Ticketmaster

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ticketmaster Entertainment, Inc. ialah syarikat penjualan dan pengedaran tiket Amerika yang berpangkalan di Beverly Hills, California dengan operasi di kebanyakan negara di seluruh dunia. Pada tahun 2010, ia bergabung dengan Live Nation di bawah nama Live Nation Entertainment.[1]

Jualan tiket syarikat dipenuhi secara digital atau di dua pusat pemenuhan utamanya yang terletak di Charleston, West Virginia, dan Pharr, Texas untuk kedua-dua pasaran utama dan sekunder. Pelanggan Ticketmaster termasuk tempat, artis dan penganjur. Pelanggan mengawal acara mereka dan menetapkan harga tiket, dan Ticketmaster menjual tiket yang pelanggan sediakan untuk mereka.

Ticketmaster mengenakan bayaran ke atas tiket yang dibeli dan dijual semula di platform. Yuran daripada penjualan tiket boleh menyumbang peratusan yang besar daripada keseluruhan kos tiket dan telah menerima penelitian daripada pengawal selia, pelanggan dan pemuzik untuk bayarannya. Syarikat itu telah menghadapi penelitian daripada Jabatan Keadilan Amerika Syarikat kerana tindakan balas terhadap tempat yang melanggar dekri persetujuan 10 tahun 2010 daripada penggabungan Live Nation, yang telah dilanjutkan 5 tahun tambahan dari 2020 sehingga 2025. Berikutan kritikan meluas terhadap pengendalian syarikat terhadap pra-penjualan Jelajah Eras Taylor Swift, Jabatan Kehakiman memulakan siasatan rasmi ke atas Live Nation Entertainment atas alasan monopoli, undang-undang antitrust dan pelanggaran hak pengguna.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Pelofsky, Jeremy; Adegoke, Yinka (25 January 2010). "Live Nation, Ticketmaster merge; agree to U.S. terms". Reuters.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]