The Ultimate Prom Nite

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Ultimate Prom Nite
GenreRealiti
Negara asal Malaysia
BahasaInggeris
Bilangan episod1
Penyiaran
Saluran asal8TV
Siaran asal1 Disember 2007 (2007-12-01) – 1 Disember 2008 (2008-12-01)
Pautan luar
Laman sesawang

The Ultimate Prom Nite ialah siri televisyen realiti Malaysia yang diterbit oleh 8TV dalam usahasama bersama jenama kosmetik Nivea. Rancangan malam prom antara institusi ini bertujuan mencari "Ultimate Prom King and Queen" di kalangan penuntut-penuntut institusi pengajian tinggi di seluruh negara.

Musim pertama The Ultimate Prom Nite disiarkan selama satu episod sahaja pada pukul 11 malam, 1 Disember 2007, di 8TV. Musim keduanya disiarkan pada lewat tahun 2008 secara bersiri.

Format[sunting | sunting sumber]

The Ultimate Prom Nite memulakan pencariannya dengan mengadakan jelajah ke banyak kolej dan universiti ke seluruh negara, dan menumpu perhatian kepada pencarian pelajar lelaki dan perempuan untuk dijadikan finalis untuk masing-masing mengejar gelaran "Ultimate Prom King" dan "Ultimate Prom Queen". Sesiapa yang berminat dikehendaki mendaftar di tempat acara jelajah dan akan ditampilkan dalam laman web 8TV untuk rakan-rakan mengundi mereka sebelum dipilih wakil penganjur. Selepas itu, pelajar-pelajar yang terpilih akan menjalani satu kursus persiapan yang pantas sebelum ke pusingan Grand Finale.

Di Grand Finale, iaitu satu-satunya peringkat yang disiarkan di televisyen, setiap peserta diajukan soalan yang berbeza antara satu sama lain untuk menguji kebijaksanaan mereka terhadap konteks soalan yang dijawab, seperti yang dilakukan di pertandingan kecantikan seperti Miss World dan Miss Universe. Keputusan pertandingan ditentukan oleh barisan juri dan undian penonton yang bakal menentukan siapa yang membawa pulang gelaran Ultimate Prom King/Queen dan hadiah-hadiah berkenaan.[1]

Musim pertama[sunting | sunting sumber]

Bagi musim pertama the Ultimate Prom Nite, uji bakat diadakan di 18 buah institusi — tiga di Pulau Pinang, dua di Johor, satu di Melaka, dan selebihnya di Lembah Klang — sepanjang September dan Oktober 2007. Sepuluh orang finalis — lima lelaki dan lima perempuan — kan terpilih untuk merebut gelaran Ultimate Prom King dan Queen di kampus Kota Damansara Kolej SEGi tidak lama lagi. Nasib mereka akan ditentukan oleh undian Internet (25%), undian SMS (25%) dan keputusan juri (50%).[1]

Berikut ialah 10 orang calon telah ditampilkan untuk pengundian SMS dan Internet:

Perempuan

Lelaki

Setiap peserta memetik kad soalan dari sebiji mangkuk lutsinar dan soalan pada kad itulah yang perlu dijawabnya. Sebelum setiap peserta mendengar soalan, klip video pengenalannya disiarkan; dalam beberapa klip video tersebut, ada peserta yang merasa bahawa pertandingan ini memberi peluang kepada mereka untuk menyertai industri penyiaran.

Talian undian ditutup pada 11.43 malam dan sementara keputusan dihitung, satu lagi video disiarkan memaparkan para peserta meluahkan siapa yang mereka rasa akan menjuarai pertandingan ini, diikuti persembahan muzik secara langsung oleh kumpulan Bittersweet.

Pada 11.55 malam, Reagan Kang diumumkan sebagai Ultimate Prom King manakala gelaran Ultimate Prom Queen jatuh pada Amanda Eng. Hadiah-hadiah untuk mereka termasuk keahlian Celebrity Fitness, percutian Gold Coast, Australia sumbangan Air Asia X, penampilan di the 8TV Quickie, barangan Swatch, dan wang tunai RM10,000 setiap seorang.

Musim ke-2[sunting | sunting sumber]

Edisi 2008 the Ultimate Prom Nite kali ini mengambil bentuk siri (setiap Khamis, 6 November - 11 Disember 2008), dihoskan oleh Hansen Lee dan Sarah Lian, dimulakan dengan sesi ujibakat di 12 kampus di Lembah Klang, Pulau Pinang, Negeri Sembilan dan Johor, di samping sebuah sesi ujibakat terbuka khas di bangunan Sri Pentas, Bandar Utama. Dua orang dari setiap kampus dan dua orang dari ujibakat khas di Sri Pentas membentuk 26 calon teratas (13 lelaki dan 13 perempuan) yang memasuki peringkat seterusnya, di mana mereka menjalani sesi persiapan anjuran Nivea serta kegiatan membina diri yang terdiri daripada sesi berlakon dan mengacara yang diadakan selebriti terkenal Sazzy Falak dan Nazril Idrus, diakhiri sesi soal jawab terakhir yang dikelolakan Henry Golding dan Marion Caunter untuk menentukan sepuluh peserta yang layak ke pusingan seterusnya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Hizreen Kamal (2007-09-27). "Glitz and glamour at the prom". The New Straits Times.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]