The Highland Towers Disaster

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Highland Towers Disaster
GenreDokumentari
Ditulis olehChris Hale
PengarahLara Ariffin
Harun Rahman
Pencerita suara latar
Timothy Watson
Negara asalMalaysia
BahasaInggeris
Penerbitan
PenerbitLara Ariffin
Ikhwan Rivai
PenyuntingLara Ariffin
Tempoh siaran45 minit
Syarikat penerbitan
Novista
Penyiaran
Saluran asalThe History Channel
Format gambarDefinisi tinggi
Format audioDolby Digital
Siaran asal11 Disember 2010

The Highland Towers Disaster merupakan sebuah rancangan televisyen dokumentari Malaysia 2010 terbitan Novista yang disiarkan di The History Channel pada 11 Disember 2010 sempena ulang tahun ke-17 tragedi Highland Towers.[1] Dokumentari selama sejam ini menampilkan rakaman yang tidak pernah dilihat oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia dan pasukan penyelamat Perancis serta temubual bersama saksi dan penduduk yang terselamat.[2]

Gambaran kesluruhan[sunting | sunting sumber]

Diarahkan oleh Harun Rahman dan Lara Ariffin, The Highland Towers Disaster menampilkan rakaman yang tidak pernah dilihat oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia dan pasukan penyelamat Perancis. Temubual telah dijalankan dengan saksi yang hampir tidak dapat melarikan diri dari bangunan, penyelamat, dan keluarga.

Pembikin filem dokumentari Harun Rahman dan Lara Ariffin dari Novista terlibat untuk menghasilkan dokumentari tersebut. Pasukan suami-dan-isteri mengetuai syarikat penerbitan yang ditubuhkan pada tahun 1991, yang terkenal dengan beberapa dokumentari TV terkemuka di negara ini baru-baru ini, termasuk The Malayan Emergency, dan Among The Great Apes with Michelle Yeoh. Kehidupan di Highland Towers sebelum tragedi digambarkan oleh bekas penduduk sebagai kampung menegak yang mesra. Tiga blok kondominium mewah itu dibina antara 1975 dan 1979 di sebelah lereng bukit yang disokong oleh dinding penahan runtuhan.

Louis Boswell, Pengurus Besar AETN All Asia Networks berkata: "Keruntuhan Highland Towers adalah kemalangan tragis, akibatnya dirasakan hingga ke hari ini di Kuala Lumpur. Tiada dokumentari yang meliputi kejadian yang pernah disiarkan. Kami merasakan bahawa pada ulang tahun ke-17, masa yang tepat untuk meninjau semula peristiwa-peristiwa dan melihat apa yang berlaku hari itu, dan bertanya lagi, mengapa ia berlaku."[3]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Tujuh belas tahun yang lalu pada hari Sabtu 11 Disember 1993, Malaysia mengalami trauma akibat bencana yang kekal menjadi ingatan yang menyakitkan hingga ke hari ini. Pada pukul 1.35 petang, blok pangsapuri di Kuala Lumpur dipanggil Highland Towers runtuh di sekelip mata, membunuh 48 orang. Perkhidmatan kebakaran dan penyelamat di bandar ini menghadapi bencana yang belum pernah terjadi sebelumnya ketika mereka berjuang untuk mencari mangsa yang tersisa di tumpukan besar bangkai berliku, sementara saudara dan sahabat menunggu dengan sangat sabar untuk berita tentang yang hilang. Selepas peristiwa tragedi itu, timbul banyak soalan mendesak. Kenapa Highland Towers runtuh, dan siapakah yang perlu dipanggil untuk akaun? Dalam kisah kehidupan sebenar yang sangat emosi ini, kita mendengar kisah-kisah hati yang mentah dari lelaki dan wanita yang menjalani 12 hari siksaan - dan mendedahkan terperinci memaksa kecacatan yang membawa maut kepada kuasa dua jet jumbo yang menyerupai bentuk Highland Towers.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Chin Mui Yoon (10 Disember 2010). "Documentary on the Highland Towers tragedy". The Star. Dicapai pada 20 September 2017. The documentary is a painful reminder of one of the nation’s worst ecological calamities.
  2. ^ "'The Highland Towers Disaster Documentary', Tayangan Perdana 11 Disember 2010!!!". AmyIkram. 10 Disember 2010. Dicapai pada 20 September 2017.
  3. ^ "In Memory of The Highland Towers Disaster". Budiey. 8 Disember 2010. Dicapai pada 20 September 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]