The Little Mermaid (filem 2023)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Little Mermaid
PengarahRob Marshall
Lakon layarDavid Magee
Berdasarkan
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiDion Beebe
Disunting olehWyatt Smith
Muzik olehAlan Menken
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Studios
Motion Pictures
Tarikh tayangan
  • 8 Mei 2023 (2023-05-08) (Dolby Theatre)
  • 26 Mei 2023 (2023-05-26) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
135 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris

The Little Mermaid ialah filem Amerika Muzik filem fantasi diarahkan oleh Rob Marshall daripada lakon layar yang ditulis oleh Jane Goldman dan David Magee. Ia adalah pengeluaran Walt Disney Pictures dan merupakan live-action adaptasi daripada 1989 filem animasi dengan nama yang sama, yang dengan sendirinya berasaskan longgar pada Hans Christian Andersen kisah dengan nama yang sama. Ia diterbitkan oleh Rob Marshall, John DeLuca, Marc Platt dan Lin-Manuel Miranda, yang kemudiannya akan menulis bersama baru lagu untuk pembuatan semula sebagai penulis lirik, Alan Menken ditetapkan untuk kembali sebagai komposer untuk kedua-dua skor dan lagu. Filem ini akan membintangi Halle Bailey, Jonah Hauer-King, Javier Bardem dan Melissa McCarthy, dengan Daveed Diggs, Jacob Tremblay, dan Awkwafina dalam peranan suara.

The Little Mermaid dijadualkan akan dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 26 Mei 2023.

Plot[sunting | sunting sumber]

Ariel adalah seorang puteri duyung dan anak kepada Raja Triton, seorang pemerintah orang duyung Atlantica. Dia terpesona dengan dunia manusia walaupun tidak pernah melihatnya, disebabkan Triton melarang semua warga duyung daripada pergi ke permukaan selepas ibu Ariel dibunuh oleh manusia. Ariel mengumpulkan objek buatan manusia dengan sokongan kawan baiknya, Flounder, seekor ikan sarjan mejar dan Scuttle, seekor gannet Utara.

Ariel merindui mesyuarat Coral Moon yang sepatutnya dia menghadiri bersama adik-beradiknya, dan dia sering dimarahi oleh Triton. Selepas itu, dia melihat bunga api di atas lautan dan ke permukaan untuk melihatnya dari dekat. Bunga api itu berasal dari kapal Putera Eric, iaitu seorang putera kerajaan pulau berhampiran. Ariel terdengar Eric memberitahu perdana menteri kerajaan, Grimsby, mengenai hasratnya untuk meneroka perkara yang tidak diketahui dan membantu rakyat kerajaannya. Ribut mula melanda dan kapal terhempas di atas batu, semua orang pergi mencari bot penyelamat dan Eric lemas di laut. Ariel menyelamatkan Eric dan membawanya ke pantai, di mana dia menyanyi dengan suara sirennya untuk membantu menyelamatkan nyawanya. Dia melarikan diri dengan cepat sebelum dia boleh sedar sepenuhnya. Selepas Eric pulih, ibu angkatnya Permaisuri Selina melarangnya untuk belayar sekali lagi.

Tingkah Ariel yang tidak sedarkan diri diulas oleh adik-beradiknya. Triton menyoal penasihatnya Sebastian si ketam, yang memberitahunya bahawa dia telah menyelamatkan nyawa manusia. Triton yang menjadi marah dan dia pergi ke gua Ariel dengan dia mengatakan bahawa dia enggan bersumpah untuk tidak pergi ke permukaan lagi, manakala Triton sanggup memusnahkan koleksi-koleksi objek buatan manusia. Selepas Triton pergi, Ariel sangat kecewa dengan kemarahan ayahnya tetapi dia didatangi oleh sepasang belut moray yang menunjukkan kepadanya imej ahli sihir laut Ursula, adik perempuan Triton yang terasing dan ibu saudara Ariel yang dihalau dari Atlantica selama 15 tahun sebelumnya dan dia menawarkan untuk membantu Ariel.

Ariel mengikut dua belut ke tempat Ursula, di mana dia menyampaikan hasratnya: dia akan mengubah Ariel menjadi manusia selama tiga hari, di mana Ariel mesti menerima ciuman cinta sejati daripada Eric untuk kekal sebagai manusia untuk selama-lamanya. Jika dia gagal, dia akan berubah menjadi ikan duyung semula dan Ursula akan menuntutnya. Untuk menjadi manusia, Ariel mesti melepaskan ekornya, keupayaan untuk bernafas di bawah air, dan suara sirennya, yang terakhir Ursula akan disimpan dalam cangkang nautilus. Ariel menerima hasrat Ursula dengan kemahuannya dan diberikan kedua-dua kaki manusia. Dia dibawa ke permukaan oleh Flounder dan Sebastian dengan cepat, dan dia diselamatkan oleh seorang nelayan, yang dia membawanya ke kerajaan pulau dan ke istana Eric. Eric yang telah tertekan mencari wanita yang menyelamatkan nyawanya, dia bergegas menemui Ariel apabila dia mendengar kedatangannya. Ariel teruja tetapi dia kekurangan suaranya menyebabkan Eric segera berpaling. Pada petang itu, Ariel meneroka istana dan menemui koleksi barang Eric yang dia kumpul sepanjang perjalanannya. Eric dan Ariel meluangkan masa bersamanya sambil mereka meneliti koleksinya.

Pada keesokan harinya, Eric membawa Ariel bersiar-siar di sekitar kerajaan. Sebastian yang telah mengikuti Ariel di darat, dia menyedari bahawa Ursula telah membuat tipu daya yang menyebabkan Ariel lupa bahawa dia perlu mencium Eric. Dengan Scuttle dan Flounder, Sebastian mengambil tanggungjawab untuk mendapatkan Ariel dan Eric bercium, mereka hampir berjaya, tetapi mereka dihalang oleh dua belut Ursula. Ursula sangat geram dengan Ariel dan Eric, dan dia mula menyamar dirinya sebagai seorang wanita muda yang cantik bernama Vanessa manakala dia mencuri suara siren Ariel untuk menghipnotis Eric. Di Atlantica, Triton meminta kerajaannya mencari Ariel. Sebaik sahaja dia mengarahkan anaknya yang tinggal untuk meneruskan pencarian, dia mula menyesali tindakannya terhadap Ariel kerana tidak mendengar nasihatnya.

Pada keesokan paginya, Ariel dan rakan-rakannya mendapati bahawa Eric akan mengumumkan majlis pertunangannya dengan Vanessa pada hari itu. Scuttle menemui identiti sebenar Vanessa ialah Ursula. Scuttle memberitahu Ariel tentang Vanessa, yang dia bergegas ke majlis pertunangan di istana itu pada sebelah petang dan dia mula bergaduh dengan Vanessa/Ursula untuk memusnahkan cengkerang nautilus di lehernya. Suara Ariel dipulihkan kepadanya dan pesona Eric telah kembali pulih. Sebelum mereka boleh bercium, namun segalanya terlambat apabila matahari sudah terbenam dan Ariel berubah kembali menjadi ikan duyung. Ursula kembali kepada bentuk asal dirinya dengan kejamnya menculik Ariel dan terjunam ke dalam laut.

Di dalam laut, Ursula berhadapan dengan Triton, yang mengarahkannya untuk melepaskan Ariel daripada cengkaman Ursula. Bagaimanapun, Ursula mendedahkan bahawa hasrat yang dibuatnya dengan Ariel tidak dapat dimusnahkan. Triton menukar dirinya untuk Ariel membuatkan dia bebas daripada tahanan Ursula, namun Ariel berjaya dibebaskan daripada cengkaman Ursula dan malangnya Triton cair menjadi debu oleh dua belut Ursula yang Ariel menyaksikan ayahnya dalam kesusahan dan kehilangan kuasanya. Ursula mencuri trisula Triton dan Ursula mengisytiharkan dirinya sebagai ratu pemerintah laut. Ariel sangat marah dengannya dan dia cuba menetangnya tetapi dia ditampar oleh sesungut Ursula dan dia mula bergaduh dengannya. Eric melontar senjata tempuling ke lengan kanan Ursula untuk menghentikan pergaduhan dengan Ariel. Ursula cuba untuk membunuh Eric dengan trisula tetapi secara dia tidak sengaja dia membunuh dua belutnya yang dihalang oleh Ariel. Mengetahui bahawa balas dendam Ursula yang melampau, dia menggunakan sihir untuk bertukar dirinya menjadi raksasa gergasi. Di permukaan laut, Ariel dan Eric cuba bersatu semula tetapi mereka dihalang apabila Ursula yang berubah menjadi raksasa. Ursula memanggil ribut, ombak laut dan kapal-kapal karam naik ke permukaan laut. Ursula cuba membunuh Eric, Ariel menaiki kapal yang karam dan dia memusingkan kemudi untuk membunuh Ursula menggunakan mata panah kapal serpihan yang membawa untuk menikam Ursula. Selepas Ursula dibunuh, Triton hidup semula dan Ariel mengembalikan trisula miliknya manakala Eric kembali ke istana di siang hari.

Triton akhirnya menerima bahawa walaupun Ariel telah pulang ke istana kerana dia tidak sedap hati dengan kerinduan Eric. Dengan nasihat Sebastian, Triton mengubah Ariel menjadi manusia dan dia dapat bersatu semula dan hidup bahagia dengan Eric.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

  • Halle Bailey sebagai Ariel
  • Jonah Hauer-King sebagai Eric
  • Melissa McCarthy sebagai Ursula
    • Jessica Alexander sebagai Vanessa (penyamaran Ursula)
  • Javier Bardem sebagai Triton
  • Noma Dumezweni sebagai Selina
  • Art Malik sebagai Grimsby
  • Daveed Diggs sebagai Sebastian
  • Jacob Tremblay sebagai Flounder
  • Awkwafina sebagai Scuttle

Dalam media lain[sunting | sunting sumber]

Adaptasi bercetak[sunting | sunting sumber]

Satu siri buku berdasarkan filem itu telah dikeluarkan pada 11 April 2023, oleh Disney Press.[1][2] Ia termasuk buku gambar bergambar bertajuk The Little Mermaid: Make a Splash oleh Ashley Franklin dan Paul Kellam.[3][4] Buku panduan The Little Mermaid: Guide to Merfolk memperincikan gambaran Ariel, adik-beradiknya dan alam semesta daripada filem oleh Eric Geron.[5] novelization filem bertajuk The Little Mermaid: The Novelization oleh Faith Noelle.[6] The Little Mermaid: This is Ariel oleh Colin Hosten.[7][8] Dan novel dewasa muda The Little Mermaid: Against the Tide oleh pengarang Amerika J. Elle.[9][10] [11] Novel ini berfungsi sebagai prekuel.[12][13][14] Ia dipaparkan pada Senarai Best Seller The New York Times,[15] di mana ia menghabiskan beberapa minggu dalam sepuluh teratas dan mencapai tempat kelima dalam kategori "Buku Kulit Keras Dewasa Muda."[16][17]

Spin-off[sunting | sunting sumber]

Pada Jun 2023, siri animasi CGI bertajuk Ariel yang diilhamkan oleh filem itu telah diumumkan untuk Disney Junior. Siri ini ditetapkan untuk dikeluarkan pada tahun 2024.[18]

Masa Depan[sunting | sunting sumber]

Pada April 2023, Marshall membayangkan potensi untuk sekuel jika filem itu berjaya, berkata, "Ia adalah cerita klasik yang mempunyai banyak watak dan banyak cerita menarik. Saya rasa ia sesuai untuk perkara tertentu . Tetapi anda perlu melihat bagaimana filem itu dimainkan, dan bagaimana ia berfungsi... Saya rasa sentiasa ada peluang untuk mencari cerita dalam cerita. Itu sentiasa perkara yang menarik."[19] Pada Mei 2023, pelakon Halle Bailey dan Jonah Hauer-King bercakap tentang sekuel animasi The Little Mermaid II: Return to the Sea, mereka menyukainya dan berkata mereka akan menerima untuk kembali jika ia turut disesuaikan ke dalam live action.[20]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Major, Michael (10 Januari 2023). "Foto: Buku THE LITTLE MERMAID Memberi Pandangan Baharu pada Pembuatan Semula Live Action". BroadwayWorld. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Januari 2023. Dicapai pada 17 April 2023.
  2. ^ Reynolds, Robin (Januari 14, 2023). "Disney's The Little Mermaid: Will There Be Halle Bailey Merchandise?". MovieWeb. Dicapai pada 2023-07-02.
  3. ^ "The Little Mermaid: Make A Splash". Disney Publishing Worldwide (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-07-02.
  4. ^ Lee, Tiffany (Mei 26, 2023). "Temui pengarang di sebalik buku terbaru untuk 'The Little Mermaid' Disney". KFSM-TV (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-07-02.
  5. ^ "The Little Mermaid: Guide to Merfolk". Disney Publishing Worldwide. Dicapai pada 2023-07-02.
  6. ^ "The Little Mermaid Live Action Novelization". Disney Publishing Worldwide. Dicapai pada 2023-07-02.
  7. ^ "The Little Mermaid: This is Ariel". Disney Publishing Worldwide (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-07-02.
  8. ^ Louis, Brandon (13 Januari 2023). "Halle Bailey's Ariel Mendapat Seni Cantik Pada Buku Little Mermaid Baharu". Screen Rent. Dicapai pada 2023-07-01.
  9. ^ "The Little Mermaid: Against the Tide". Disney Publishing Worldwide (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada April 13, 2023. Dicapai pada April 13, 2023.
  10. ^ Jones, Iyana (27 April 2023). "Di Bawah Laut: 2023 Buku Kanak-Kanak Menampilkan Ikan Duyung". Publishers Weekly. Dicapai pada 2023-07-01.
  11. ^ Major, Michael (Januari 10, 2023). "Foto: THE LITTLE MERMAID Books Memberi Pandangan Baharu pada Live Action Remake". BroadwayWorld. Dicapai pada 2023-07-01.
  12. ^ Mabee, Megan (Jun 13, 2023). "Mermaid Ekor: 9 Buku Memikat Seperti The Little Mermaid". BookRiot.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-07-01.
  13. ^ Shotwell, Alyssa (Oktober 3, 2022). "Tie-In Novel 'Little Mermaid' Live-Action Mempunyai Petunjuk Menarik Tentang Keluarga Ariel". The Mary Sue. Dicapai pada 2023-07-01.
  14. ^ Bond, Emily (Mei 22, 2023). "14 Buku Berilhamkan 'Little Mermaid' Yang Patut Menjadi Sebahagian Dari Dunia Anda". HuffPost. Dicapai pada 2023-07-01.
  15. ^ Muhammad, Latifah (May 24, 2023). "Under the Sea: All the Best 'Little Mermaid' Merch to Beli Dalam Talian". Billboard (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-07-01.
  16. ^ "Buku Kulit Keras Dewasa Muda - Terlaris - Buku - The New York Times". The New York Times (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0362-4331. Dicapai pada 2023-07-01.
  17. ^ "Untuk pembaca muda: buku 'Little Mermaid' baharu dan banyak lagi dalam senarai buku terlaris New York Times". The Virginian-Pilot. 1 Mei 2023. Dicapai pada 2023-07-01.
  18. ^ Balaga, Marta (Jun 13, 2023). "Disney Memperkenalkan Siri Animasi di Annecy, Teases 'Magicampers' dan 'The Sunnyridge 3' (EKSKLUSIF)". Pelbagai. Diarkibkan daripada yang asal pada Jun 13, 2023. Dicapai pada Jun 13, 2023.
  19. ^ Maytum, Matt (Mei 2023). "Shore Thing". Jumlah Filem. Bath: Future plc. m/s. 53.
  20. ^ "The Little Mermaid Stars Alamat Kemungkinan Sekuel". Film Park. 29 Mei 2023.