Tie (muzik)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
 {
\override Score.TimeSignature #'stencil = ##f    \relative c'' {
        \time 2/4
        b4~ b16 r8.
    }

}
Not suku (krocet) yang terikat ke not per-16 (semikuaver).
Tatatanda nada bertitik dan tempoh yang setara dalam tatatanda nota terikat.
Tie yang merentasi rentak, diikuti dengan irama yang sama dinotatkan tanpa tie.

Dalam notasi muzik, tie ialah garis melengkung yang menghubungkan kepala dua nada dalam pic yang sama, menunjukkan bahawa ia akan dimainkan sebagai satu not dengan tempoh yang sama dengan jumlah nilai not individu. Penampilan not adalah serupa dengan slur; walau bagaimanapun, slur mencantumkan nota pada nada berbeza yang perlu dimainkan secara bebas, tetapi lancar (legato).

Tie digunakan untuk tiga sebab: (a) apabila memainkan nota merentasi garis bar; (b) apabila memainkan not merentasi rentak dalam bar, iaitu untuk membolehkan rentak itu dilihat dengan jelas; dan (c) untuk panjang not luar kelaziman yang tidak boleh dinyatakan dalam tatatanda piawai.

Penjelasan[sunting | sunting sumber]

Sebuah tie ialah garis lengkung di atas atau bawah dua not pada pic yang sama, yang menandakan ia dimainkan seperti satu not dengan tempoh sama panjang dengan kedua-dua not.[1]

Ikatan biasanya diletakkan bertentangan dengan arah batang not, melainkan terdapat dua atau lebih suara secara serentak.

Tie yang ditunjukkan di bahagian atas kanan menghubungkan not suku (krocet) ke not perenam belas (semikuaver), mencipta nota ​54 sepanjang not suku, atau lima kali panjang not enam belas—tiada nilai nota tunggal untuk menyatakan tempoh ini. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, seseorang mungkin mengikat dua nota yang boleh ditulis dengan satu nilai nota, seperti nota suku yang diikat dengan nota kelapan (sama panjang dengan not suku bertitik). Ini mungkin kerana:


\relative c'' {
 b1~ b
}
  • Nota kedua memulakan pengelompokan metrik, jatuh pada rentak beraksen pada meter. Perubahan dalam tatatanda ini (memilih tie daripada nilai nota yang lebih panjang) tidak menjejaskan prestasi, tetapi ia menjadikan muzik lebih mudah dibaca. Kadangkala, ia boleh digunakan untuk menjelaskan bahawa ia mempunyai irama yang sesuai. Sebagai contoh, ukuran 6
    8
    dengan tiga not sama akan mempunyai not suku pada setiap sisi, tetapi dua not perlapan terikat di tengah; ukuran 3
    4
    dengan tiga not sama akan mempunyai semua not suku.


\relative c'' {
 \time 6/8 b4 b8~ b b4
 \time 3/4 b4 b b
}

Beberapa nota berturut-turut boleh diikat bersama. Penggantian seperti itu juga boleh menjadi sebahagian daripada frasa yang lebih besar dan tidak jelas, dalam hal ini, tie dan slur mesti digunakan secara serentak dan boleh dibezakan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Seri pertama kali muncul pada 1523 dalam Recerchari, motetti, canzoni oleh Marco Antonio Cavazzoni. Tali leher digunakan untuk menunjukkan tempoh harmoni yang berbeza pada bes bergambar awal untuk menunjukkan cara ia harus dibunyikan di atas not bes yang dipegang. Banyak pemain piano awal, seperti Beethoven, menggunakan tali leher dalam banyak keping untuk menunjukkan permintaan pengulangan yang lembut. [2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ McLaughlin, James M. (1902). Elements and Notation of Music. Boston Ginn & Co. Quoted in Music: A Monthly Magazine (1901), p.355.
  2. ^ Rastall, Richard. "Tie". Grove Music Online. Oxford Music Online. Dicapai pada 15 April 2020.