The Mary Tyler Moore Show

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Mary Tyler Moore Show
GenreSitkom
PenciptaJames L. Brooks
Allan Burns
Dibintangi oleh
Mary Tyler Moore
Ed Asner
Gavin MacLeod
Ted Knight
Georgia Engel
Betty White
Cloris Leachman
Valerie Harper
Penggubah lagu tema
Sonny Curtis
Lagu pembukaan"Love Is All Around", ditulis dan dinyanyikan oleh Sonny Curtis
PenggubahPatrick Williams
Negara asalAS
BahasaInggeris
Bilangan musim7
Bilangan episod168
Penerbitan
Penerbit eksekutifJames L. Brooks
Allan Burns
PenerbitDavid Davis
Lorenzo Music
Ed Weinberger
Stan Daniels
Tempoh siaran25–26 minit
Syarikat penerbitan
MTM Enterprises
Syarikat pengedaran
20th Television
Penyiaran
Saluran asalCBS
Format gambarWarna
Format audioMonaural
Siaran asal19 September 1970 (1970-09-19) – 19 Mac 1977 (1977-03-19)
Kronologi
Rancangan berkaitan
Rhoda (1974–1978)
Phyllis (1975–1977)
Lou Grant (1977–1982)

The Mary Tyler Moore Show (juga dikenali hanya sebagai Mary Tyler Moore) merupakan sitkom televisyen Amerika Syarikat yang dicipta oleh James L. Brooks dan Allan Burns serta dibintangi oleh pelakon dengan namanya Mary Tyler Moore. Rancangan ini pada asalnya disiarkan di CBS dari tahun 1970 hingga 1977. Moore menggambarkan Mary Richards, seorang wanita yang belum berkahwin dan menumpukan pada kerjayanya sebagai penerbit bersekutu rancangan berita di stesen tempatan fiksyen WJM di Minneapolis . Ed Asner membintangi bersama sebagai bos kepada Mary, Lou Grant, Gavin MacLeod, Ted Knight, Georgia Engel dan Betty White, selain Valerie Harper dan Rhoda Morgenstern sebagai rakan dan jiran, serta Cloris Leachman sebagai rakan Phyllis Lindstrom .

The Mary Tyler Moore Show terbukti sebagai siri terobosan dalam era feminisme gelombang kedua ; menggambarkan watak wanita utama yang tidak berkahwin dan tidak bergantung kepada lelaki yang jarang dipersembahkan di televisyen Amerika pada tahun 1970-an. [1] Rancangan ini telah diraikan kerana watak dan jalan ceritanya yang kompleks dan boleh dikaitkan. The Mary Tyler Moore Show menerima pujian yang konsisten daripada pengkritik dan penarafan tinggi semasa tayangan asalnya dan memperoleh 29 Anugerah Emmy Perdana, termasuk Siri Komedi Cemerlang tiga tahun berturut-turut (1975–1977). Moore menerima Anugerah Emmy Primetime untuk Pelakon Utama Cemerlang dalam Siri Komedi sebanyak tiga kali. Siri ini juga melancarkan tiga spin-off : Rhoda, Phyllis, dan Lou Grant . Pada 2013, Writers Guild of America meletakkan The Mary Tyler Moore Show No. 6 dalam senarai "101 Siri TV Penulisan Terbaik Sepanjang Masa". [2]

Watak[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hammill, Geoff. "The Mary Tyler Moore Show". The Museum of Broadcast Communications. Diarkibkan daripada yang asal pada February 1, 2015. Dicapai pada February 1, 2015.
  2. ^ "'101 Best Written TV Series Of All Time' From WGA/TV Guide: Complete List". Deadline Hollywood. June 2, 2013. Dicapai pada June 4, 2013.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]