The Tale of the Princess Kaguya

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Tale of the Princess Kaguya
Jepunかぐや姫の物語
HepburnKaguya-hime no Monogatari
Poster pawagam Amerika Utara
PengarahIsao Takahata[1]
Penulis
BerdasarkanKisah Pemotong Buluh
Dihasilkan oleh
Dibintangi
Muzik olehJoe Hisaishi
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehToho
Tarikh tayangan
  • 23 November 2013 (2013-11-23)
Masa tayangan
137 minit[2]
NegaraJepun
Bahasabahasa Jepun
Bajet¥5 bilion (US$49.3 juta)[3]
Pecah panggung¥2.5 bilion (US$24.2 juta)[4]

The Tale of the Princess Kaguya (Jepun: かぐや姫の物語, Hepburn: Kaguya-hime no Monogatari, Kisah Puteri Kaguya) adalah filem drama fantasi animasi Jepun 2013 yang dihasilkan oleh Studio Ghibli dan diarah dan ditulis bersama oleh Isao Takahata, berdasarkan kisah rakyat "Kisah Pemotong Buluh". [5][6][7] Ini merupakan filem kelima Takahata bagi Studio Ghibli, dan yang pertama baginya sejak filem Jiran Saya Yamadas 1999. Ia ditayangkan pada 23 November 2013.

Filem ini diterima baik oleh pengkritik filem dan dicalon bagi Anugerah Akademi bagi Feature Animasi Terbaik pada Anugerah Akademi yang ke-87.

Plot[sunting | sunting sumber]

Seorang pemotong buluh yang bernama Sanuki no Miyatsuko menemui seorang gadis kecil di dalam rebung buluh bercahaya. Percayakan bahawa dia merupakan kehadiran dewa, Miyatsuko dan isterinya memutuskan untuk membesarkannya sebagai anak mereka sendiri, memanggil dia "Puteri". Gadis itu membesar dengan cepat dan jelas, mengkagumkan ibu bapanya dan dia diberi nama samaran "Takenoko" (Buluh kecil) daripada kanak-kanak lain di kampung. Sutemaru, yang tertua di kalangan rakan-rakan Kaguya itu, menimbulkan hubungan rapat dengannya.

Miyatsuko berjumpa dengan emas dan pakaian yang baik di rimbunan buluh dengan cara yang sama dia menjumpai anak perempuannya. Dia mengambil ini sebagai bukti berkat dewa dan mula merancang untuk menjadikannya sebagai puteri yang sepatutnya. Dia kemudian berpindah ke ibu negara, memaksanya untuk meninggalkan rakan-rakannya. Dia mendapati dirinya di sebuah rumah besar, penuh dengan pekerja dan pakaian yang indah. Beliau juga dibebani dengan pengasuh yang ditugaskan untuk membimbing dia menjadi wanita bangsawan yang sepatutnya. Beliau tertekan dengan sekatan golongan bangsawan, dengan alasan bahawa hidup ini mesti penuh dengan gelak ketawa dan perjuangan.

Apabila gadis itu cukup usia, dia diberikan nama rasmi "Puteri Kaguya" sempena cahaya dan keriangan yang memancarkan darinya. Miyatsuko mengadakan perayaan dalam rangka memperingati penamaan Kaguya itu. Pada majlis sambutan itu, Kaguya terdengar tetamu yang menghina percubaan bapanya untuk menjadikan seorang gadis petani menjadi bangsawan dengan menggunakan wang. Kaguya berputus asa dan lari dari ibu kota dan kembali ke kaki gunung, mencari Sutemaru dan rakan-rakannya yang lain, tetapi mendapati bahawa mereka semua telah berpindah. Kaguya pengsan dalam salji dan sedar kembali di pesta.

Kaguya menjadi semakin cantik, menarik puluhan bakal pasangan. Lima orang bangsawan yang mulia memikatnya, membandingkan dirinya dengan khazanah mitos. Tidak mahu berkahwin dengan mana-mana daripada mereka, Kaguya memberitahu mereka bahawa dia hanya akan berkahwin dengan sesiapa yang boleh membawa dia harta mitos yang dinyatakan. Dua pesaing gagal memujuknya dengan barangan tiruan. Yang ketiga meninggalkan cubaannya kerana sifat pengecut, dan percubaan keempat untuk memikatnya dengan puji-pujian palsu. Apabila salah seorang lelaki terbunuh dalam usahanya, Kaguya mengalami kemurungan. Akhirnya, Maharaja menyedari kecantikannya. Terpukau dengan kecantikannya, Maharaja cuba memikatnya, menjadikan Kaguya meluat. Kaguya kemudian menunjukkan keupayaan untuk menghilang sesuka hati, mengejutkan Maharaja. Menyedari bahawa dia telah melampaui batas, Maharaja mengundurkan dirinya.

Kaguya mendedahkan kepada ibu bapa bahawa dia berasal dari Bulan. Pernah bermastautin di Bulan, dia melanggar undang-undangnya, dengan harapan untuk dibuang ke bumi, supaya dia boleh merasai kehidupan manusia. Apabila Maharaja cuba memikatnya, dia secara senyap meminta bantuan Bulan. Setelah mendengar doanya, Bulan akan menuntut semula dirinya semasa bulan penuh yang akan datang. Kaguya mengaku tertarik pada Bumi dan keengganan dirinya untuk meninggalkan Bumi.

Miyatsuko bersumpah untuk melindungi Kaguya dan mula mengumpulkan pasukan pertahanan. Kaguya kembali ke kampung halamannya di pergunungan sekali lagi. Dia berjumpa Sutemaru dan memberitahunya bahawa dia menjadi paling gembira bersamanya; Sutemaru berjanji untuk melindunginya, dan mereka terbang di udara bersama-sama. Apabila Bulan bersinar ke atas Kaguya, dia menyeru Sutemaru untuk memegang dia dengan erat. Disebalik usaha terbaik Sutemaru, Kaguya terlepas dari genggamannya. Dia sedar sendirian di padang, dan yakin bahawa dia telah bermimpi, kembali kepada isteri dan anaknya

Pada malam bulan purnama, perarakan makhluk angkasa turun dari Bulan, dan Miyatsuko tidak dapat menghentikannya. Seorang pembantu menawarkan Kaguya jubah yang akan memadamkan kenangan beliau mengenai Bumi. Kaguya merayu pembantu untuk memberikan dia saat terakhir bersama ibu bapanya. Pembantu itu memberi jaminan bahawa apabila kembali ke Bulan, dia akan bebas dari pencemaran bumi. Kaguya menidakkannya, mengatakan bahawa bumi ini penuh dengan keajaiban dan kehidupan. Pembantu itu kemudiannya meletakkan jubah menyelubungi Kaguya, dan kelihatannya melupakan hidupnya di bumi. Perarakan terbang naik ke Bulan, meninggalkan Miyatsuko dan isterinya kebingungan, ketika Kaguya melihat kembali buat kali terakhir dengan linangan air mata di matanya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Credit" かぐや姫の物語 クレジット. Kaguya-hime Monogatari (dalam bahasa Japanese). Dicapai pada 22 Januari 2014.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ "PRINCESS KAGUYA (U)". British Board of Film Classification. 22 Januari 2015. Dicapai pada 22 Januari 2015.
  3. ^ Ma, Kevin (23 Julai 2014). "Pokemon defeats Ghibli at Japan box office". Film Business Asia. Dicapai pada 25 Julai 2014.
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BoxOfficeMojo tidak disediakan
  5. ^ "かぐや姫の物語(2013)". allcinema.net (dalam bahasa Japanese). Stingray. Dicapai pada 17 Januari 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)
  6. ^ "Ghibli Lists Jobs for Isao Takahata's Summer 2013 Film". Anime News Network. 21 November 2011. Dicapai pada 28 Oktober 2012.
  7. ^ Fischer, Russ (21 November 2012). "Studio Ghibli Titles New Films From Hayao Miyazaki and Isao Takahata; 'Grave of the Fireflies' Picked Up For US Re-Release". Slash film. Dicapai pada 24 November 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Isao Takahata Templat:Studio Ghibli Films Templat:Asia Pacific Screen Award for Best Animated Feature Film Templat:Mainichi Film Award - Animation Film Award