The Lego Movie (francais)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Lego Movie
Pencipta
Hasil kerja asal
Dimiliki oleh
Tahun2014–sekarang
Filem dan televisyen
Filem
Siri televisyenUnikitty! (2017–2020)
Permainan
Permainan video
Lain-lain
Tarikan di taman temaThe Lego Movie: 4D – A New Adventure

The Lego Movie ialah francais media Amerika berdasarkan Lego mainan binaan. Ia bermula dengan filem 2014 The Lego Movie, yang diarahkan dan ditulis oleh Phil Lord dan Christopher Miller. Kejayaan filem itu membawa kepada pengeluaran dua permainan video berlesen, tarikan taman tema filem 4D, dua filem spin-off bertajuk The Lego Batman Movie dan The Lego Ninjago Movie, yang dikeluarkan pada 2017, Unikitty! siri televisyen animasi yang turut keluar pada tahun yang sama, dan sekuelnya kepada filem asal bertajuk The Lego Movie 2: The Second Part pada 2019. Rancangan untuk filem spin-off ketiga dan sekuel kepada The Lego Batman Movie kemudiannya ditangguhkan. Francais itu telah menerima sambutan kritikan yang secara umumnya positif, kecuali The Lego Ninjago Movie yang menerima ulasan bercampur-campur, dan telah mengaut $1 bilion di box office seluruh dunia. Walaupun Warner Bros. masih memiliki hak untuk menjalankan francais mereka dari 2014 hingga 2020, termasuk siri TV Unikitty!, Universal Pictures membeli hak untuk membuat rancangan untuk Lego Movie (selepas penamatan hak filem Warner Bros. dengan Lego pada penghujung 2019) sebagai sebahagian daripada perjanjian 5 tahun.

Filem[sunting | sunting sumber]

Masa Depan[sunting | sunting sumber]

Universal Pictures era[sunting | sunting sumber]

Pada Disember 2019, Universal Pictures telah mengadakan rundingan awal untuk mengedarkan sifat filem cereka yang akan datang berdasarkan mainan Lego. Walaupun Universal Pictures akan membangunkan dan mengedarkan filem Lego akan datang, watak dan filem asal Lego Movie masih dimiliki oleh Warner Bros. Pada April 2020, perjanjian dengan Universal ditetapkan untuk filem 5 tahun terhad berurusan dengan Warner Bros. masih memiliki filem sebelumnya.[1]

Untitled Lego filem[sunting | sunting sumber]

Pada 5 Ogos 2022, dalam temu bual podcast dengan The Ankler, Dan Lin mendedahkan bahawa filem Lego baharu dalam siri ini sedang dalam pembangunan, dengan berkata "Kami tahu kami ada untuk menukarnya dan mengambil bentuk seni yang berbeza yang masih sesuai dengan LEGO." Lin berjanji bahawa pasukan kreatif telah "mencipta semula" dunia LEGO untuk filem itu, tetapi ia belum mempunyai tarikh tayangan.[2][3] Menjelang Julai 2023, Aaron dan Adam Nee telah dilampirkan untuk mengarahkan filem itu.[4][5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Mike Fleming Jr (23 April 2020). "Universal, Lego Group Construct Perkongsian Filem Eksklusif Lima Tahun Untuk Mencipta Francais Filem Baharu". Deadline.
  2. ^ Gearan, Hannah (2022-08-08). "Lego Movie 3 Mendapat Kemas Kini Menggalakkan Daripada Penerbit". ScreenRant (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-09-02.
  3. ^ Brail, Nathaniel (2022-08-06). "LEGO Movie Producer Teases Next Film Will Be a Recipation". ComicBook.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-09-01.
  4. ^ Donnelly, Matt (2023-07-18). "Filem 'Masters of the Universe' Mati di Netflix Selepas Sekurang-kurangnya $30 Juta dalam Pembangunan; Mattel Shopping untuk Pembeli Baharu (EKSKLUSIF)". Variety (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-07-20.
  5. ^ Jirak, Jamie (2023-07-19). "Filem LEGO Baharu untuk Disiarkan secara langsung- Hibrid Aksi dan Animasi Daripada Pengarah The Lost City". ComicBook.com. Dicapai pada 2023-07-25.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]