The Croods: A New Age

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Croods: A New Age
PengarahJoel Crawford
Penulis
  • Kevin Hageman
  • Dan Hageman
Berdasarkanwatak oleh
Kirk DeMicco
Dihasilkan olehMark Swift
Dibintangi
Disunting olehJames Ryan
Muzik olehMark Mothersbaugh[1]
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehUniversal Pictures
Tarikh tayangan
  • 25 November 2020 (2020-11-25)
Masa tayangan
59 minit
NegaraAmerika Syrikat
BahasaInggeris

The Croods: A New Age[2] (juga dikenali sebagai The Croods 2) ialah sebuah filem komedi pengembaraan animasi komputer Amerika Syarikat terbitan DreamWorks Animation dan edaran Universal Pictures. Kesinambungan dari filem 2013 The Croods, filem ini diarahkan oleh Joel Crawford (dalam penampilan sulung arahannya) dari skrip tulisan Dan dan Kevin Hageman, dan menampilkan lakonan suara Nicolas Cage, Emma Stone, Ryan Reynolds, Catherine Keener, Clark Duke, dan Cloris Leachman, dengan barisan pelakon baharu terdiri daripada Peter Dinklage, Leslie Mann, dan Kelly Marie Tran. Filem ini dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 25 November 2020.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Siri televisyen[sunting | sunting sumber]

Siri animasi sekuel, bertajuk The Croods: Family Tree telah diumumkan dan ditetapkan untuk dikeluarkan serentak pada Peacock dan Hulu pada 23 September 2021 Tran mengulangi wataknya sebagai Dawn, manakala A. J. Locascio memainkan semula peranannya sebagai Thunk daripada Dawn of the Croods. Pelakon suara baharu menampilkan Amy Landecker sebagai Ugga, Kiff VandenHeuvel sebagai Grug, Ally Dixon sebagai Eep, Artemis Pebdani sebagai Gran, Darin Brooks sebagai Guy, Matthew Waterson sebagai Phil, Amy Rosoff sebagai Hope dan Dee Bradley Baker sebagai Sandy.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Mark Mothersbaugh Scoring DreamWorks Animation's 'The Croods: A New Age'". Film Music Reporter. Film Music Reporter. 18 September 2020. Dicapai pada 19 September 2020.
  2. ^ "The Croods 2: A New Age". Universal Pictures. Dicapai pada August 28, 2020.
  3. ^ Long, Lacy (Ogos 31, 2021). "Treler 'The Croods: Family Tree' Mendedahkan Siri Spinoff Baharu Akan Datang ke Hulu dan Peacock". Collider. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Ogos 2021. Dicapai pada Ogos 31, 2021.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]