Taim

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Thyme)

Taim
Thyme, Thymus vulgaris
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
T. vulgaris
Nama binomial
Thymus vulgaris
Seikat taim
Bunga taim

Taim atau thyme (/ˈtm/) merupakan herba malar hijau dengan kegunaan masakan, perubatan, dan hiasan. Kepelbagaian yang paling biasa adalah Thymus vulgaris. Taim adalah genus Timus dari keluarga pudina (Lamiaceae), dan relatif daripada genus oregano Origanum.

Ia berguna sebagai tanaman penutup bumi, di mana ia hidup singkat, namun mudah dibiakkan dengan keratan. Ia juga sebagai sumber utama dalam masakan dan sebagai ubatan herba.[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Masyarakat Mesir purba taim digunakan untuk pengawetan mayat. Masyarakat Yunani purba pula menggunakannya dalam mandian mereka dan membakarnya sebagai dupa dalam kuil-kuil mereka, mempercayai bahawa ia adalah sumber keberanian. Merebaknya taim ke seluruh Eropah telah dianggap disebabkan oleh Rom, kerana mereka menggunakan untuk membersihkan bilik mereka dan untuk "memberi perisa aromatik kepada keju dan likur".[2] Di Eropah Zaman Pertengahan, herba ini telah diletakkan di bawah bantal untuk membantu tidur dan mengelakkan mimpi buruk.[3] Dalam tempoh ini, wanita juga sering memberikan kesatria dan pahlawan hadiah yang termasuk daun taim, kerana ia dipercayai membawa keberanian kepada pembawa. Taim juga digunakan sebagai kemenyan dan diletakkan pada keranda semasa pengebumian, kerana ia sepatutnya memudahkan untuk memastikan laluan ke dalam kehidupan yang akan datang.[4]

Nama genus ikan Thymallus, pertama kali diberikan kepada grayling (T. thymallus diterangkan dalam Systema Naturae edisi 1758 oleh zoologi Sweden Carl Linnaeus) berasal dari bau taim herba yang lemah, yang berasal dari dagingnya.[5]

Penanaman[sunting | sunting sumber]

Taim terbaik adalah ditanam di lokasi cerah dengan tanah saliran yang baik. Ia biasanya ditanam pada musim bunga, dan kemudiannya tumbuh sebagai saka. Ia boleh dibiakkan melalui biji benih, keratan, atau membahagikan bahagian berakar tumbuhan itu. Ia juga tahan kepada kemarau.[6] Tumbuhan ini juga boleh tahan sejuk lampau dan ditemui tumbuh liar di kawasan tanah tinggi gunung. Di sepanjang Riviera Itali, ia ditemui dari paras laut sehingga 800 m.

Kegunaan masakan[sunting | sunting sumber]

Di beberapa negara Levantine, dan Assyria, perasa za'atar (Bahasa Arab untuk taim) mengandungi taim sebagai bahan penting. Ia merupakan komponen biasa bouquet garni, dan herbes de Provence.

Taim dijual segar dan kering. Walaupun bersifat musim panas, taim rumah hijau segar sering didapati sepanjang tahun. Bentuk segar adalah lebih berperisa, tetapi juga kurang sesuai; hayat penyimpanan jarang lebih daripada seminggu.Walaupun bentuk segar hanya bertahan seminggu atau dua di bawah penyejukan, ia boleh bertahan beberapa bulan jika dibekukan dengan teliti.[1]

Taim segar biasanya dijual dalam tandan tangkai. Tangkainya adalah batang tunggal dipetik dari pokok. Ia terdiri daripada batang berkayu dengan daun atau bunga kelompok berpasangan ("daun") dijarakkan ​12 kepada 1". Resipi boleh mengukur taim mengikut tandan (atau sebahagian daripadanya), atau dengan tangkai, atau mengikut sudu besar atau sudu teh. taim kering digunakan secara meluas di Armenia dalam tisane (dipanggil urc).

Bergantung kepada bagaimana ia digunakan dalam hidangan, seluruh tangkai boleh digunakan (contohnya dalam bouquet garni), atau daun dikeluarkan dan batang dibuang. Biasanya, apabila resipi menyatakan "setandan" atau "setangkai", ia bermakna keseluruhan bentuk; apabila ia menyatakan sudu, ia bermakna daun. Menggantikan taim kering dengan seluruh taim adalah betul-betul boleh diterima.

Daun boleh ditanggalkan daripada batang sama ada dengan mengikis dengan belakang pisau, atau dengan menarik melalui jari atau garpu.

Taim mengekalkan rasa terhadap pengeringan lebih baik berbanding banyak herba lain. Penggantian adalah lebih rumit daripada itu kerana resipi boleh menentukan tangkai, dan tangkai boleh berbeza-beza jumlah daunnya.

Kegunaan perubatan[sunting | sunting sumber]

Minyak pati taim (Thymus vulgaris)

Minyak taim, minyak pati taim biasa (Thymus vulgaris), mengandungi 20–54% timol.[7] Minyak pati taim juga mengandungi pelbagai sebatian tambahan, seperti p-simena, mirsena, borneol, dan linalool.[8] Timol, satu antiseptik, adalah bahan aktif dalam pelbagai ubat kumur yang dihasilkan secara komersial seperti Listerine.[9] Sebelum kedatangan antibiotik moden, minyak taim digunakan untuk mengubati pembalut.[2] Ia juga telah terbukti berkesan terhadap pelbagai fungi yang biasanya menjangkiti kuku kaki.[10]Templat:Npsn Timol juga boleh didapati sebagai bahan aktif dalam beberapa pembersih tangan semula jadi, bebas alkohol.

Tisane yang dibuat dengan menyebatikan herba dalam air boleh digunakan untuk batuk dan bronkitis.[7]

Spesies dan kultivar penting[sunting | sunting sumber]

Berlainan warna taim lemon
  • Thymus citriodorus — pelbagai taim lemon, taim oren, taim limau
  • Thymus herba-barona (taim karawai) digunakan untuk herba masakan dan penutup bumi, dan mempunyai bau karawai yang sangat kuat disebabkan oleh kimia karvon.
  • Thymus praecox (ibu taim, taim liar), ditanam sebagai hiasan.
  • Thymus pseudolanuginosus (taim berbulu) bukan herba masakan, tetapi ditanam sebagai penutup bumi.
  • Thymus serpyllum (taim liar, taim menjalar) adalah pokok sumber madu penting untuk lebah madu. Semua spesies taim adalah sumber madu, tetapi taim liar meliputi kawasan besar gersang, tanah berbatu di selatan Eropah (kedua-dua Greece dan Malta khususnya terkenal dengan madu taim liar) dan Afrika Utara, dan juga di landskap yang sama di Pergunungan Berkshire dan Pergunungan Catskill dari timur laut Amerika Syarikat. Penanaman taim pada aras terendah yang digunakan secara meluas adalah baik untuk laluan pejalan kaki. Ia juga merupakan tumbuhan makanan penting untuk ulat beluncas rama-rama biru besar dan biasa.[11]
  • Thymus vulgaris (taim biasa, taim Inggeris, taim musim panas, taim musim sejuk, taim Perancis,[12] or garden thyme)[13] adalah herba masakan yang biasa digunakan. Ia juga mempunyai kegunaan perubatan. Taim biasa adalah saka Mediterranean yang sesuai untuk tanah saliran yang baik dan cahaya matahari sepanjang tahun.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ong Hean Chooi. 2008. Rempah-ratus: Khasiat makanan dan ubatan. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributions Sdn. Bhd.
  2. ^ a b Grieve, Mrs. Maud. "Thyme. A Modern Herbal". botanical.com (ed. Hypertext version of the 1931). Dicapai pada February 9, 2008.
  3. ^ Huxley, A., ed. (1992). New RHS Dictionary of Gardening. Macmillan.
  4. ^ "Thyme (thymus)". englishplants.co.uk. The English Cottage Garden Nursery.
  5. ^ Ingram, A.; Ibbotson, A.; Gallagher, M. "The Ecology and Management of the European Grayling Thymallus thymallus (Linnaeus)" (PDF). East Stoke, Wareham, U.K.: Institute of Freshwater Ecology. m/s. 3. Dicapai pada 2014-02-27.CS1 maint: uses authors parameter (link)
  6. ^ "Herb File. Global Garden". global-garden.com.au. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-12. Dicapai pada 2016-03-04.
  7. ^ a b Thymus Vulgaris. PDR for Herbal Medicine. Montvale, NJ: Medical Economics Company. p. 1184.
  8. ^ "Chemical Composition of Thyme Essential Oil". scienceofacne.com.
  9. ^ Pierce, Andrea. 1999. American Pharmaceutical Association Practical Guide to Natural Medicines. New York: Stonesong Press. P. 338–340.
  10. ^ Ramsewak, Russel S.; Nair, Muraleedharan G.; Stommel, Manfred; Selanders, Louise (April 2003). "In vitro antagonistic activity of monoterpenes and their mixtures against 'toe nail fungus' pathogens". Phytotherapy Research. 17 (4): 376–379. doi:10.1002/ptr.1164. PMID 12722144.
  11. ^ "salinan arkib" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2016-02-15. Dicapai pada 2016-03-04.
  12. ^ "French Thyme, Thymus vulgaris". Sand Mountain Herbs. Dicapai pada 2014-05-27.
  13. ^ "English thyme". Sara's Superb Herbs.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • S. S. Tawfik, M. I. Abbady, Ahmed M. Zahran and A. M. K. Abouelalla. Therapeutic Efficacy Attained with Thyme Essential Oil Supplementation Throughout γ-irradiated Rats. Egypt. J. Rad. Sci. Applic., 19(1): 1-22 (2006).
  • Flora of China: Thymus
  • Flora Europaea: Thymus
  • Rohde, E. S. (1920). A Garden of Herbs.
  • Easter, M. (2009). International Thymus Register and Checklist.