The Mitchells Vs. the Machines

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Mitchells vs. the Machines
PengarahMike Rianda
Penulis
  • Mike Rianda
  • Jeff Rowe
Dihasilkan oleh
Dibintangi
Disunting olehGreg Levitan
Muzik olehMark Mothersbaugh
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehNetflix
Tarikh tayangan
  • 23 April 2021 (2021-04-23)
Masa tayangan
114 minit
NegaraAmerika syarikat
Bahasainggeris
Bajet$50–100 juta[1]

The Mitchells vs. the Machines ialah filem animasi komputer komedi fiksyen sains Amerika yang diterbitkan oleh Sony Pictures Animation. Filem ini diarahkan oleh Mike Rianda (dalam penampilan sulung arahannya), dengan arahan bersama Jeff Rowe, dan ditulis oleh Rianda dan Rowe, dengan Phil Lord, Christopher Miller, dan Kurt Albrecht berkhidmat sebagai penerbit.[2][3][4] Filem ini mengikuti keluarga Mitchell yang tidak berfungsi yang akhirnya terpaksa menyelamatkan Bumi daripada pemberontakan robot semasa dalam perjalanan. Filem ini dibintangi oleh suara Abbi Jacobson, Danny McBride, Maya Rudolph, Rianda, Eric André, Olivia Colman, Fred Armisen, Beck Bennett, John Legend, Chrissy Teigen, Blake Griffin, Conan O'Brien dan Doug the Pug.

Filem ini pada asalnya dirancang untuk dikeluarkan secara teater oleh Sony Pictures Releasing di bawah tajuk Connected pada tahun 2020, tetapi Sony menjual hak pengedaran filem ini kepada Netflix karena disebabkan oleh pandemik COVID-19. Netflix memberi tajuk semula kepada tajuk pilihan Rianda dan Rowe, The Mitchells vs. the Machines, dan mengeluarkannya di pawagam terpilih pada 23 April 2021,[5] selepas penayangan di penstriman seminggu kemudian. Filem ini menerima pujian kritis untuk animasi, lakonan suara, adegan aksi, tema, humor, dan perwakilan LGBT. Untuk anugerah, filem ini telah dicalonkan untuk filem Animasi Terbaik di Anugerah Akademi ke-94 tetapi kalah kepada Encanto. Walau bagaimanapun, ia menyapu bersih semua kategori yang dicalonkan di Anugerah Annie ke-49, termasuk filem Animasi Terbaik, menjadikannya filem kedua oleh Sony Pictures Animation yang berbuat demikian selepas Spider-Man: Into the Spider-Verse pada 2019.

Masa Depan[sunting | sunting sumber]

Dalam temu bual dengan Fandango pada November 2021, Michael Rianda membayangkan idea sekuel yang menyatakan dia mempunyai idea untuk satu dan terdapat "sesetengah orang yang teruja dengan idea itu".[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan variety netflix tidak disediakan
  2. ^ ai-chris-miller-phil-lord-sony-pictures-animation-1202395865/ "The Mitchells Vs. The Machines': Chris Miller & Phil Lord Untuk Menghasilkan AI-Gone-Wild Toon Untuk Sony" Check |url= value (bantuan). 22 Mei 2018. Dicapai pada 22 Mei 2018.
  3. ^ "Sony Pictures Animation". Diarkibkan daripada com/films.php?s=themitchellsvsthemachines yang asal Check |url= value (bantuan) pada 27 Mac 2019. Dicapai pada 15 April 2017.
  4. ^ /2016/06/26/ "Michael Rianda" Check |url= value (bantuan). tumblr.com. Dicapai pada 15 April 2017.
  5. ^ Debruge, Peter (21 April 2021). "Filem Baharu untuk Ditonton Minggu Ini: 'Mortal Kombat,' 'Together Together,' 'Stowaway,' 'Street Gang'". Dicapai pada 22 April 2021. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
  6. ^ ""The Mitchells Vs. The Machines" Is Coming To Vudu - Here's Director Michael Rianda On Bonus Materials and Assorted Weirdos". Fandango (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-10-08.