, dengan penonton seramai 3.74 juta penonton Amerika. Ia menduduki tempat keempat dan terakhir di dalam slot masa di belakang The Good Wife, In My Dreams dan Believe; dan kelapan di dalam tujuh belas malam.[2]

Jennifer Ouellette dari Los Angeles Times menggelarnya "episod terkuat, paling koheren, dan lagi menarik."[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Poladian, Charles (April 20, 2014). "'Cosmos' Episode 7 Preview: Neil DeGrasse Tyson Discovers Earth's Age In 'The Clean Room' [VIDEO]". International Business Times. Dicapai pada April 22, 2014.
  2. ^ a b Kondolojy, Amanda (April 22, 2014). "Sunday Final Ratings: 'The Amazing Race' Adjusted Up; 'Dateline', 'American Dream Builders', 'The Good Wife' & 'Believe' Adjusted Down". TV by the Numbers. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-04-24. Dicapai pada April 22, 2014.
  3. ^ Oullette, Jennifer (April 21, 2014). "'Cosmos' recap: Getting a fix on Earth's age, and the danger of lead". Los Angeles Times. Dicapai pada April 23, 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]