The Penguins of Madagascar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Penguins of Madagascar
Genre
  • Komedi
  • Aksi
  • Pengembaraan
Dibangunkan oleh
Pengarah
Pelakon suara
PenggubahAdam Berry
Negara asalAmerika Syarikat
Bilangan musim3
Bilangan episod149
Penerbitan
Penerbit eksekutif
  • Mark McCorkle
  • Bob Schooley[2]
Tempoh siaran
  • 11 minit
  • 22 minit (episod 48, 55, 79, 98, 110, 122, 146 dan 147)
  • 44 minit (episod 99)
Syarikat penerbitan
Syarikat pengedaran
Viacom Media Networks
Penyiaran
Saluran asalNickelodeon (2008–12)
Nicktoons (2013–15)
Format gambar
Julung kali ditayangkan di
Amerika Syarikat
Siaran asal28 November 2008 (2008-11-28)[3] – 19 Disember 2015 (2015-12-19)
Laman sesawang

The Penguins of Madagascar (Melayu: Si Penguin-penguin Dari Madagascar; Jawi: سي ڤيڠݢوءين٢ دري مادݢسکر)merupakan sebuah siri televisyen animasi komputer Amerika yang dihasilkan bersama oleh DreamWorks Animation dan Nickelodeon.[4] Ia dibintangi oleh sembilan watak dari filem animasi DreamWorks Madagascar: si penguin-penguin Skipper (Tom McGrath), Kowalski (Jeff Bennett), Rico (John DiMaggio), dan Private (James Patrick Stuart); si lemur-lemur Raja Julien (Danny Jacobs), Maurice (Kevin Michael Richardson), dan Mort (Andy Richter); dan Mason (Conrad Vernon) dan Phil si cimpanzi. Karakter baru dalam siri ini termasuk Marlene si memerang (Nicole Sullivan) dan penjaga zoo bernama Alice (Mary Scheer). Ini merupakan siri Nicktoon pertama yang dihasilkan bersama dengan DreamWorks Animation.

Episod rintis, "Hilang Dalam Sekelip Mata" (Gone in a Flash), disiarkan sebagai sebahagian dari "Superstuffed Nicktoons Weekend" pada hari Jumaat, 28 November 2008,[5] dan The Penguins of Madagascar menjadi siri biasa pada 28 Mac 2009. Tayangan perdana siri ini telah menarik 6.1 juta penonton, menetapkan rekod baru sebagai tayangan perdana yang paling banyak ditonton.[6][7]

Walaupun siri ini sering merujuk kepada bahagian lain daripada francais Madagascar, The Penguins of Madagascar tidak berada di dalam garis waktu yang sama. Pencipta watak-watak filem Madagascar, Tom McGrath telah mengatakan bahawa siri ini berlangsung "tidak secara khusus sebelum atau selepas filem itu, saya hanya mahu mereka semua kembali ke kebun binatang. Saya menganggapnya berlaku di dalam alam semesta selari (parallel universe.)"

Pada akhir tahun 2010, rancangan ini adalah program animasi nombor dua di televisyen dalam kalangan kanak-kanak berumur 2-11 tahun dan jumlah penonton televisyen kabel asas.[8]

Pada bulan Disember 2014, John DiMaggio telah mengumumkan pengakihran siri tersebut.[9]

Di Malaysia, siri ini pernah bersiaran di saluran TV3 dan TV9.

Plot ڤلوت[sunting | sunting sumber]

The Penguins of Madagascar merupakan sebuah terbitan turunan dari filem Madagascar. Siri ini mengikuti pengembaraan empat ekor komando penguin: Skipper, Kowalski, Rico dan Private, yang melakukan pelbagai misi seperti komando untuk melindungi kediaman mereka di Central Park Zoo. Si penguin-penguin ini sering menghadapi masalah yang disebabkan, atau diperburuk, oleh jiran kebun binatang mereka, si lemur-lemur: Raja Julien XIII, Maurice dan Mort.

Namun, mereka menghadapi satu ancaman yang lebih besar daripada musuh-musuh seperti Officer X, Hans, dan terutamanya musuh ketat mereka, Dr. Blowhole.

Musim موسيم[sunting | sunting sumber]

  • Musim 1
    • Jumlah episod: 48
    • Episod pertama: Hilang Dalam Sekelip Mata (28 November 2008)
    • Episod akhir: Dr. Blowhole Membalas Dendam (15 Februari 2010)
  • Musim 2
    • Jumlah episod: 68
    • Episod pertama: Si Tupai Merah (13 Mac 2010)
    • Episod akhir: Malam Permainan Paling Berbahaya (31 Mac 2012)
  • Musim 3
    • Jumlah episod: 33
    • Episod pertama: Bantuan Felin (16 April 2012)
    • Episod akhir: Malam Vesuvius (19 Disember 2015)

Watak واتق[sunting | sunting sumber]

The Penguins of Madagascar menampilkan empat watak penguin dari francais Madagascar, serta dua ekor cimpanzi dan tiga ekor lemur. Ia turut memperkenalkan katakter-karakter baharu termasuk Marlene si memerang dan Alice si penjaga zoo, antara lain. Sebagai tambahan, Tom McGrath, John DiMaggio, Andy Richter, dan Conrad Vernon masing-masing mengulangi peranan mereka sebagai Skipper, Rico, Mort, dan Mason.

Keempat-empat watak penguin dipamerkan dengan cara yang berbeza daripada yang terdapat dalam filem untuk menjadikannya lebih mudah untuk dibezakan. Kepala Skipper lebih rata dalam siri ini; Kowalski lebih tinggi; Rico mempunyai bekas luka di mulutnya, dagu berganda, dan Mohawk berbulu; dan Private lebih pendek, lebih muda, dan lebih bulat. Keperibadian dan kemampuan mereka juga dibesar-besarkan. Tekstur watak-watak tersebut juga diubah agar menjadi lebih sesuai untuk karya televisyen.[10]

Watak utama واتق اوتام[sunting | sunting sumber]

  • Skipper (disuarakan oleh Tom McGrath) - Skipper ialah pemimpin bagi si penguin-penguin. Beliau merancang taktik dan memberi arahan kepada anak buahnya. Beliau teramat tegas, taktikal, penuh bertenaga, namun juga paranoid dan kurang sabar. Walaupun dalam keadaan biasa, beliau sering menyifatkannya sebagai satu misi komando. Dengan pengalamannya dalam operasi rahsia, beliau sentiasa bersedia untuk menghadapi hampir semua keadaan, tidak kira betapa pelik atau tidak dijangkakan.
  • Kowalski (disuarakan oleh Jeff Bennett) - Kowalski bertindak sebagai ahli strategi kumpulan dan juga ahli pakar pengendali peranti. Kowalski merupakan seorang pencipta yang cemerlang, tetapi dia tidak dapat membaca (walaupun dia membawa papan keratan di mana dia merakam gambar rancangan mereka). Beliau juga cenderung terlalu banyak menganalisis situasi dan telah menciptakan banyak alat luar biasa yang telah membahayakan pasukannya.
  • Rico (disuarakan oleh John DiMaggio) - Rico adalah pakar senjata dan bahan letupan pasukan, yang berkomunikasi melalui rungutan dan pekikan, namun kadang-kadang dapat bercakap sedikit. Rico menelan alat yang berguna, seperti dinamit, penyembur api dan sebagainya, dan memuntahkannya semula apabila diperlukan. Dia telah disebut sebagai tidak siuman dalam beberapa episod.
  • Private (disuarakan oleh James Patrick Stuart) - Private adalah seorang pemula dalam kumpulan yang sangat sensitif dari segi emosi. Walaupun lebih muda dan kurang berpengalaman daripada penguin lain, beliau adalah yang paling rendah diri; Private cenderung untuk menawarkan penyelesaian yang lebih mudah dan lebih munasabah berbanding strategi kompleks Skipper dan Kowalski sementara strategi tersebut sedang gagal (contohnya, "Faktor Officer X"). Dia sering menunjukkan minat yang tinggi terhadap unikorn, seperti yang dibuktikan oleh cintanya terhadap sebuah rancangan televisyen yang disebut sebagai "Lunacorn" (contohnya, "Helo, Patung", "Operation: Lunacorn Apocalypse"). Private juga merupakan seorang yang mahir dalam kombat.
  • Raja Julien XIII (disuarakan oleh Danny Jacobs) - Biasanya dirujuk sebagai Raja Julien, Raja Julien XIII adalah seekor lemur ekor cincin yang suka berpesta, cerdas dan narsis. Sang Raja Lemur adalah seorang watak sombong yang tidak begitu mementingkan orang lain, bahkan rakyatnya. Baginda mempunyai kecenderungan untuk menggunakan malapropisme dan menyalahtafsirkan simpulan bahasa. Raja Julien menganggap dirinya sebagai raja atas semua binatang yang ditemuinya, tetapi tidak menyedari ketidaksukaan mereka terhadapnya. Baginda sangat malas, kekanak-kanakan, tidak matang, kurang bijak, dan manja sehingga dia tidak akan menawarkan bantuan untuk memastikan keselamatannya sendiri.
  • Maurice (disuarakan oleh Kevin Michael Richardson) - Maurice merupakan salah seorang rakyat dan orang bawahan Raja Julien. Maurice menerima hidupnya sebagai hamba, tetapi dia sering menunjukkan ketidaksenangannya terhadap Raja Julien dan sikapnya yang tidak peduli. Dia nampaknya menyedari aktiviti dan penemuan manusia, walaupun dia telah menghabiskan sebahagian besar hidupnya dari peradaban manusia.
  • Mort (disuarakan oleh Andy Richter) - Mort adalah seorang yang sering teruja dengan semua benda, dan sering terbawa diri sendiri ke dalam bahaya. Tidak seperti Maurice, Mort sangat setia pada Raja Julien, bahkan menunjukkan obsesinya dengan kaki raja lemur tersebut. Namun Raja Julien memperlakukannya dengan penghinaan. Beliaudianggap sebagai haiwan paling comel di kebun binatang, yang menyedihkan Private. Mort kadang-kadang diminta untuk membantu penguin kerana saiznya yang kecil.
  • Marlene (disuarakan oleh Nicole Sullivan; Dee Bradley Baker apabila dalam bentuk liar) - Marlene adalah memerang betina yang dipindahkan ke Central Park Zoo dari Akuarium Teluk Monterey.[10] Dia berkawan rapat dengan Skipper dan kadang-kadang mengikuti misinya, tetapi dia sering bersikap berkecuali dan tidak memihak antara penguin dan lemur ketika satu pertelingkahan.[11] Dengan sikapnya yang tenang, feminin, wataknya adalah berlawanan dengan watak Skipper yang maskulin dan tidak sabar, namun kedua-duanya sering berkerjasama dalam misi-misi terutamanya yang melibatkan zoo mereka. Kerana beliau dilahirkan dalam kurungan, apabila dia keluar dari kawasan kebun binatang, dia menjadi liar kerana dia tidak dapat mengatasi kekurangan sempadan. Kemudian setelah Kowalski memisahkan sisi liarnya, dia menjadi takut ketika pihaknya liar berkeliaran di bandar. Si penguin-penguin kemudian meletakkan kedua Marlene kembali bersama dan Marlene dapat mengawal sisi liarnya.

Penerbitan ڤنربيتن[sunting | sunting sumber]

Pada pertengahan tahun 2006, Nickelodeon dan DreamWorks Animation mengumumkan bahawa mereka akan berkolaborasi untuk membuat satu siri TV berdasarkan filem Madagascar. Siri baru ini akan menampilkan watak-watak penguin dari siri filem. Tidak ada yang dapat dipastikan mengenai siri ini sehingga November 2007.

Pada mulanya, pada bulan November 2007, Nickelodeon mengiklankan sekilas tiga Nicktoons baru yang datang ke Nickelodeon, The Mighty B!, Making Fiends, dan The Penguins of Madagascar semua pada 25 November 2007, sebagai sebahagian daripada Superstuffed Nicktoons Weekend . Kemudian, pada bulan Disember 2007, Nickelodeon mengiklankan banyak siri yang akan ditayang perdana pada tahun 2008 (The Mighty B !, Fairly OddBaby, The Penguins of Madagascar, KCA 2008, Sidekicks (The Naked Brothers Band), dan "Pest of the West"). Sejak itu, tayangan perdana The Penguins of Madagascar ditangguhkan sekurang-kurangnya dua kali pada tahun 2008. Kemungkinan besar ia ditangguhkan untuk memberi ruang untuk tayangan Madagascar: Escape 2 Africa pada 7 November 2008. Pada 28 November 2008, Nickelodeon menyiarkan satu episod dari siri ini sebagai intipan. Siri ini secara rasmi dilancarkan 4 bulan kemudian pada 28 Mac 2009 jam 9:30PM ET/PT. Edisi Double DVD Pack Madagascar: Escape 2 Africa yang dilancarkan pada 6 Februari 2009 merangkumi episod yang tidak berpasangan dari rancangan bertajuk "Popcorn Panic". Episod ini disiarkan secara rasmi di televisyen tiga bulan kemudian pada 9 Mei 2009.

Siri ini dihasilkan di Nickelodeon Animation Studio di Burbank, California, dengan animasi dilakukan di India,[10] New Zealand dan Taiwan. Kedua-dua Nickelodeon dan DreamWorks Animation merancang untuk satu musim dengan 26 episod,[2] tetapi jumlah episod ditingkat menjadi 48.

Pewatakan ڤواتقن[sunting | sunting sumber]

Sebilangan pelakon suara yang menyuarakan watak dalam filem itu tidak dapat mengulangi peranan mereka untuk siri ini. Chris Miller, yang telah menyuarakan Kowalski, digantikan oleh Jeff Bennett, sementara Christopher Knights digantikan oleh James Patrick Stuart untuk suara Private. Danny Jacobs mengambil alih Sacha Baron Cohen sebagai suara Raja Julien, dan watak Cedric the Penghibur, Maurice, kini disuarakan oleh Kevin Michael Richardson. Tom McGrath, John DiMaggio, Andy Richter dan Conrad Vernon masing-masing mengulangi peranan mereka sebagai Skipper, Rico, Mort, dan Mason untuk siri TV ini. Watak-watak lain disuarakan oleh pelakon yang sama yang telah menyuarakannya dalam filem, sementara beberapa watak, seperti Marlene dan Alice si penjaga zoo, adalah watak baru yang diciptakan khas untuk siri ini.

Penyiaran ڤڽيارن[sunting | sunting sumber]

Malaysia مليسيا[sunting | sunting sumber]

The Penguins of Madagascar ditayangkan di Malaysia di saluran TV3 dan TV9. Di TV9, The Penguins of Madagascar ditayangkan di dalam bahasa Melayu, tetapi dengan tajuk yang sama. Edisi bahasa Melayu ini memperlihatkan dialog, tajuk episod dan juga yang diterjemah, manakala nama-nama watak dan nama siri kekal seperti asal.

Antarabangsa انتارابڠسا[sunting | sunting sumber]

Nickelodeon menyiarkan pratonton dari The Penguins of Madagascar di Amerika Syarikat pada 28 November 2008, dan secara rasmi melancarkan siri ini pada 28 Mac 2009.[12] The Penguins of Madagascar mula ditayang di Australia pada 18 April 2009 di Nickelodeon Australia.[13] Di Kanada, siri ini ditayangkan pada 12 September 2009 di Nickelodeon Canada dan YTV . [14] Di Ireland, siri ini ditayangkan di Nickelodeon Ireland dan RTÉ Two pada 12 April 2009.[15] Siri ini dilancarkan di New Zealand pada 18 April 2009 di Nickelodeon (Australia dan New Zealand).[16] Di United Kingdom, siri ini ditayangkan pada 12 April 2009 di Nickelodeon (UK dan Ireland), CITV dan Viva. Pada bulan Jun 2018, diumumkan bahawa siri ini akan ditayangkan di Hulu.[17]

Penerimaan kritikal ڤنريماءن کريتيکل[sunting | sunting sumber]

Mary McNamara dari Los Angeles Times memberikan tindak balas yang baik kepada The Penguins of Madagascar. Beliau mengatakan bahawa rancangan itu mempunyai masa komedi dan babak aksi yang kuat, mengatakan bahawa ia mengingatkannya tentang kedua-dua kartun Wile E. Coyote dan filem gangster tahun 1940-an.[18] Ulasan Tim Goodman di San Francisco Chronicle juga disenangi. Beliau mengatakan bahawa beliau menganggap si penguin-penguin dan Raja Julien memiliki potensi paling komedi dari filem, dengan ulasannya memusatkan perhatian pada waktu komedi pelakon suara, dan mengatakan bahawa pertunjukan itu juga mengandung beberapa lawak jenaka yang akan membuatnya menarik bagi orang dewasa.[19]

Brian Lowry of Variety menyifatkan rancangan itu sebagai "lantang, riang dan berwarna-warni" dan memuji kualiti animasinya, tetapi dia tidak menganggapnya kelakar dan mengatakan bahawa persembahan itu lebih mirip "bonanza barang dagangan".[20]

Rujukan روجوعن[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Tom McGrath, John DiMaggio, Jeff Bennett, James Patrick Stuart, Danny Jacobs, Kevin Michael Richardson, Andy Richter, Conrad Vernon, Tara Strong (November 28, 2008). "Gone in a Flash". The Penguins of Madagascar. Musim 1. Episod 1. 11:28 minit pada. Nickelodeon. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan)
  2. ^ a b "The Penguins of Madagascar are Coming!". ComingSoon.net. Los Angeles, CA: CraveOnline. Dicapai pada October 7, 2008.
  3. ^ https://www.awn.com/news/nickelodeons-thanksgiving-menu-offers-non-stop-animation
  4. ^ "'Penguins of Madagascar' Move It, Move It to Nickelodeon". Chicago Tribune. January 9, 2009.
  5. ^ https://www.animationmagazine.net/features/nick-serves-toons-for-thanksgiving/
  6. ^ "Nickelodeon Nabs Ratings Records With Kids' Choice, 'Penguins'". tvweek.com. Diarkibkan daripada yang asal pada October 29, 2013. Dicapai pada March 30, 2009.
  7. ^ AWN | Animation World Network (June 16, 2009). "Nick's Penguins is Basic Cable's # 1 Kids' Show with Total Viewers for the Week". Animation World Network (AWN). Dicapai pada June 10, 2010.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  8. ^ "Nickelodeon is 2010's Top-Ranked Cable Network, Marks 16 Years as Number One". PR Newswire. December 15, 2010. Dicapai pada December 20, 2010.
  9. ^ John DiMaggio [@TheJohnDiMaggio] (1 December 2014). "@MrDanielJKing it's done" (Twit) – melalui Twitter.
  10. ^ a b c Strike, Joe (May 20, 2010). "Penguins of Madagascar Strike Back". Animation World Network. Dicapai pada August 30, 2018. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "awm" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  11. ^ "Marlene from Penguins of Madagascar". Nickelodeon. Dicapai pada June 10, 2011.
  12. ^ ""The Penguins of Madagascar" Gone in a Flash (2008)". Internet Movie Database. Dicapai pada April 11, 2009.
  13. ^ "The Penguins of Madagascar | Nickelodeon Australia". Nickelodeon.com.au. Dicapai pada October 1, 2012.
  14. ^ "Fall Preview 2009 > The Penguins of Madagascar". sympatico.ca TV Guide. Diarkibkan daripada yang asal pada July 18, 2011. Dicapai pada October 4, 2009.
  15. ^ "Penguins of Madagascar | Nickelodeon". nick.co.uk. Dicapai pada October 1, 2012.
  16. ^ "The Penguins of Madagascar". nicknz.co.nz. Diarkibkan daripada yang asal pada June 7, 2012. Dicapai pada June 28, 2012.
  17. ^ Jarvey, Natalie (June 25, 2018). "'Daria,' 'My Super Sweet 16' to Stream Exclusively on Hulu". The Hollywood Reporter. Dicapai pada June 25, 2018.
  18. ^ McNamara, Mary (March 28, 2009). "The Penguins of Madagascar". Los Angeles Times. Dicapai pada April 10, 2009.
  19. ^ Goodman, Tim (March 23, 2009). "The Penguins of Madagascar". San Francisco Chronicle. Dicapai pada April 10, 2009.
  20. ^ Lowry, Brian (March 26, 2009). "The Penguins of Madagascar". Variety. Dicapai pada April 10, 2009.

Pautan luar ڤاءوتن لوار[sunting | sunting sumber]