The Hidden Fortress

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Hidden Fortress
Poster tayangan pawagam
PengarahAkira Kurosawa
DibintangiToshirô Mifune, Misa Uehara, Minoru Chiaki
Tarikh tayangan
1958
NegaraJepun
BahasaJepun

The Hidden Fortress (bahasa Melayu harafiah Kubu Tersembunyi) ialah sebuah filem berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 1958.

Filem The Hidden Fortress ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Akira Kurosawa.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Toshirô Mifune, Misa Uehara, Minoru Chiaki

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Diumpan dengan emas, dua petani tamak mengiringi seorang lelaki dan wanita di menyeberangi garisan musuh. Walau bagaimanapun, mereka tidak sedar bahawa teman mereka sebenarnya seorang puteri dan Jeneralnya.

Filem ini bermula dengan dua petani comot, Tahei dan Matashichi (Minoru Chiaki dan Kamatari Fujiwara). Menerusi perbincangan, mereka mendedahkan bahawa mereka berniat untuk berjuang bersama puak Yamana, tetapi hadir sampai, telah diambil oleh tentera puak Akizuki yang kalah, dan terpaksa mengebumikan mereka yang mati. Selepas bertengkar dan terpisah, kedua-duanya sekali lagi ditangkap secara berasingan kemudiannya terpaksa menggali emas di istana Akizuki bersama dengan banduan lain.

Selepas pemberontakan banduan, Tahei dan Matashichi melarikan diri. Dekat sungai mereka menjumpai emas yang ditandakan dengan sabit puak Akizuki itu. Mereka selepas itu mengembara dengan Ketua puak Akizuki yang kalah, Makabe Rokurōta (Toshiro Mifune), ketika mengiringi Puteri Yuki Akizuki (Misa Uehara) dan sisa emas keluarganya ke wilayah rahsia. Dalam usaha untuk menyimpan rahsia identiti beliau, Yuki berlagak seperti orang bisu.

Semasa misi itu, para petani menghalang dan kadang-kadang cuba untuk merebut emas. Mereka kemudian disertai oleh anak seorang petani (Toshiko Higuchi), yang mereka perolehi daripada pedagang hamba. Akhirnya, mereka ditangkap dan ditawan oleh saingan Rokurōta, yang kemudian tanpa diduga-dua berpihak dengan Puteri dan Rokurōta.

Selepas sekali lagi lepas lari, emas, puteri & Rokurōta, dan petani pergi cara berasingan. Golongan petani terjumpa apabila emas, tetapi kemudiannya ditangkap oleh Puak Akizuki. Puak itu membawa petani untuk berjumpa Jeneral, di mana Rokurōta menjelaskan identiti sebenar Yuki, dan menyatakan bahawa semua emas telah digunakan untuk memulihkan wilayah keluarganya. Golongan petani kemudiannya dihantar, diberikan Ryō tunggal. Dalam babak terakhir, Tahei memberikan ini kepada Matashichi untuk dilindungi; tetapi Matashichi membenarkan Tahei untuk menyimpannya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]


Pautan luar[sunting | sunting sumber]